Sida 1 av 1

Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 16:40
av Holländaren
Som vissa kanske har sett i helgen så har jag fått lite bränsleproblem på Olympicen.. Och jag blir inte riktig klok på det så jag hade behövt lite ideer här :)

Kvällen innan tävlingen hade jag helt plötsligt tappat tomgången helt. Jag har inte rört nåt varken i motorn eller förgasaren och tyckte att det var konstig, men jag ställde om tomgången och tänkte inte så mycket mer på det. På lördag under första kvalheatet gick motorn riktig som ett arsel, blöddrade som bara den och verkade gå alldeles för fet, trots att samma bestyckning har fungerat klockren hela säsongen. Stiftet var dyngblöt så jag tänkte det är bara bestycka ner lite då. Jag bestyckade ner från 450 till 430 högfart inför andra kvalheatet, och där gick den precis lika dålig.
Vi testade lite olika bestyckningar i depån men kom som ingenstans egentligen förutom att den började gå renare ju mer man bestyckade ner. När vi hade kommit till 400 så gick den fortfarende för fet men då vågade jag inte bestycka ner nå mer för så mycket ska man ju inte behöva bestycka ner.

Slutsaten var att det måste komma in soppa nån annan väg, nu är bara frågan var nånstans.

Förgasaren är en TM38 borrad till 39,5. Huvudmunstycke mellan 430-450, powerjet 100, lågfart 40. Det enda jag har rört i den under säsongen är huvudmunstycket som gått upp/ner en eller 2 steg beroende på vädret och vars man var å körde. Annars helt oförändrat och den har funkat klockren fram till nu.

Det som jag kollat..
Nålventil - stänger bra
Flottörnivå - kanske en aning för hög men har då funkat hela säsongen
Pumpen - hel o fin, skickar inte in bränsle genom pulsslangen
Choke - inget läckage där
Primer - kopplade bort den redan på tävlingen så den är det inte heller
Lågfart - satt där det ska
Powerjet - munstycket satt där det ska

Och nu börjar det som ta slut ideer här.. Jag fattar inte vars soppan kommer ifrån!
Är det nån som har några bra ideer?

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 16:46
av Haggla
hmm inget som har med höjdskillnaden/luftryck etc att göra dvs att du har markant högre i lycksele än där du startade den kvällen innan??

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 16:51
av Holländaren
Haggla skrev:hmm inget som har med höjdskillnaden/luftryck etc att göra dvs att du har markant högre i lycksele än där du startade den kvällen innan??
Jo det är nog lite skillnad, vi brukar få bestycka ner 2-3 storlekar när vi ska köra i Lycksele. Jag körde med 450 på backtävlingen i Rusksele och man tycker att det borde inte skilja mer än kanske 2 storlekar.
Men när man bestyckat ner 5 storlekar och den går fortfarende på tok för fet så tycker jag att det måste vara nåt som inte stämmer.

Glömde säga att jag ändrade soppareceptet lite grann också inför ovalen för att grejerna skulle hålla. Nån procent mer oktanbooster och 3% olja istället för 2,5 som jag brukar köra med. Men jag tappade tomgången redan innan jag hällde i den nya soppan så jag tror inte det har så mycket med saken å göra. Det var ingen jätteskillnad på soppan direkt mot vad jag kört med tidigare.

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 17:13
av Starlite
Kan det vara så att den tänder dåligt?
Provat byta tändstift?
Eller något så otroligt som att den skulle smita bränsle inne i förgasaren, spricka?

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 17:19
av Holländaren
Jo jag bytte stift flera gånger under dagen också för att testa, men helt utan framgång.
Första kvalheatet var med BR9 och dom stiften har alltid funkat bra. Andra testade jag med B10 och mindre munstycke, men som sagt hjälpte det ingenting. I depån testade vi då med BR9 både nytt o gammalt, och även B9, men fick den inte att gå ren. I finalerna körde jag med BR9 igen för att jag vet att dom stiften har fungerat bra på alla andra tävlingar.

Det finns inga synliga skador på gasaren iaf men det är kanske inte helt omöjlig att det har blivit en spricka nånstans antar jag. Fast nog tycker man att sprickan isf ska vara gode stor för att påverka saker så mycket.


Är det nån som har varit med om att det behövdes en sån här stor ändring i bestyckningen utan att ha ändrat nåt i motorn? Jag tycker ju det är mycket om man måste ändra 3 storlekar men det kanske inte är så konstig som jag tror att det är att behöva bestycka ner typ 7 storlekar??

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 17:38
av SS440-80
Något task med flottörhusventilationen/ slangarna?

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 19:08
av Gunnar
kolla över tändningen, har du brytar tändning?

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 19:27
av krillebuus
Min chansning är tändningen, jag har varit med om flera motorer som gått hyfsat på tomgång men ej tål belastning, där har jag fått korta av tändkabeln vid tändhatten 1.5-2cm och gängat in den igen. Sen om du kör med NGK tändhatt så kan det vara felet då dom har en diod eller nått i sig som brukar gå sönder.

//Krille

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 19:32
av trioman75
Låna en likadan gasare,bestycka den som du haft tidigare och testa.
Går det fortfarande som ett arsel så borde det inte vara gasaren..

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 19:33
av Goldman
De va int lätt de här men :roll: , jag var me om något så konstigt att flottörflötena var spruckna(fråga mig inte hur) och blev så tunga av bränsle att de inte stängde nålventilen. :roll: . Kanske du får göra som flygplansmekarna :idea: , be en polare dubbelchecka det du redan kollat. :shock:

Annars hade Trioman75 ett väldigt hett tips:
Låna en likadan gasare,bestycka den som du haft tidigare och testa.
Går det fortfarande som ett arsel så borde det inte vara gasaren..
Lycka till me felsökningen :thumbright:

/Goldman

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 19:44
av Soderberg
5-6-7 storlekar låter ju en smula i överkant. Om du däremot alltid kört lite fett så är det en möjlighet. 1-2 storlekar för fett från start, 1-2 storlekar pga höjdskillnaden och 2 storlekar pga väderförhållandet. Jag brukar själv gå ner 2 storlekar när jag åker från kusten till fjällen. Sen går jag ner en storlek vid varje 10 grader varmare. Bestyckade du senast vid -20 så hade du ca 2 storlekar enbart pga temperaturen. Kör själv ganska exakt bestyckat så 5 storlekar har jag aldrig gått ner. 2-4 dock och då 4 endast i extremfall när alla förhållanden ändras markant.
Ola

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 15 mar 2011, 23:54
av L-Å
Kolla powerjet-munstycket, jag hörde hur den lät, jag har haft samma visa, prova att köra på samma soppa som tidigare, pga. mer olja och boost. kan ge skum-bildning av vibrationerna, och det kan slå ut powerjetfunktionen. Jag fick ta bort powerjetröret och gå upp på huvudmunstycket + trottelnål. Det kan vara skitjobbiga fel sånt där :|

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 02:43
av SvennE
soppa i vevhuset? jag har ju soppakran på polarisen och stänger alltid den när jag fraktar den på släp.. på yamahan fyllde det hela vevhuset en gång när jag drog skotern 30 mil på guppiga vägar

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 11:19
av Holländaren
Nu tror jag att vi har gjort framsteg! :thumbright:

Jag kontrollerade tändningen igår kväll och brytaravståndet var som det ska och tändningen stod där den har stått hela säsongen också. Svänghjulet sitter så hård att jag antagligen aldrig kommer få av det, det hade inte flyttat på sig heller mao ;)
Vi testade att plocka av slangen till powerjeten och provstartade.. O se på fan, efter att ha gasat några gånger så sköt nivån upp och det började spruta bränsle från powerjet slangen! Finns väl bara en sak som kan orsaka det och det är en läckande nålventil. Den var ju redan huvudmisstänkt sen tidigare men både jag och en kompis hade testat funktionen genom att blåsa i matarslangen och vinkla gasaren på olika sätt, och den höll då tätt. Men tydligen så håller den alltså inte tätt när motorn är igång och hela gasaren vibrerar som en tok. Det kanske ligger nåt i det LÅ säger att det skummar mycket!

Iaf så tog jag nu upp nålventilen för att inspektera den visuellt och visst såg nålen i den lite sliten ut trots att den byttes ut ifjol. Fanns ingen annan nålventil på lager för att det är en speciell modell som bara finns på TM gasarna, men som tur var så vekar det vara samma nål i dom som i alla andra. Hittade 2 lösa nålar som säkert var från 80 talet och dom såg betydligt mindre sliten ut än min. Satte dit en av dom och vips så slutade den spruta från powerjetslangen :)
Däremot så verkade den svara bättre på gasen utan powerjeten inkopplad vilket verkar skumt med tanke på hur bestyckningen blir då, men jag ska ta och provköra lite idag så får vi se hur den beter sig.

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 11:37
av Rajder
Grattis Holländaren! :) Skönt att det löste sig!

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 11:52
av niklas
det brukar vara oringarna i botten på gasarn som är dåliga då surar dom ner sig ialla fall på yamaha med powerjet orginal

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 18:06
av niklas
klicka på länken oringen har nr 7 kan vara det om det är yama gasare du kör.visserligen vm gasare men pricipen är nog samma som tm. :thumbright:
http://www.boats.net/images/diagrams/ya ... URETOR.png" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 21:26
av trioman75
Du kan ju alltid byta till en Tillotson :lol:

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 21:44
av Bennet
trioman75 skrev:Du kan ju alltid byta till en Tillotson :lol:
tänkte också föreslå det men av någon anledning brukar folk bara skratta åt en när man tipsar om Tillotson

Re: Mystisk bränsleproblem

Postat: 16 mar 2011, 22:21
av Holländaren
Kan säga att i helgen så önskade jag att jag körde med tillotson faktiskt :) Men 277an har aldrig funnits med nån tillotson och det är inte bara bulta på heller, så jag tror vi skippar det tills vidare om än dom är fräna.

Idag har jag iaf provkört skotern på snön, och problemet verkar kvarstå, iaf delvis :( Den sprutar inte längre bensin åt alla håll men går fortfarende på tok för fet med dom munstycken jag har kört med tidigare. Plockar jag lös slangen till powerjeten så verkar den gå ungefär som den brukade. Kunde inte hålla stumt så länge så jag vet inte hur temperaturerna var.

Det är inte samma powerjet som på skissen niklas länkar till så en sån o-ring har jag inte där nere.
Min är en sån här: http://www.mikunioz.com/images/Jet%20Stuff/carb_jet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Slangen sitter alltså bara i flottörhuset och munstycket sitter där uppe i powerjet röret.
Man tycker att det inte kan gå fel så mycket med den jag har, men den teorin jag har är att powerjet röret har varit igensatt tidigare (pyttesmå hål i den) och nu helt plötsligt har öppnat upp sig, och att den därför går alldeles för fet.

Ska försöka få till bestyckningen utan powerjet imorgon. En ny nålventil är på väg också och kommer med lite tur redan imorgon så då kan jag byta till en ny ist för begagnad med halvtveksam funktion.