Cometkrångel

Chassie, Drivlina, osv
blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Cometkrångel

Inlägg av blixters » 04 mar 2011, 23:47

Har monterat en comet 94c med slät kåpa på min et 250 motor och nu vill inte den rackarn växla hela vägen ut på primären,
förstår inte riktigt varför.Det verkar som att vikterna inte trycker kåpan tillräckligt långt...
Det enda jag kan tänka mig är att jag skimsade ut centrumaxeln för att kunna köra med originalremmen,men jag köpte en skims sats på rinab som var till för det ändamålet.
Ikväll har vi provat olika avstånd och olika remmar men inte fått till det...
Hjälp mig innan jag börjar misströsta!!!
En cylinder räcker...

Soderberg
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 feb 2009, 22:59
Ort: Skellefte

Re: Cometkrångel

Inlägg av Soderberg » 05 mar 2011, 09:04

Att du inte växlar ut helt behöver inte betyda att du är helt galet ute. Om utväxlingen i transmissionen är för hög så kommer du aldrig att använda hela skivorna. I dragracing med lätta msakiner använder man sig ofta av för hög utväxling för att skotern ska mata på hela vägen över mållinjen. Om man vet att topphastigheten över mållinjen kommer att ligga på exempelvis 130 km/h, så växlar man för 150-160 km/h. Små skotrar typ din kan ha svårt att växla ut hela vägen just av den anledningen. Kolla vilka drev du har och gå ner en kugge eller två på lilla drevet alt 2-4 upp på stora. Är du innehavare av en miniräknare så kan du räkna ut exakt vilken hastighet din drevning i dagsläget är gjord för vid respektive varvtal. Då slipper du lägga en halv lön på flera olika drev.
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Cometkrångel

Inlägg av Haggla » 05 mar 2011, 09:19

beroende på användning motor,vrid m så hitta en drevning du tror på dvs lägg dig absolut inte för högt på en 250...
kan ju vara så att du har för brant helix på sec etc (vet ej hur et´ns variatorer fungerar /uppbyggda)
rita på båda variatorer med penna gasa gärnet i 250m sedan känner du hur värmen är fördelad mot båda variatore (om någon är mycket varmare) titta också hur mycket respektive har växlat ut idealet borde vara att båda har växlat max men man kan få lite hjälp billigt på så sätt.

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Cometkrångel

Inlägg av blixters » 05 mar 2011, 19:32

Tror att variator fjädern är för lång,trots att den är original...
En cylinder räcker...

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Cometkrångel

Inlägg av Haggla » 06 mar 2011, 18:46

blixters skrev:Tror att variator fjädern är för lång,trots att den är original...
då kommer den inte att unna växla ut mest troligt hur du än vrider och vänder på allt.......skaffa en som rekommenderas först då och fortsätt pröva lite...

Skriv svar