Pipor av hemmabyggd modell.

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 10 mar 2011, 12:01

Nu har jag skummat runt i forumet och blir inge klokare så nu måste jag bara fråga om någon har koll på det här :thumbright: min kära yamahapipa har fått nog och sprickor är ett faktum :( så nu vill jag konstruera en/två pipor själv! :thumbright: laddade hem Exhaustcalculator 2 igår och tänkte slå slag i saken men jag behöver tips! :) ni som gjort egna får gärna ge mig lite bra att veta info! :thumbright: typ materialtjocklek? fördelarna med dubbla pipor mot enkel? och så vidare.

Alla tips är välkomna! och berätta gärna missar ni gjort och upptäckter som gett er det bästa resultatet ;) mitt mål är bara att det ska bli en ny pipa ;) så det är inte direkt ur effektökningssyfte men den biprodukten kan jag leva med om det inträffar :mrgreen: hahaha

Jag vet att det är lättast att köpa en orginal så det behöver ingen påpeka, utan det här "projektet" är i utbildningssyfte och just för att det låter spännande :thumbright:

Tips tips tips tack!!! :D

MVH
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 11 mar 2011, 23:14

Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av blomp68 » 12 mar 2011, 18:05

Varför inte ta mått på din gamla "yamahapipa" och göra en lika?
" Hörs man inte syns man inte"

Användarvisningsbild
Southern Hill Custom
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 757
Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
Ort: RÄTTVIK

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Southern Hill Custom » 12 mar 2011, 18:21

Noe skrev:Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??
I denna tråd finns det lite bilder på hur vi gör pipor. ( det finns säkert betydligt bättre sätt än detta.)

http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... jd+trippel" onclick="window.open(this.href);return false;




// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Arctic5000 » 12 mar 2011, 19:30

Hur funkar det att svetsa plåten för en pipa? har hört att det lätt spricker om man svetsar med MIG.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
DennisL
Inlägg: 226
Blev medlem: 05 jan 2010, 17:12
Ort: Luleå

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av DennisL » 12 mar 2011, 23:50

Arctic5000 skrev:Hur funkar det att svetsa plåten för en pipa? har hört att det lätt spricker om man svetsar med MIG.
har haft två migade pipor på moppen och dom har inte spruckit
Ockelbo 300!!

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av blomp68 » 13 mar 2011, 13:23

Prova med MAG
" Hörs man inte syns man inte"

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Arctic5000 » 13 mar 2011, 15:58

"Jag rekommenderar ej att svetsa ihop delarna med MIG då materialet blir mera sprött och stressat på grund av akut härdning i svetsomtrådena, vilket kan resultera i spontana sprickor på avgasröret."
VRM's hemsida

Skilljer ju lite på en mopedmotor och en skotermotor oxå.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
Bennet
Inlägg: 803
Blev medlem: 23 feb 2007, 20:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Bennet » 13 mar 2011, 16:30

dom pipor jag har byggt är svetsade med MIG och håller då, inga sprickor efter 2års burkarcups körande
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Arctic5000 » 13 mar 2011, 17:34

ok. då vet jag iallafall att det fungerar :thumbright:
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 13 mar 2011, 20:27

Southern Hill Custom skrev:
Noe skrev:Verkar vara dåligt med tips :(

Jag tycker att denna tråd är jättebra och många undrar just om detta med pipor och en hel del kunskap finns i angående detta i forumet, men är de som faktiskt kan något rädda att dela med sig av sina kunskaper??
I denna tråd finns det lite bilder på hur vi gör pipor. ( det finns säkert betydligt bättre sätt än detta.)

http://www.retroskoter.com/viewtopic.ph ... jd+trippel" onclick="window.open(this.href);return false;




// Lars

Den tråden är en bra del i detta med att göra pipor, jag personligen vet dock hur man rullar plåt osv , dock så är det många som inte har mer än en hammare att forma plåten med , användbara tips på hur man formar plåten med vad som finns i ett vanligt svensongarage vore en bra ide, själv så använder jag ett rör som jag bankar plåten emot, finns säkert både bättre och sämre sätt.

Jag tror att många fastnar i just hur pipan ska se ut, dvs vilka mått den ska ha och vad de olika bitarna av pipan har för uppgift och vad som händer om man förändrar en av dessa bitar.

Många ställer ju också denna fråga, kan man inte ta en pipa ifrån en annan skoter och sätta dit , det kan ju inte bli sämre än vad som sitter där nu, jag vet att man inte kan göra så, men alla vet det inte, vi kanske skulle utreda vad det är som gör att en pipa ifrån en annan skoter inte passar, olika slag etc..

Pipor är ett stort ämne som man kan gräva ner sig totalt i och läsa hur mycket som helst om för att sen när man läst en massa böcker och funderat komma på att man är än mer förvirrad än man var innan.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 14 mar 2011, 09:05

Det var precis det här som jag hade hoppats på skulle hända!! :D många funderar på samma sak och nu verkar små svar och tips rulla in! :thumbright: Tack för alla svar!!! :thumbright:
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av SS440-80 » 14 mar 2011, 09:29

En sak som jag funderat på är, när man läser t.ex A.G Bells bok så är det olika beräkningar vad det gäller Road-race och Cross/ Enduro, och det är ju solklart så långt att vid Roadrace är pipan beräknad för effekt enbart i översta delen av varvtalsregistret.
I mitt förstånd så ska beräkning för snöskoter för att få en pipa som är körbar efter led, en s.k "trailpipe", göras efter Cross/Enduro, MEN i vilken ände av skalan skall man lägga sig på? Så lågt som möjligt med maximal bredd på effektbandet, eller en bit upp emot Road-race?
Jag talar nu om att köra skotern på mindre leder i kuperad skogsterräng med enbart kortare sträckor där man kan låta skotern varava ut helt, ej körning över fjäll och stora sjöar.

dodgen
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 mar 2010, 21:52

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av dodgen » 14 mar 2011, 12:42

Jag tror att du har svarat på frågan själv,det man skall eftersträva är Vridmoment
det är Vridmomentet som flyttar grejorna.Jfr Glödstift motor kan ha flera HP
men inget vrid = ingen kraft.Det många glömmer är att när en motor går
så blir det bara pulser inte ett jämt flöde.Det gäller även 4-T motorn
Hade mkt givande prat med Grottis när han levde,hans portningar var
det många "experter" som dömde ut men fungerade mkt fint,
Alla motorer är kompromisser dvs,du måste sälja ngt,för att få
ngt annat, Toppeffekt,Max, vrid,etc.Sedan att man inte kan ta en pipa
från en annan liknande 2-T är inte riktigt sant, men det tar vi en annan
gång! Mvh Dodgen

Användarvisningsbild
Arctic5000
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
Ort: Vilhelmina - Skog
Kontakt:

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Arctic5000 » 14 mar 2011, 14:05

här är yttligare två frågor. jag tycker att det blir lite jobbigt att göra många olika vinklar och delningar på en pipa.

kan man dra en avgaskrök och sedan montera en rak pipa. d.v.s som på en motorcyckel eller moped utan att tappa allt för mycket effekt?

kan man göra raka 45graders vinklar på en pipa eller måste det var mjuka runda böjar?
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests

Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 14 mar 2011, 14:23

Och min kvarstår med vad fördelarna är med dubbla pipor mot en enkel? :)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

dodgen
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 mar 2010, 21:52

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av dodgen » 14 mar 2011, 23:09

På fråga 1. Den ideala expansionskammaren är rak, jämför med ex,båtracing med
gamla 2-Takts motorer.Där hade vi även justerbar ex,kammare, det vi gjorde var
med wire och fjädrar ändrade sekundär konans längd under fullt race för att justera
motorns karaktär.
På fråga 2.En 2-cylindrig motor är egentligen 2 st 1-cylindriga 2-taktare,därför
är det bättre med 2st "pipor" :roll:

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 15 mar 2011, 08:54

Tack dodgen ;)
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Noe » 15 mar 2011, 09:34

Arctic5000 skrev:här är yttligare två frågor. jag tycker att det blir lite jobbigt att göra många olika vinklar och delningar på en pipa.

kan man dra en avgaskrök och sedan montera en rak pipa. d.v.s som på en motorcyckel eller moped utan att tappa allt för mycket effekt?

kan man göra raka 45graders vinklar på en pipa eller måste det var mjuka runda böjar?

Jag vet inte om du känner att du fått svar på din fråga, som jag förstår det så är din undran om man kan dra ett rör med samma diameter, typ en "krök" från cylindern fram till själva expansionskammaren vilket underlättar jobbet med att göra en pipa en hel del, istället för att ha ett rör som ökar i diameter fram till expansionskammaren vilket gör jobbet lite svårare men säkerligen bättre för effektregistret.
Om jag inte är helt fel påläst vilket jag kan vara så kan man göra en eller flerstegsdifusor när man gör pipor och det som du frågar efter här är nåt liknande en enstegsdifusor, (någon får gärna rätta mig)
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
Rajder
Inlägg: 357
Blev medlem: 18 nov 2010, 10:30
Ort: Enviken

Re: Pipor av hemmabyggd modell.

Inlägg av Rajder » 16 mar 2011, 08:38

Nu börjar det lugna ner sig här med tips igen :( så jag passar på att ställa en till fråga i stället ;) om jag nu bygger mig 2 pipor åt min gamla yamma hur viktigt är det att eventuella böjar hamnar på samma ställe? d.v.s måste bägge piporna vara böjda på samma sätt med samma mått eller räcker det med att det är samma volym på dom? jag pratar inte om vinklar på konorna utan om dragningen på piporna?
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75

Skriv svar