Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Chassie, Drivlina, osv
Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Karlsson » 19 feb 2011, 18:47

Hej! Undrar bara om varför det vibrerar så in i helskotta i skotern. det sitter alltså en sachs 290 i den.

Så fort man gasar på lite så börjar det vibrera, så att hela skotern vibrerar och man blir tvungen att släppa av lite. Är det något så sjukt obalans i min motor eller är det så på alla?

Mvh

Edit: Det är både på 1 o 2:ans växel. Är det för att det skall vara en arbetsskoter den inte vill vara med på 25+?

Användarvisningsbild
MrPajno
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2010, 16:54
Ort: Harads

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av MrPajno » 19 feb 2011, 20:02

Krokig vev kanske?
En mans skräp är en annan mans skrot.

http://www.motormuseum.nu

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av KillerCat » 19 feb 2011, 20:18

hade samma symptom, tro de eller ej, mitt problem var obalans i fläkten :shock: en vinge var av.
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Beretta » 19 feb 2011, 21:52

1: Kolla att inte motorbultarna tar i chassit (är för långa och tar i metallen)
2: Dragit ihop motorkuddarna för hårt?
3: Torra, dåliga motorkuddar?
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Karlsson » 19 feb 2011, 21:55

KillerCat skrev:hade samma symptom, tro de eller ej, mitt problem var obalans i fläkten :shock: en vinge var av.
Hur löste du det då? har för mig att jag sett att en vinge fattas!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Holländaren » 19 feb 2011, 21:59

Knacka bort vingen mitt emot är väl den enklaste lösningen :) Eller skaffa en fläkt som är hel.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
RetroHedd@
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2011, 21:23
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av RetroHedd@ » 19 feb 2011, 22:04

Hade samma problem på min Artic Cat Pantera-80 med spirit 500 motor, saknade 2 vingar på samma sida. Bytte till en hel fläkt och det blev bra!

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av KillerCat » 20 feb 2011, 11:38

jag knackade bort den på motsatt sida, senare bytte ja till en hel fläkt. då har du garanterat problemet där.

mvh
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Starlite » 20 feb 2011, 19:28

Jag hade såna vibrationer på min valmont så att det gjorde ont i händerna.
Problemet var då att ägaren skippat motorkuddar så den satt bultad direkt på chassit :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Haggla » 21 feb 2011, 08:10

Starlite skrev:Jag hade såna vibrationer på min valmont så att det gjorde ont i händerna.
Problemet var då att ägaren skippat motorkuddar så den satt bultad direkt på chassit :thumbright:
borde ändå inte ha sådana vibrationer som du beskriver det??

på de race skotrar jag har haft har jag haft bultad direkt i chassie och aldrig några vibrationer, det är ett tecken på at någon inte är korrekt och att motor kuddarna "gömmer" lite av problemet /Stefan

Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Karlsson » 21 feb 2011, 16:24

Sportlov nu och har för tillfället flyttat ut i garaget.

Tog loss magnapullen idag och det var som jag trodde att två vingar brevid varandra var av, så jag slog bort två på motsvarande sida. glad att jag hittade felet gav ja mig ut o prova. Men det var fortfarande kvar. :(

Så är det någon som har någon mer idee?

Beretta: jag har kollat det, inget fel där.

Haggla
Inlägg: 1069
Blev medlem: 25 feb 2010, 22:45
Ort: Örnsköldsvik (strömsund)
Kontakt:

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Haggla » 21 feb 2011, 18:25

för att kolla på enkelt sätt men inte 100% sätt fast något spetsigt så den precis tar i ytterkant variator och vrid sedan sakta runt och kolla så det är exakt lika överallt, är den inte det kan det vara tecken på obalans/skev variator alt motor som hat fått sig en törn.

Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Karlsson » 21 feb 2011, 18:51

okok kollar det immorn. skall även ta o kolla om variatorerna är linjerade med varandra.

tack så länge återkommer med resultat :)

Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Aktiv 600 / sachs 290 vibrationer.

Inlägg av Karlsson » 25 feb 2011, 18:52

Tittade lite på gammeln häromdan och vad jag kunde se så var det inget stort att klaga på med variatorerna. Men det var docke ett minimalt glapp på vevaxeln vid primär variator.

En gummibussning hade gått av till ljuddämparen och jag satte dit en ny och då blev det något bättre.

Skriv svar