mikuni -tillotson motorn dör

Chassie, Drivlina, osv
elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

mikuni -tillotson motorn dör

Inlägg av elanmannen » 19 mar 2011, 20:05

Bytte från Tillotson till en VM 34 på en Rotax 340 f/c enstånk och använde specs från USA. Startar lätt och går rappt men efter en stund på fullgas (typ 150m) tvärdör motorn. Om man är snabb med primer så hoppar den igång igen. Tyckte det såg ut som slangen blev tom på bensin upp mot gasaren (men lite osäker på det). Bränslestrul alltså.

En del kör med VM36-38or på den här motorn så jag börjde fundera om det kan vara så att den drar i sig allt bränsle i koppen så att det helt enkelt blir soppatorsk? Skumt jag vet, men jag börjar få slut på idéer - har kollat vakumslangen, pumpen är ny (pump för singelgasare typ VM34), kollat slangarna nere i tanken, hyfsat många liter i tanken, bränslefiltret är nytt och gasaren kollades när vi skruvade setup:en.

Kan möjligtvis vara något med flottören eller om gasaren skakar för mycket tänker jag också.

Försökte stabilisera gasaren med ena handen men tyckte nog att det hände ändå. Kändes inte helt safe att åka fullgas i 150m och samtidigt ha ena handen på förgasaren och kolla på slangar :)
Chez nous c´est Ski-doo!

Cerez
Inlägg: 116
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:43
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Inlägg av Cerez » 20 mar 2011, 00:31

är väll ganska vanligt att gasarna skakar för mycke på enstånkor
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Inlägg av trioman75 » 20 mar 2011, 07:21

Cerez skrev:är väll ganska vanligt att gasarna skakar för mycke på enstånkor
Hade det problemet med en sachs,på tomgång flödade hela gasaren över men om man höll gasaren stilla så slutade det :twisted:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: mikuni -tillotson motorn dör

Inlägg av elanmannen » 20 mar 2011, 10:46

Ja precis men den här gasaren flödar ingenting utan går som en klocka tills den tvärdör. Hade jag haft en vm36a hade jag provat med det. Provade först lite snabbt med en 38a men den fick på tok för mycket (men med en annan setup). Har en till vm34 någonstans så det blir väl till att köra uteslutningsmetoden. Om det inte var för att pumpen är sprillans skulle jag nog tro att det är den som spökar.
Chez nous c´est Ski-doo!

Skriv svar