Pipor av hemmabyggd modell.

Chassie, Drivlina, osv
Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 16 mar 2011, 09:43

Jag är långt ifrån kunnig på detta och har massor med frågor och funderingar angående detta.

Men vad gäller böjar så är det viktiga att den totala längden inte är olika, dvs om du skulle räta ut dina pipor så ser dom likadana ut. Sen vet jag inte var gränsen går för hur stora böjar man kan ha på piporna, dock så verkar det ju mest vettigt att ha inte ha fler böjar än nödvändigt.

Angående singel och dubbelpipa så är det om jag förstått det rätt som så att en singelpipa har samma avstämda längd som om man gör dubbelpipor däremot så kanske man skulle ha en grövre stinger då det är mer avgaser som ska trängas i pipan.

Som sagt kunskap finns i detta forum jag hoppas att ni delar med er av den.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 16 mar 2011, 11:31

kan det vara så illa att våra race-rävar är lite sparsamma med sina kunskaper? ;) haha
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 16 mar 2011, 12:04

Om så är fallet vore det mycket tråkigt då det finns många som vill lära sig mer om detta.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 17 mar 2011, 22:36

Ja faktiskt Noe för jag känner för egen räkning att jag är bara intresserad av att veta vad jag ska passa mig för och vad jag bör tänka på när jag bygger mina nya pipor :) jag vill inte ha en färdig ritning utan bara ha några "bra att veta" tips! och det vore nästan tusan om inte någon kunde offra sig med att dela med sig av några sådana? vad är bra att veta?????? kom igen nu DU som vet! hjälp oss nybörjare att komma igång så vi också kan få känna den fina känslan av att sitta i garaget med en bira och spana på våra egentillverkade pipor och vara lite stolta! ;) vad är viktigt när det gäller pipans utförmning? vad är viktigt när det gäller ljuddämpare? (om man nu vill ha sådana). vad menas med avgasdurationen? är det när porten öppnas? när den är fullt öppen eller när kolven böjar pressa ut avgaserna som man ska veta gradtalet på för att lägga in i exhaustcalculator 2?? TIPS EFTERLYSES!! :)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 17 mar 2011, 22:57

OBS inte jag som skrivit detta. Tycker att det är ganska bra fakta :)

Hedder.

om man läser G-Bell så finns en formel för hur lång en hedder skall vara,
Avgas portens inner diameter EX 29,7* 6,5 minus avgas portens läng ut till hedder EX 55mm = hedder längd 29,7*6,5-55=138,05mm lång

Detta är bullshitt om du vill ha hp den formeln ger en trevlig promenad pipa på slid och reed styrda motorer från 70-80 talet skall man få det att fungera så får man tänka lite annorlunda.

Dagens cylindrar Typ R/T polini Guarsoni cristifiolinis nya är så extrema och har en så hög potensial till högt BMEP att det enda o jobba med på en sådan cylinder är just pipan, Min AM6R/T har ett BMEP på lite drygt 190 och har portar på 192-129 allt ligger i pipan.

Jag har en pipa från ROOST F-låt 2 pipor, den ena är modifierad lite här o där på hedder och 1-2 diffusorn det är allt och det gav den hp;n som bromsningen visar vad som händer när jag börjar porta är jag nyfiken på.

Men som svar på din fundering om heddern har liten stigning så håller man kvar värmen i gasen längre har man en lång 1a diffusor som stiger lite den med och vidgar 2-3 diffusor så får man mycket riktigt en riktig rejäl sugpuls, Det går säkert att halvera munstycks storlek i förgasaren nu.

Men när en sådan puls kraschar in i slut konan så får du en enormt kraftig retur puls och därmed en pikig pipa, bygger du en sådan pipa måste du dra ned vinkeln på slut konan för att töja retur pulsens intensitet, Bäst är att göra slut konan 2 delad främre biten på ca 30-40% av längden med stigning 7-9 grader resterande 60-70% med en vinkel på ca11-14 grader. som vanligt så är alla motorer individualister ingen motor är den andra lik o reagerar lika dant.

OBS detta är vad jag upptäckt ingenting säger att detta är den enda sanningen i 2T motorn finns så många parametrar som skall stämma o det är nästan omöjligt att komma dit.

mvh


Detta är avgörande för pipans blowedown;s effektivitet och att trycket byggs upp.

Vi måste sätta press på röret med en stark och inte för kort puls och längden kommer att samverka med pulsens motstånd för att skapa nödvändiga pulsform.
Detta innebär att det inte alltid är bättre att använda en konisk header, ibland en konisk header resultera i att cylinderns avgas evakuering är för snabb och gör att pipan "tappar andan" under takten.

Det kommer att ge effekt vid höga varvtal, men förlorar kraft i dom lägre varvtalen, konisk hedder är okej för race motorer ändå pga att dom oftast går på höga rpm. Fenomen måste ses i en simulator till fullo förstås.

För att förenkla säger vi att den första diffusorn jobbar i de lägre varvtalsregistret och att sista diffusorn i det övre rpm intervallet.
Den bakre baffeln,s vinkel bestämmer det topp rpm och max kraft "träff".
En brantare vinkel kommer att öka pulsen styrka och minska pulslängden , dvs förkorta varvtalsområde där användbara hästkrafterna o vrid moment alstras.

Den interna längden mellan diffusors kommer också att bestämma hur kraften i motorn byggs upp, så om det första diffusorn är relativt långt så kommer man vinna kraft i det lägre varvtalsregistret etc.

Ett rör som fylls av en tidig port öppnad (lång duration) kommer att kunna behålla trycket genom branta vinklar "Hedder vinklar"och leverera ett starkt sug puls tillbaka till BDC. Med starka pulser behöver vi behöver inte speciellt stora/ höga transfer portar. Röret kommer att hjälpa till och dra upp gas från vevhuset, och av att öppna reed ventilen och dra in mer luft genom motorn.

När transfer portarna är stängda, skjuter en andra Returvåg i röret tillbaka färskgaser som läckte ut i heddern,
Avgas porten är fortfarande halv öppen och nu trycker retur pulsen in resterna. Laddningens tryck är ofta i regionen två atmosfärer (bar) och långt över det.

Det är därför trycksättning av röret måste beräknas nogrant tillsammans med avgasporten, helt enkelt passar inte alla rör på alla motorer. Det måste passa avgasporten och även transfer portarna också!

Slutligen Stinger måste vara stor nog att låta motorn andas. En liten stinger diameter (och långa stingers) kommer att inte bara öka det inre trycket och kraften utan också göra det varmare för motorn att jobba.

Längden blir avgörande för puls resonansen över ca 9000 rpm. Vid den tidpunkten kommer strypningen i stingern att samverka med pipans inre tryck och bidra till att minska trycket vid kolven BDC.

Men för hög varviga motorer, bör Stinger i allmänhet vara mindre än på låg varviga motorer.
Högfrekvenspuls har kortare våglängd och kommer att passa en mindre pipa bättre. Men med höga varvtal i motorn behöver den också andas mer då går detta oftast jämt ut.


Skrivet av moddlaren
Ockelbo 300!!

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 17 mar 2011, 23:03

Jag kan räkna på hur piporna ska se ut, däremot skulle jag vilja veta hur jag ska räkna på stingerstorleken om jag gör en singelpipa istället.

Med avgasduration menas antal vevaxelgrader från det att avgasporten öppnar tills den stänger igen, dvs 1 varv på vevaxeln är ju 360 grader och om du sätter en gradskiva på veven så kan du mäta hur många vevaxelgrader som din avgasport är öppen, och hur många grader de andra portarna är öppna också.

Det jag funderar lite på är är formen på piporna, dvs pipornas dragning då jag har väldigt ont om plats, jag kan ju med ögonmåttet se var jag kan dra piporna för att dom ska förhoppningsvis få plats, problemet är att hur ska jag överföra denna form först till pappersmallar och sen till plåt som jag skär ut rullar och svetsar till en pipa, finns ju en massa program för att göra konor och vinklar och vrår, men det är en hel vetenskap att göra piporna i 1000 små bitar och sen få ihop dessa med bibehållen avstämd längt och tjocklek samt vinkel på alla konor.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 17 mar 2011, 23:06

Noe jag har precis samma problem så hittar du en lösning får du gärna dela med dig!! ;)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 17 mar 2011, 23:07

Tack för avgasdurations-problem svaret förresten! :D
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 17 mar 2011, 23:15

Cone layout är ett bra plåt utbrednings program testa det!

http://www.pulserate.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ockelbo 300!!

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 17 mar 2011, 23:19

DennisL tack för hjälpen ;)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 17 mar 2011, 23:23

Rajder skrev:DennisL tack för hjälpen ;)
varsågod. hoppas att vi får en filmsnutt när pipan är klar!
Ockelbo 300!!

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 17 mar 2011, 23:25

Det lovar jag! ;) det kommer en projekt-tråd om min gamla ec 540 excel-v inom kort :)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 17 mar 2011, 23:28

DennisL skrev:Cone layout är ett bra plåt utbrednings program testa det!

http://www.pulserate.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack.

Det där har jag testat endel, men kanske inte tillräckligt mycket, visst jag kan få fram en kona av det eller flera om jag så vill så den biten funkar ju, men just hur jag ska komma fram till alla de små bitarna som krävs för att få alla de böjar som jag skulle behöva på piporna.

Det finns en bild på forumet på ett par yamahapipor som går neråt sen vänder dom upp och runt, (någon kanske vet vilka jag menar, kan gräva fram länken till dom) i alla fall är det ungefär så jag skulle behöva dra mina pipor, Om jag inte vill ha piporna långt ut efter fotstegen vilket jag inte är allt för sugen på då plats egentligen finns under huven, det kan gå att dra dom på några andra sätt också , inget av det blir dock särskilt lätt.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 17 mar 2011, 23:35

Här har du! läs igenom detta en gång så förstår du hur man bygger vinklade pipor :D

http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... a-headers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Ockelbo 300!!

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 17 mar 2011, 23:45

DennisL skrev:Här har du! läs igenom detta en gång så förstår du hur man bygger vinklade pipor :D

http://www.garagego.se/forum/guider/cro ... a-headers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Kanon :thumbright:


Det finns ju endel obesvarade frågor i denna tråd fortfarande, någon kanske kan bemöda sig att göra ett försök att svara :)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 17 mar 2011, 23:49

Ingen har svarat på material tjockleken så jag gör det då :P

jag använder 1mm plåt och det är just för att det ska bli lättare att knacka plåten, sen när det kommer till svetsningen blir det ju lite jobbigare, men det brukar lösa sig. Man får inte ha för bråttom!
Ockelbo 300!!

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 18 mar 2011, 06:18

Jag har testat att rulla plåt som är både 0.9 och 1.25, det är en stor skildnad att rulla 0.9 men den är inte så mycket bökigare att svetsa. kan man svetsa och vet vad man gör så är det inga problem :)

DennisL vad rullar du plåten med? en plåtrullare skulle ha varit skoj att ha men dom är inte direkt gratis, än roligare vore det ju förståss om det gick att hydroforma , någon här som testat med bra resultat?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 18 mar 2011, 14:40

Noe skrev:Jag har testat att rulla plåt som är både 0.9 och 1.25, det är en stor skildnad att rulla 0.9 men den är inte så mycket bökigare att svetsa. kan man svetsa och vet vad man gör så är det inga problem :)

DennisL vad rullar du plåten med? en plåtrullare skulle ha varit skoj att ha men dom är inte direkt gratis, än roligare vore det ju förståss om det gick att hydroforma , någon här som testat med bra resultat?
Jag kör dom större bitarna med valls. och dom som inte får plats i valsen knackar jag med en hammare runt rör i ungefär samma storlek! Nått som är noga är passformen där man lägger fogarna. spalten får inte vara för bred:)
Ockelbo 300!!

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 19 mar 2011, 23:46

DennisL skrev:
Noe skrev:Jag har testat att rulla plåt som är både 0.9 och 1.25, det är en stor skildnad att rulla 0.9 men den är inte så mycket bökigare att svetsa. kan man svetsa och vet vad man gör så är det inga problem :)

DennisL vad rullar du plåten med? en plåtrullare skulle ha varit skoj att ha men dom är inte direkt gratis, än roligare vore det ju förståss om det gick att hydroforma , någon här som testat med bra resultat?
Jag kör dom större bitarna med valls. och dom som inte får plats i valsen knackar jag med en hammare runt rör i ungefär samma storlek! Nått som är noga är passformen där man lägger fogarna. spalten får inte vara för bred:)
En vals vore fint att ha, visserligen finns det en på jobbet, men med tanke på dess storlek så får jag nog borra upp 503:an till en 50003:a för att det ska funka ;)

Nåt jag länge velat ha är en bandsåg för att såga plåt med.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Fox Trac
Inlägg: 137
Blev medlem: 10 feb 2009, 14:47
Ort: Junsele

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Fox Trac » 23 mar 2011, 00:19

Finns en del äldre inlägg i ämnet på forumet :idea:

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 06&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 57&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 02&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Allmänt om trimning :idea:

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... 54&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Å massa mer finns på forumet om man orkar sitta Å leta lite :thumbright:

//Dan
Fox Trac 67-68 ? LLOYD LS400 "386cc"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"

Skriv svar