SM 340 går på en cylinder på tomgång

Chassie, Drivlina, osv
Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 22 mar 2011, 11:33

Hallå,
Ett litet problem med min -77 är att den man kan rycka av tändhatten på fläktsidan på tomgång utan att nåt händer.
gasar jag litegrann så kommer den cylindern också.
Det har faktiskt resulterat i en fastkörning!
Jag har skiftat stift, provat andra tändhattar och skiftat tändspolarna, men det är hela tiden samma.

Som jag förstår så är det 2 brytare på dessa, kan det vara där felet är?

Går det att byta tändkablar på spolarna?

Finns det redan en tråd får ni gärna länka mig dit, jag är så dålig på söka.
Jag får antingen 0 eller 1 miljon träffar...
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av skrotsamlarn » 23 mar 2011, 11:09

Rader skrev:Som jag förstår så är det 2 brytare på dessa, kan det vara där felet är?
Enligt din beskrivning skulle jag gissa att den ena brytaren kan ha blivit nött på klacken och därför inte öppnar tillräckligt. När man varvar lite gör masströgheten att kontakten far ut lite längre innan den vänder, så att den öppnar ordentligt, har upplevt samma sak på gamla motorcyklar med dubbla brytare.

Tyvärr har jag dock en SW440 som gjorde precis så där, för att sen lägga av helt på en burk och emellanåt lägga av helt...
Eftersom det började exakt som du beskriver antog jag att brytaravståndet till den ena spolen var för litet. Öppnade och kollade i går kväll men"tyvärr" såg avståndet bra ut och när jag filade kontakterna och sedan finjusterade lite "bara för att" så dog gnistan på båda spolarna... :( Antar att jag har något ondskefullt glapp någonstans...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 23 mar 2011, 12:25

Tack för det, då ska jag riva när jag får tid.
Vet du brytaravståndet?
och spolarna, ena tändkabeln börjar bli lite kort.
Jag har provat vrida försiktigt men törs inte ta i.

ang. ditt problem, använde du magnetfil till brytarna?
Kör man med t.ex smärgelduk bränns partiklar fast i ytorna.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av skrotsamlarn » 23 mar 2011, 20:42

Brytaravståndet på SW:n skulle enligt sprängskisserna på http://www.yamaha-motor.com/sport/parts/home.aspx vara 0.011" - 0.013" ,runt 0.30 mm, men hur det är på 340:n har jag ingen aning om.

Angående magnetfilen så hittade jag ingen sån i går kväll utan bara en "Flex stone lap stick for contact breakers, ignition breaker points, etc" (Yeah!) Nån slags litet tunt böjligt bryne som enligt texten på asken ska va användbart på brytarkontakter... De här partiklarna som bränner fast, är det bortslipat kontaktmaterial eller slipkornsrester?
Hmm, ska nog leta rätt på en magnetfil till nästa försök...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 26 feb 2012, 18:12

Tjenare, Jaha då var man tillbaks igen då. Jag öppnar upp min gamla tråd då problemet är kvar.
Jag kollade brytarna och de var oljiga! Det borde väl vara packboxen som gått?
Hittade ingen slagmejsel för att få lös tändplattan så jag rengjorde med sprit, torkade rent o filade brytarna.
Gick kanske marginellt bättre en stund..
Nu frågor: Går packboxen byta utan att klyva motorn?
Nån som vet artikelnr eller storlek?
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 24 mar 2013, 12:45

Jag kan berätta att jag bytte packbox och brytare på plats och sen gick den jättefint.
Jag fick ta sönder orginalboxen rejält för att få ut den då den har en förhöjning i mitten som ska gå i ett spår, och den jag köpte på Momentum va 2mm smalare och saknade förhöjningen.
Men det var bara och knacka in, kostade ca 70:-.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Canadagås
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 feb 2009, 14:51
Ort: Holmsund

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Canadagås » 09 apr 2013, 12:16

Vilket artikelnummer hade packboxen hos Momentum?
Har lite liknande problem och tänkte sommarskruva i sommar när jag är uppe i stugan..
"De finns 4:a varianter på borrar, för tjocka, för smala, för slöa o dem som är av"
Ockelbo 600
SM 340
Ockelbo 400
Formula +

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 09 apr 2013, 21:18

Har tyvärr inte kvar påsen eller kvittot.
Men det står ett nummer i packboxen. (T.ex 40-32-10) och det som skilde var tjockleken; 8mm istället för orginal 10, eller nåt sånt.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Canadagås
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 feb 2009, 14:51
Ort: Holmsund

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Canadagås » 10 apr 2013, 14:14

Hittade detta mått på nätet på originalboxen 32 X 48 X 10.5 mm....
"De finns 4:a varianter på borrar, för tjocka, för smala, för slöa o dem som är av"
Ockelbo 600
SM 340
Ockelbo 400
Formula +

Rader
Inlägg: 26
Blev medlem: 09 jan 2011, 17:59
Ort: Luleå

Re: SM 340 går på en cylinder på tomgång

Inlägg av Rader » 10 apr 2013, 21:39

Ok, 32 är ju invändigt mått på packboxen (axelns diameter) 48 är utvändigt, kan vara med förhöjningen på orginalboxen?
Ska du ha dit den får du klyva motorn. Då kan du ju även kolla lager osv.
Jag gjorde ett snabbjobb som tog några timmar då jag började när säsongen var igång.
Bort med svänghjul/tändplatta och böka ur den gamla och knacka in den nya.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94

Skriv svar