Hejsan alla kunniga!
Jag har ett problem ja skulle vilja ha hjälp att lösa, Jag har nämligen brännt hål i en kolv på en et340 motor.
men problemet är att efter jag bytt kolvar har den gått klockrent i ca 9mil, sen tyckte jag de börja läcka lite i toppen så jag tog av topparna och allt såg fint ut, gyllan bruna stift m.m men ja slängde dit nya packningar och skruva ihop den igen. Men sen kom jag ca 5km sen dog den på en cylinder. Och ja visst va de hål i kolven, hur är de möjligt? Är ju enkel förgasare och de andra stiftet är hur fint som helst.
Hoppas någon har en bra lösning, Är väldigt tacksam för svar och tips!
Brännt hål i en kolv på et340
Brännt hål i en kolv på et340
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81
ET340 -79
ET250 -81
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Kolla efter läckage på den sidan kolven brände!
Är det vänstra som for, så kan de ju vara p-boxen som läcker bakom variatorn!
kan ju även ha hänt att cylfot packningen gick sönder när du lättade på toppen och drar in tjyvluft, som orsakade härdsmältan!
Lycka till!
Är det vänstra som for, så kan de ju vara p-boxen som läcker bakom variatorn!
kan ju även ha hänt att cylfot packningen gick sönder när du lättade på toppen och drar in tjyvluft, som orsakade härdsmältan!
Lycka till!
You Can Fixit!
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Ja, de va min teori oxå att packboxen gått, för de är kolven på variatorsidan!
Tackar så mycket för svaret!
För de kan väl inte ha något med tändningen att göra?
Tackar så mycket för svaret!
För de kan väl inte ha något med tändningen att göra?
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81
ET340 -79
ET250 -81
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Knappast något fel med tändningen i ditt fall, om inte du har kört med för "varmt" stift!Fribban skrev:Ja, de va min teori oxå att packboxen gått, för de är kolven på variatorsidan!
Tackar så mycket för svaret!
För de kan väl inte ha något med tändningen att göra?
motsvarande BR9ES av ngk är rätt!
You Can Fixit!
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Okey, tack så mycke! Precis de stiftet jag kört med..
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81
ET340 -79
ET250 -81
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Jag brände hål på kolven i min everest 440 en gång, felet då var att brytarspetsen för den cylindern hade fjädern tappat spänsten så den gav kontaktstutsar. et340 har väl inte brytare och har den samma typ av tändning som srv så tänder bägge cylindrarna samtidigt. gnistan kommer både när kolven är i topp och botten. fördel med detta är att man inte kan förväxla tädkablarna.
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Uppdaterar tråden lite, såg att ni gärna ville att man fullföljde med vad de var för fel..
har rivit motorn nu, Vad jag kunde se så va de troligast cylinderfotspackningen som va boven. men byter alla packningar och p-boxar försäkerhets skull..
Tack för svaren!
har rivit motorn nu, Vad jag kunde se så va de troligast cylinderfotspackningen som va boven. men byter alla packningar och p-boxar försäkerhets skull..
Tack för svaren!
ET300 -81
ET340 -79
ET250 -81
ET340 -79
ET250 -81
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Hej, Jag vet inte om du har "bonntrimma" motorn nåt, men jag kan berätta vad som hände mig.
För sökfunktionens skull om inte annat..
Jag brände 3-4 kolvar på variatorsidan en vinter på -81 EX 440n.
Jag bytte packboxar, stift, munstycken osv. Ja, kolvar o packningar då förståss.
Det visade sig att då jag planat topparna blev det så varmt för ena kolven.
Satte tillbaks orginal och då höll det.
Men hoppas det är dina packningar som spööökar.
För sökfunktionens skull om inte annat..
Jag brände 3-4 kolvar på variatorsidan en vinter på -81 EX 440n.
Jag bytte packboxar, stift, munstycken osv. Ja, kolvar o packningar då förståss.
Det visade sig att då jag planat topparna blev det så varmt för ena kolven.
Satte tillbaks orginal och då höll det.
Men hoppas det är dina packningar som spööökar.
Yamaha ET 440T -83
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94
Yamaha ET 250 -79
Ski-doo Alpine 640 -78
Lynx 5900 503 -85
Åsså nyskotern:
Ski-doo Summit 583 -94
Re: Brännt hål i en kolv på et340
Lägger mej i diskussionen jag med. Har bränt 2 kolvar i min SM300 efter planad topp! Har även tagit bort toppackningen. Det motsvarar ca 2,5 mm.Tror jag sätter tillbaka packningenRader skrev:Hej, Jag vet inte om du har "bonntrimma" motorn nåt, men jag kan berätta vad som hände mig.
För sökfunktionens skull om inte annat..
Jag brände 3-4 kolvar på variatorsidan en vinter på -81 EX 440n.
Jag bytte packboxar, stift, munstycken osv. Ja, kolvar o packningar då förståss.
Det visade sig att då jag planat topparna blev det så varmt för ena kolven.
Satte tillbaks orginal och då höll det.
Men hoppas det är dina packningar som spööökar.
" Hörs man inte syns man inte"