Tändning Panther 5000 -79

Chassie, Drivlina, osv
fgh
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 15:30

Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av fgh » 23 feb 2011, 15:46

Hallå!

Nyss blivit ägare till min första skoter... Men säg den lycka som varar!
Åkte en lugn tur på ca 2h och strax innan jag var hemma började skotern skjuta (puffa) ur förgasaren. Ganska omgående stannade den och jag tog bort stiften och rev bland kablarna lite innan jag gjorde nytt startförsök. Då startade den efter många ryck och gick dåligt, jag han ta mig några meter framåt innan den stannade igen och så fick jag hålla på tills jag tagit mig till plogad väg. Därifrån blev det bogsering efter MF135 :)

Jag har provat nya stift och den får bränsle, har även kopplat ur all el utan den för tändningen men ingen förbättring. Gnistan på stiften kommer och går sporadiskt och det känns som gnistan uteblir oftare och oftare. När det väl blir gnista hoppar den igång direkt. Har haft en känsla ända sedan jag köpte skotern att ena stiftet vill sura ner sig. Har för mig att förra ägaren nämnde att han bytt tändspole.

Har letat hjälp och det lutar väl åt ny spole och/eller CDI???
Kan man mäta upp dessa? En ganska dyr historia att köpa nytt.


Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av Laser » 23 feb 2011, 15:51

Hej och Välkommen! :D
Ta en tur till "Presentation" och gör en sådan, allt enligt forumreglerna. Om du funderar "hur" så läs några stycken så får du tips.
Jag tror nog att du får några svar på dina frågor under kvällen :D
Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av KillerCat » 23 feb 2011, 18:14

finns två modeller av CDI på dem ha ja märkt, finns en som jordas å en utan jordkabel. de har inte erjat i jordkabel om du har den modellen? spökande tändningslås? är gashängsdödaren i gashandtaget urkopplat? de kan spöka en del annars..

mvh
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av Laser » 23 feb 2011, 20:59

http://oldcats.tripod.com/electical.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.arcticchat.com/forum/vintage ... blems.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.arcticchat.com/forum/vintage ... round.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.arcticchat.com/forum/vintage ... ems-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan detta var till hjälp?
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

fgh
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 15:30

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av fgh » 24 feb 2011, 18:15

KillerCat: Har som sagt kopplat bort all elektrisk kringutrustning så att dödarknappar etc skulle strula är uteslutet.

Laser: Tack för tipsen! Kollade trådarna och även resten av forumet på arcticchat.com men blev inte så mycket klokare.

Återstår väl bara att öppna plånboken och testa sig fram genom att byta ut sak för sak. Blir väl att börja med CDI-boxen antar jag. Stort tack ändå för all hjälp, mycket uppskattat!

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av Laser » 24 feb 2011, 19:28

Tackar! :D Tråkigt att du inte hittade nåt användbart. Liknar situationen somjag var i när jag började intresera mig för Lasern. Det var svårt att hitta till en början.
Har du använt sökfunktionen här på forumet? Kan kanske ligga nåt längre bak i tiden.

Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av KillerCat » 24 feb 2011, 20:13

var bor du? bor du i närheten av värmland har ja både cdi å spolar du kunde få låna för felsökning.
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

fgh
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 15:30

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av fgh » 25 feb 2011, 00:52

Laser: Tycker jag kammat igenom alla skoterforum jag känner till. Jag brukar söka på specifika sidor via google. T.ex http://www.google.se/search?q=site:http ... 0+ignition" onclick="window.open(this.href);return false; och några liknande sökningar gör att man tar sig igenom hela arcticchat.com's infoarkiv hyfsat fort. Ett tips på sätt att söka på som inte alla vet om. :)

KillerCat: Nja, bor neråt göteborg så det blir svårt. Men tack för erbjudandet! :) Har du tid och möjlighet att mäta upp spole och cdi lite skulle det underlätta väldigt mycket. Har hittat en hel varierande förslag på mätvärde. Skulle vara skönt att ha ett rätt värde att gå efter!

The Bike
Inlägg: 184
Blev medlem: 08 jan 2009, 00:00
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av The Bike » 25 feb 2011, 08:06

En sak som du kan kolla eftersom ena stiftet surar!
pumpmembranet i soppa pumpen kan vara trasigt, om den surar på den sidan där vacumslangen till pumpen går in.
följden blir att den drar in lite bränsle direkt i till motorn och fyller vevhuset, då släcker man stiftet på den sidan.

Annars så är orginal CDI boxen på dom lite nyckfulla, kolla på baksidan av boxen,som är i (plåt org) om du har sprickor runt kanten!
om det är det så kommer fukt in och ställer till överslag i elektroniken!
Ny box kostar inte mer än 5-6 hundra (eftermarknads) som är i plastskal, och håller bättre mot värmeväxlingar.

Cdi kan man inte mäta, men tändspole och spolring finns det mätvärden så man kan ohm kolla dessa.

Jag har prylarna om du önskar!

Lycka till!
You Can Fixit!

fgh
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 15:30

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av fgh » 26 feb 2011, 18:41

Problemet med pumpen fanns när jag köpte och det är redan löst med nya membran. :-)

CDI-boxen är lite oroväckande rostig på baksidan runt kanten du pratar om. Hoppas verkligen det är den som strulat för nu har jag beställt en ny. Killen jag pratade med påstod dock att det är vanligare med fel kring tändplatta/stator än CDI'n... en betydligt dyrare affär.

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av KillerCat » 26 feb 2011, 19:58

är stotorn eller tändplatta felet så har ja liggandes.. kan även mäta upp motståndet om de behövs.
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

fgh
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 feb 2011, 15:30

Re: Tändning Panther 5000 -79

Inlägg av fgh » 13 mar 2011, 01:26

Problemet löst!

Ny CDI gjorde susen. Nu hoppar den igång direkt och går så fint igen.
Över 30år känns ändå som en acceptabel livslängd för CDIn. :)

Skriv svar