Sida 1 av 10

Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 10 mar 2011, 12:01
av Rajder
Nu har jag skummat runt i forumet och blir inge klokare så nu måste jag bara fråga om någon har koll på det här :thumbright: min kära yamahapipa har fått nog och sprickor är ett faktum :( så nu vill jag konstruera en/två pipor själv! :thumbright: laddade hem Exhaustcalculator 2 igår och tänkte slå slag i saken men jag behöver tips! :) ni som gjort egna får gärna ge mig lite bra att veta info! :thumbright: typ materialtjocklek? fördelarna med dubbla pipor mot enkel? och så vidare.

Alla tips är välkomna! och berätta gärna missar ni gjort och upptäckter som gett er det bästa resultatet ;) mitt mål är bara att det ska bli en ny pipa ;) så det är inte direkt ur effektökningssyfte men den biprodukten kan jag leva med om det inträffar :mrgreen: hahaha

Jag vet att det är lättast att köpa en orginal så det behöver ingen påpeka, utan det här "projektet" är i utbildningssyfte och just för att det låter spännande :thumbright:

Tips tips tips tack!!! :D

MVH

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 11 mar 2011, 23:14
av Noe
Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 12 mar 2011, 18:05
av blomp68
Varför inte ta mått på din gamla "yamahapipa" och göra en lika?

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 12 mar 2011, 18:21
av Southern Hill Custom
Noe skrev:Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??
I denna tråd finns det lite bilder på hur vi gör pipor. ( det finns säkert betydligt bättre sätt än detta.)

http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... jd+trippel" onclick="window.open(this.href);return false;




// Lars

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 12 mar 2011, 19:30
av Arctic5000
Hur funkar det att svetsa plåten för en pipa? har hört att det lätt spricker om man svetsar med MIG.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 12 mar 2011, 23:50
av DennisL
Arctic5000 skrev:Hur funkar det att svetsa plåten för en pipa? har hört att det lätt spricker om man svetsar med MIG.
har haft två migade pipor på moppen och dom har inte spruckit

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 13 mar 2011, 13:23
av blomp68
Prova med MAG

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 13 mar 2011, 15:58
av Arctic5000
"Jag rekommenderar ej att svetsa ihop delarna med MIG då materialet blir mera sprött och stressat på grund av akut härdning i svetsomtrådena, vilket kan resultera i spontana sprickor på avgasröret."
VRM's hemsida

Skilljer ju lite på en mopedmotor och en skotermotor oxå.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 13 mar 2011, 16:30
av Bennet
dom pipor jag har byggt är svetsade med MIG och håller då, inga sprickor efter 2års burkarcups körande

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 13 mar 2011, 17:34
av Arctic5000
ok. då vet jag iallafall att det fungerar :thumbright:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 13 mar 2011, 20:27
av Noe
Southern Hill Custom skrev:
Noe skrev:Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??
I denna tråd finns det lite bilder på hur vi gör pipor. ( det finns säkert betydligt bättre sätt än detta.)

http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... jd+trippel" onclick="window.open(this.href);return false;




// Lars

Den tråden är en bra del i detta med att göra pipor, jag personligen vet dock hur man rullar plåt osv , dock så är det många som inte har mer än en hammare att forma plåten med , användbara tips på hur man formar plåten med vad som finns i ett vanligt svensongarage vore en bra ide, själv så använder jag ett rör som jag bankar plåten emot, finns säkert både bättre och sämre sätt.

Jag tror att många fastnar i just hur pipan ska se ut, dvs vilka mått den ska ha och vad de olika bitarna av pipan har för uppgift och vad som händer om man förändrar en av dessa bitar.

Många ställer ju också denna fråga, kan man inte ta en pipa ifrån en annan skoter och sätta dit , det kan ju inte bli sämre än vad som sitter där nu, jag vet att man inte kan göra så, men alla vet det inte, vi kanske skulle utreda vad det är som gör att en pipa ifrån en annan skoter inte passar, olika slag etc..

Pipor är ett stort ämne som man kan gräva ner sig totalt i och läsa hur mycket som helst om för att sen när man läst en massa böcker och funderat komma på att man är än mer förvirrad än man var innan.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 09:05
av Rajder
Det var precis det här som jag hade hoppats på skulle hända!! :D många funderar på samma sak och nu verkar små svar och tips rulla in! :thumbright: Tack för alla svar!!! :thumbright:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 09:29
av SS440-80
En sak som jag funderat på är, när man läser t.ex A.G Bells bok så är det olika beräkningar vad det gäller Road-race och Cross/ Enduro, och det är ju solklart så långt att vid Roadrace är pipan beräknad för effekt enbart i översta delen av varvtalsregistret.
I mitt förstånd så ska beräkning för snöskoter för att få en pipa som är körbar efter led, en s.k "trailpipe", göras efter Cross/Enduro, MEN i vilken ände av skalan skall man lägga sig på? Så lågt som möjligt med maximal bredd på effektbandet, eller en bit upp emot Road-race?
Jag talar nu om att köra skotern på mindre leder i kuperad skogsterräng med enbart kortare sträckor där man kan låta skotern varava ut helt, ej körning över fjäll och stora sjöar.

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 12:42
av dodgen
Jag tror att du har svarat på frågan själv,det man skall eftersträva är Vridmoment
det är Vridmomentet som flyttar grejorna.Jfr Glödstift motor kan ha flera HP
men inget vrid = ingen kraft.Det många glömmer är att när en motor går
så blir det bara pulser inte ett jämt flöde.Det gäller även 4-T motorn
Hade mkt givande prat med Grottis när han levde,hans portningar var
det många "experter" som dömde ut men fungerade mkt fint,
Alla motorer är kompromisser dvs,du måste sälja ngt,för att få
ngt annat, Toppeffekt,Max, vrid,etc.Sedan att man inte kan ta en pipa
från en annan liknande 2-T är inte riktigt sant, men det tar vi en annan
gång! Mvh Dodgen

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 14:05
av Arctic5000
här är yttligare två frågor. jag tycker att det blir lite jobbigt att göra många olika vinklar och delningar på en pipa.

kan man dra en avgaskrök och sedan montera en rak pipa. d.v.s som på en motorcyckel eller moped utan att tappa allt för mycket effekt?

kan man göra raka 45graders vinklar på en pipa eller måste det var mjuka runda böjar?

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 14:23
av Rajder
Och min kvarstår med vad fördelarna är med dubbla pipor mot en enkel? :)

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 14 mar 2011, 23:09
av dodgen
På fråga 1. Den ideala expansionskammaren är rak, jämför med ex,båtracing med
gamla 2-Takts motorer.Där hade vi även justerbar ex,kammare, det vi gjorde var
med wire och fjädrar ändrade sekundär konans längd under fullt race för att justera
motorns karaktär.
På fråga 2.En 2-cylindrig motor är egentligen 2 st 1-cylindriga 2-taktare,därför
är det bättre med 2st "pipor" :roll:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 15 mar 2011, 08:54
av Rajder
Tack dodgen ;)

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 15 mar 2011, 09:34
av Noe
Arctic5000 skrev:här är yttligare två frågor. jag tycker att det blir lite jobbigt att göra många olika vinklar och delningar på en pipa.

kan man dra en avgaskrök och sedan montera en rak pipa. d.v.s som på en motorcyckel eller moped utan att tappa allt för mycket effekt?

kan man göra raka 45graders vinklar på en pipa eller måste det var mjuka runda böjar?

Jag vet inte om du känner att du fått svar på din fråga, som jag förstår det så är din undran om man kan dra ett rör med samma diameter, typ en "krök" från cylindern fram till själva expansionskammaren vilket underlättar jobbet med att göra en pipa en hel del, istället för att ha ett rör som ökar i diameter fram till expansionskammaren vilket gör jobbet lite svårare men säkerligen bättre för effektregistret.
Om jag inte är helt fel påläst vilket jag kan vara så kan man göra en eller flerstegsdifusor när man gör pipor och det som du frågar efter här är nåt liknande en enstegsdifusor, (någon får gärna rätta mig)

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Postat: 16 mar 2011, 08:38
av Rajder
Nu börjar det lugna ner sig här med tips igen :( så jag passar på att ställa en till fråga i stället ;) om jag nu bygger mig 2 pipor åt min gamla yamma hur viktigt är det att eventuella böjar hamnar på samma ställe? d.v.s måste bägge piporna vara böjda på samma sätt med samma mått eller räcker det med att det är samma volym på dom? jag pratar inte om vinklar på konorna utan om dragningen på piporna?