Sida 1 av 1

mikuni -tillotson motorn dör

Postat: 19 mar 2011, 20:05
av elanmannen
Bytte från Tillotson till en VM 34 på en Rotax 340 f/c enstånk och använde specs från USA. Startar lätt och går rappt men efter en stund på fullgas (typ 150m) tvärdör motorn. Om man är snabb med primer så hoppar den igång igen. Tyckte det såg ut som slangen blev tom på bensin upp mot gasaren (men lite osäker på det). Bränslestrul alltså.

En del kör med VM36-38or på den här motorn så jag börjde fundera om det kan vara så att den drar i sig allt bränsle i koppen så att det helt enkelt blir soppatorsk? Skumt jag vet, men jag börjar få slut på idéer - har kollat vakumslangen, pumpen är ny (pump för singelgasare typ VM34), kollat slangarna nere i tanken, hyfsat många liter i tanken, bränslefiltret är nytt och gasaren kollades när vi skruvade setup:en.

Kan möjligtvis vara något med flottören eller om gasaren skakar för mycket tänker jag också.

Försökte stabilisera gasaren med ena handen men tyckte nog att det hände ändå. Kändes inte helt safe att åka fullgas i 150m och samtidigt ha ena handen på förgasaren och kolla på slangar :)

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Postat: 20 mar 2011, 00:31
av Cerez
är väll ganska vanligt att gasarna skakar för mycke på enstånkor

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Postat: 20 mar 2011, 07:21
av trioman75
Cerez skrev:är väll ganska vanligt att gasarna skakar för mycke på enstånkor
Hade det problemet med en sachs,på tomgång flödade hela gasaren över men om man höll gasaren stilla så slutade det :twisted:

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Postat: 20 mar 2011, 10:46
av elanmannen
Ja precis men den här gasaren flödar ingenting utan går som en klocka tills den tvärdör. Hade jag haft en vm36a hade jag provat med det. Provade först lite snabbt med en 38a men den fick på tok för mycket (men med en annan setup). Har en till vm34 någonstans så det blir väl till att köra uteslutningsmetoden. Om det inte var för att pumpen är sprillans skulle jag nog tro att det är den som spökar.