den stora variator gåtan

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

den stora variator gåtan

Inlägg av burk_ab » 19 feb 2011, 19:08

jag håller på att försöka få till min powerblock men har lite svårt att få till den riktigt. först började jag plocka bort en massa bricker så att jag skulle få upp inslaget. fick upp det till 3,5-3,8 men då växlar den inte. tog isär den idag och bytte till en vit fjäder, den var lite mjukare och lite längre(hade en svart förut). smörjde variatorn lite med fett också. tyckte den gick lite tung men inte så mycket att den inte skulle växla ut. men nu har jag fått upp toppfarten, men nu sjönk inslaget igen.
går detta att få till på ett bra sett eller är det bara att välja det ena eller det andra?
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: den stora variator gåtan

Inlägg av skoterräven » 19 feb 2011, 21:48

brickorna är till för motorvarvet och fjädern är för tillslaget
smörja variatorn=förbjudet
sätt tillbaka alla brickor och skaffa en fjäder som som är hårdare i början med samma sluttryck
tex har du 100-55 skaffa 130-55
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: den stora variator gåtan

Inlägg av Holländaren » 19 feb 2011, 21:53

För att få upp inslaget måste du ha en styvare fjäder, man ska inte plocka bort vikter för att få upp inslaget för då går samtidigt toppvarvtalet upp. Det slutar med att du kanske får upp inslagsvarvet till 4000 men motorn måste varva 19000 för att växla ut eftersom det helt enkelt inte finns nog med vikt i variatorn. Och det funkar som inte ;)
Det gäller alltså att ha tag i en styv fjäder och det är kanske inte så lätt som det låter för alla jag har haft har man fått inslag på max 3500. På min Oly brickade jag upp fjädern (svart en) ca en cm. Resultatet var mycket högre inslagsvarvtal men den växlar inte ut pga att skivorna aldrig kan gå ihop för att fjädern blev för lång. Och det problemet i sin tur löstes genom att sätta dit en bredare rem.. Nu har jag inslag på 5500, varvar runt 9, den växlar ut hela vägen, och jag kör med 3 brickor i varje så det går att justera toppvarvtalet åt båda håll fortfarende.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: den stora variator gåtan

Inlägg av burk_ab » 20 feb 2011, 00:01

okej känner mig lite klokare nu :lol: tack för svaren :thumbright:
då blir det alltså att sätta dit den styvare fjädern och försöka få till toppfarten med vikterna
men är det någon som har någon tabel på fjädrarna så man vet vad man ska sätta dit?
har även hört att man kan sätta dit femkronor istället för brickorna. någon särskild anledning?
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Skriv svar