Sida 8 av 10

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 11 jun 2012, 20:44
av Hotpistons
Ganska oki program :thumbright:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 25 sep 2012, 21:44
av Ricke
Är det någon som har mallar till en 503?
Det verkar vara en hel vetenskap att räkna fram måtten till trimmpipor.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 26 sep 2012, 20:12
av Noe
Jag vet att det pratats om detta tidigare, men hur är det med program för att räkna ut pipor? Inte för att jag tänkt att göra det just nu då jag redan har pipor, utan mer för vetandets skull, jag har som säkerligen många andra gjort googlat på detta x antal gånger och läser rätt ofta att många program inte fungerar för att räkna ut pipor till just skotermotorer, de flesta program är gjorda för maskiner med hjul och växlar, inte med matta och variator.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 27 sep 2012, 16:09
av Evervärst 444
Noe skrev:Jag vet att det pratats om detta tidigare, men hur är det med program för att räkna ut pipor? Inte för att jag tänkt att göra det just nu då jag redan har pipor, utan mer för vetandets skull, jag har som säkerligen många andra gjort googlat på detta x antal gånger och läser rätt ofta att många program inte fungerar för att räkna ut pipor till just skotermotorer, de flesta program är gjorda för maskiner med hjul och växlar, inte med matta och variator.
2 STROKE WIZARD
TUNED PIPE PRO V.4

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 27 sep 2012, 21:48
av Noe
Jag är medveten om detta programs existens, men är det ett bra program till skotermotorer? Och vad är det som gör att just detta program funkar för att göra pipor till en skoter?

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 08 okt 2012, 10:35
av Gordini
Är det någon som vet vilken avstämd längd (yamaha srv 540) aaen dubbelpiporna har? Vilken duration varvtal är de gjorda för? någon som har måtten på bellyn, längd tjocklek?

Provade dubbelpipor (inte aaen:s) på srv:n men effektkurvan verkade flyttas uppåt varvade ca 9000 (med enkel pipa ca 8000) enligt varvräknaren, och skulle behöva 6000 i startvarv, avstämd längd skulle enligt beräkningar ligga på 7900. Verkar som att beräkningsformlerna inte stämmer. Eller kan varvräknaren visa fel (elektronisk kopplad på lysspolen).

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 dec 2012, 22:03
av grandtouring
Har ni nåt smart sätt hur man ska skarva mellan grenrör och pipa??

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 15 dec 2012, 11:49
av DennisL
grandtouring skrev:Har ni nåt smart sätt hur man ska skarva mellan grenrör och pipa??
kulkoppling? :) brukar fungera bra!

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 16 dec 2012, 21:15
av Skrotiz
DennisL: skulle vara intressant att få se din maskin och få jämföra mot min snotric med 290-snurra.
Har ett risigt avgassystem och är själv i tankarna på att bygga egen pipa till min och ifall din skulle rymmas i snotricen så kanske jag skulle kunna pröjsa en slant för mallarna ;)

Sen skulle de såklart vara kul att mötas på en kaffe någonstans efter spåret då vi bor nära :)

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 25 feb 2013, 13:13
av prowler440
Hej, har varit medlem i många år men har som aldrig deltagit i diskussioner osv. Denna tråd är väldigt bra tycker jag eftersom väldigt många som sagt vill veta mer om just expansions kammare.
Jag är absolut inget proffs. Faktiskt helt okunnig på just singelpipa till två/tre cylindriga.
Twostroke wizard kommer att inhandlas eftersom det verkar vara ett bra program som utgår från alla konstanter och inte bara vissa som gratis programmen. Just singelpipan är det som lockar mest, att kunna bygga/prova dubbel vs singel osv i bänk och i verkligheten ute i snön.

Programmet sköter så klart alla uträkningar men teorin intresserar mig väldigt mycket. Att kunna"veta" hur den splittar upp pulsen och räknar längden för att matcha den mot ylinder nr 2kolvstängning.
Vart är knepet ? Öppning avgas på 1:an och rmäta donation mot när 2:an stänger? Hinner då 1:ans puls ut ur greröret eller blir det bara pannkaka då 1ans puls sedan krockar?
Logiskt sett så borde ju pulserna gå mellan 1 och 2 cylidern med tanke på 180 °vevaxeln, är jag endast en finnig tonåring som ska fila mopeden, eller är jag ute på rätt spår? Allt är logiskt då man vet hur det fungerar, men det är många snirkliga vägar ibland innan man hittat rätt.

Eller är det så enkelt som att procentuellt förstöra en singelpipa. Finns garanterat tumregler som folk sitter inne på vilket jag tycker är synd. Om man inte rymmer dubbla pipor som i mitt fall.
Som sagt. Twostroke wizard är på ingång, men det vore bra om jag och folket får reda på informationen. Alla kan läsa till sig kunskap om en enkel avstämd pipa för en cylinder,varför inte för en pipa till mer än en cylinder?

Som sagt, ren gissning från min sida, men en tanke slog mig... hårt...

Tack för mig/ William Landin

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 12 mar 2013, 09:01
av KeMiL
går i pipbyggartankar till 300erna.... Någon som har någon matnyttig info till mig? någon som har mallar på pdf?

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 21 mar 2013, 10:56
av c2h5oh
Vad gör det svarta röret till dämparen? Funktion?
Bild

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 21 mar 2013, 11:03
av Holländaren
Röret är till för att kyla ljuddämparen.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 21 mar 2013, 11:25
av c2h5oh
Okej, tack för det.
Ljuddämparen är helt ren på material, jag antar att den ska vara fylld. Måste den skäras upp - fyllas och sen svetsas igen? Ska man då ta hänsyn till kylröret så det inte "proppas"?

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 21 mar 2013, 11:53
av Holländaren
Jag tror inte det ska vara nåt i ytterhöljet, det är bara för kylningen så det ska nog vara tomt. Inuti själva dämparen vet jag inte hur dom ser ut men jag antar att det är väggar, perforerade plåtar osv. Tror inte det ska vara nån dämpar ull i dom.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 21 mar 2013, 12:36
av c2h5oh
Ja men då så, då kan man stryka det över att-göra-listan. Tack för svaren

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 23 mar 2013, 00:16
av SvennE
pipa till sachs sa340ss, men jisses så enorm den blev.. Bild

Uploaded with ImageShack.us

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 03 apr 2013, 20:05
av KeMiL
lite annorlunda metod att bygga pipa.... men häftigt http://www.youtube.com/watch?v=ppXRMTeR ... sults_main" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 01 maj 2013, 12:58
av DennisL
Skrotiz skrev:DennisL: skulle vara intressant att få se din maskin och få jämföra mot min snotric med 290-snurra.
Har ett risigt avgassystem och är själv i tankarna på att bygga egen pipa till min och ifall din skulle rymmas i snotricen så kanske jag skulle kunna pröjsa en slant för mallarna ;)

Sen skulle de såklart vara kul att mötas på en kaffe någonstans efter spåret då vi bor nära :)
Hej! har varit upptagen med massa grejer så har inte hunnit surfa runt så speciellt mycket, sachs motorn ska ner i ett lådbilsprojekt jag och en kompis bygger på just nu, självklart ska pipan monteras i lådbilen :thumbright: , ockelbon håller jag på att bygga om för dragracing, hade gärna tagit en kopp kaffe, mallarna har jag tyvärr inte kvar, min förra dator krachade och där låg mallarna, men om du vet någon data kunnig person som kan få ut mitt material jag har på hårddisken så kan du få mallarna i utbyte!

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 26 jun 2013, 11:41
av Skrotiz
Jag hann göra mig av med snotricen och ska hämta hem en elan i helgen så behöver ej mallarna längre.
Men en kaffe går givetvis alltid bra.
Tror inte de blir nå pipbygge till elanen men man vet aldrig, märkligare saker har ju inträffat :)