SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 15 feb 2011, 10:39

Vafalls!

Var förra söndan ute och gned omkring på åkern hemma och släpade ungar i gammal hästsläde och körde fast och härjade och till slut, 50 meter från gårdsplan, lade maskinen av på tomgång och gick f-n inte att få igång igen. :x Antog att den lyckats sura ner sig och lät den stå nån timme varefter den motvilligt gick igång så jag kunde få hem den. Väl hemma på gårdsplan la´n av igen och var stört omöjlig att lura igång. :(
Stod så och skämdes hela veckan men på fredag kväll bjöd jag på nya stift och en hutt startgas och då small den igång, bolmade som fan och gick orent en stund för att sen bli sig lik, d.v.s. lättstartad och trevlig. Var ut och nöjesåkte någon km på söndagseftermiddan men då kändes den lite småklen sådär, inte nåt jag kan sätta fingret på direkt, men svag i största allmänhet. Körde hem på gården och drog fram mejseln för att justera lite tomgångsvarv och blandning. (Förgasaren är utbytt mot mot en Keihin flottörhistoria från, tror jag, SS440! Var sån när jag köpte den!)
Gick lite upp och ner i varv och plötsligt stannade den och har sedan dess inte gått att få igång! :evil:

Testat att jag har gnista, jag ser att förgasaren får och ger soppa , den har fått startgas men inte ett liv! Har testat med ytterligare en uppsättning nya stift men utan resultat. Stiften var dock förvånansvärt torra trots rejäl chokning med handske och det luktar inte startgas om dem efter startgasförsöken!?!

Var/hur bör jag fortsätta???

Bör man kunna känna nåt sug eller tryck på fingertoppen om man håller för vevhusnippeln till pumpen?
Känner inget där, men pumpen matar fram soppa, om än lite klent. Pumpen, Keihin "trekantig", har nya membran och har fungerat utmärkt efter renovering.
Senast redigerad av 1 skrotsamlarn, redigerad totalt 2 gånger.
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av KillerCat » 15 feb 2011, 12:50

Låter som packbox på veven tycker ja, antingen mellan vevhalvorna eller någon yttre... hade liknade bekymmer själv.

mvh
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av skrotsamlarn » 16 feb 2011, 08:45

Uj! Var rädd för det... :(

Finns det nåt vettigt sätt att kolla hur packboxarna mår? Har sett tips om startgas runt vevaxeltätningar för att se om den går bättre men den här går ju inte alls!?

Läste i nån annan tråd om soppafyllda vevhus, tänker jag rätt om jag misstänker att om man lyckas dränka sin motor och fylla vevhuset med soppa och ändå glatt rycker i snöret kan råka trycka sönder/ ut packboxar? Eller är det bara vanlig otur och naturligt slitage som uppträder redan efter 36 år? ;)

Man drabbas ju av en viss noja efter en stund, men jag tycker jag hör ett svagt visslande blåsljud när jag drar runt den. Hmmm...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

vebotrimmarn
Bannlyst
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jan 2011, 21:40
Ort: lycksele
Kontakt:

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av vebotrimmarn » 16 feb 2011, 09:52

testa lyfta stiften och ge den en liten sup där, slår den på det så borde det vara vevtätningarna.
olympique -76 och 75
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död

KillerCat
Inlägg: 33
Blev medlem: 14 jan 2011, 17:45

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av KillerCat » 16 feb 2011, 10:03

man brukar ju se om de blötar på variator eller magnapullsidan. medans den i mitten är svår.. hsde precis samma symptom på min panther. prova allt. den hade gnista, den hade komp, den fick bensin. men gick ändå inte omman gav den en sup.. så revner motor å märkte då att den mellersa var totalt sketen. =/ Hoppas du har turen att de är någon av de yttre.


mvh
Arctic cat Panther 5000 -78
Arctic cat Jag aws special -93

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av skrotsamlarn » 16 feb 2011, 11:39

vebotrimmarn skrev:testa lyfta stiften och ge den en liten sup där, slår den på det så borde det vara vevtätningarna.
Det grininga är att den går ju inte då heller!
Har iofs inte testat med bensin, men startgas genom tändstifthålen, med en kolv ovanför avgasporten så inte gasen ska smita medans jag skruvade i stiftet. Ger inget som helst livstecken...

Har dragit runt ordentligt länge och väl utan stift ifall den skulle varit dyngsur, har gasat fullt med en handske för förgasaren så handsken blev bensinblöt och det flöt i insuget. Provat Fullgas, halvgas, ingen gas, startgas och utan, men inte en fjutt!

Kanske borde se över tändhistorierna, men jag tycker gnistan ser fin ut med stiften lösa. Hmmm.
Är detta Makternas sätt att säga åt mig att ta tag i upprusten av Ockelbo 300:an istället för denna Japanska Irrskoter????
Nån hednisk JLO-gud som förbannat alkylatbensinen???
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Cerez
Inlägg: 116
Blev medlem: 09 feb 2010, 17:43
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av Cerez » 16 feb 2011, 11:41

det där med startgas tror jag inte funkar.. eter dunstar ganska fort..
"Hellre pipa och portat i skogen..
Än pippad och portad på krogen."

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?!

Inlägg av skrotsamlarn » 18 feb 2011, 22:03

Har nu testat med riktig bensin, eller i alla fall alkylatsoppa ur motorsågsdunken, i tändstiftshålen. Ingen fjutt! :?

Däremot ser den fuktig ut längs hela delningen på blocket, har krupit soppa längs hela skarven och nedåt.
Vad ska det egentligen vara för typ av tätning där?

På sprängskisserna jag hittat hos diverse Yamahandlare finns ingenting, betyder det oklanderlig japanprecision med heltäta finbearbetade alu.ytor eller packningsklägg på tub?
Mitt block är inkletat med ganska flödiga stalaktiter av rött packningsklet, vid cylinderfötter och insug dessutom kompletterat med tjocka packningar av ett mjölkkartongsliknande packningspapper så orörd är hon inte...

Försöker in i det sista hålla hoppet uppe om att slippa bita i en risig vevaxeltätning mellan vevhusen! :)

Man kanske skulle ställa i en hederlig B20 istället. K-kam, dubbla SU och Powerbloc...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 02 mar 2011, 18:17

Nu sliter jag snart mina sista hår! I fredags hade SW:pjäsen nu stått still i tolv dygn, i början flitigt uppvaktad ,med provdragningar, startgas, bränslesupar och tre uppsättningar nya stift som gnistrat fint allihop, mot slutet mest övergiven i verkstan. På eftermiddan gick jag förbi den och fick nåt infall och satte i de äldsta, något för långa stiften, sprejade en lätt startgasdimma i gasarn ,höll full gas och drog till i snöret och höll på att slå på arslet när den helt plötsligt small igång och hostade runt lite. Hällde i en skvätt färsk bensin i tanken och pumpade vilt på blåsan, sprejade, gasade och drog igen och jorå, nu gick den som den brukar! Varvade som vanligt, smattrade glatt på tomgång och rumlade på helt normalt en stund, kanske fem minuter. Sen tvärdog den igen.
Gick då in och gjorde det jag skulle och ignorerade den. I går startade den direkt, idag likaså, men den tvärdör då och då, oftast när den står på tomgång, och kan då åter vara omöjlig att få igång. Väntar man en stund startar den glatt och viftar på svansen som om inget hade hänt...
Ger mig personligen en känsla av tändningsfel eller är det nåt annat som ger liknande symtom?

(Ibland tror jag den j--n bara retas med mig!)
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Ozzy
Inlägg: 131
Blev medlem: 23 feb 2009, 18:22

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av Ozzy » 02 mar 2011, 18:43

Provat att lasta på snö på tändspolen när den stannat, startar den då har du hittat felet.

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 02 mar 2011, 21:05

Ozzy skrev:Provat att lasta på snö på tändspolen när den stannat, startar den då har du hittat felet.
OK,Tack för det tipset!
Överhettning liksom?
Tycker jag har hört redan som fjunig Amazonist i tonåren att Yamahaskotrar har känsliga tändspolar, och att det var deras enda riktigt svaga punkt maskinellt...
Ska kollas!
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av krillebuus » 03 mar 2011, 05:04

Jag sitter och klurar på om det ändå inte är bränslefel, är du säker på att du inte hällt i nån gammal soppa ? typ hittat en dunk nånstans ? bara för att det luktar soppa så behöver det inte vara fräsch soppa. Dagens soppa kan man ju knappt förvara en vinter utan att den ska bli dålig. Har själv haft fler motorer dock 1cyl som totalvägrat starta om soppan har varit för gammal.

Du skriver ju att du hållt på med att testa starta via startgas samt motorsågsbränsle? Testa med att köpa en dunk nytt bränsle och byt i tanken. Sen när du tömt den, så koppa bort ingående slang till förgasaren och töm pump och slang genom att dra runt motorn.

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 03 mar 2011, 11:46

krillebuus skrev:Jag sitter och klurar på om det ändå inte är bränslefel,
Ja, jag tänkte i de banorna från början, men jag tycker den dör så tvärt på båda burkarna...

Å andra sidan började allt motorkrångel med en tankning, första tankningen i höstas gjordes med färsk alkylatbensin, motorsågsbränsle, typ Aspen, och då gick den finemang, tankade sedan vanlig oljeblandad handelsbensin, som nog iofs kan ha stått en stund, och då gick den dåligt på fullgas, "bööö:ade" liksom... Fyllde sedan upp igen med alkylatbensin, tvåtaktssoppa från pump på en OKQ8 mack och då gick den ännu sämre på lite gas, kom knappt över 1/4 gas innan den tappade orken, varför jag tog isär och inspekterade förgasaren, blåste igenom munstyckena och kollade att allt verkade vettigt, hittade varken skräp eller något som överhuvudtaget tydde på problem och satte ihop alltihop igen. Provkörde sedan som jag brukat med en gammal tom luftburk som det står BING på,gammal Sno-Tric eller nåt, och den gick som tidigare. Testade då att rycka av luftburken och då gick den finfint varefter jag glatt visslande åkte hem och tänkte att nu vare ju lugnt, det var luftburken som chokade den, men sen började det krångla enligt den här tråden då...

Ja, det ska provas med en tanktömning och lite färsk bensin i alla fall, vad som helst som innebär att jag kan hålla hoppet uppe om att slippa riva maskin mitt i åksäsongen! ;)
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av krillebuus » 03 mar 2011, 12:07

skrotsamlarn skrev:
krillebuus skrev:Jag sitter och klurar på om det ändå inte är bränslefel,
Ja, jag tänkte i de banorna från början, men jag tycker den dör så tvärt på båda burkarna...

En fråga bara varför hålla på och blanda aspen med annat bränsle 95/98 okt? =) Har mamma inte lärt dig att blanda är farligt på fredag och lördagkväll?

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 03 mar 2011, 21:50

krillebuus skrev:En fråga bara varför hålla på och blanda aspen med annat bränsle 95/98 okt? =) Har mamma inte lärt dig att blanda är farligt på fredag och lördagkväll?
Njä... alltså... :oops: Man tar ju vad man haver liksom... Som man brukar om kvällarna! ;)
Aspensoppan fanns färsk dunk för motorsågsbruk när snön kom och eftersom jag bara har positiva erfarenheter från motorsågar, moppar, etc. så verkade det bra eftersom jag räknade med att bogsera ungar i olika släpdon. När så den tanken tog slut var det tomt i dunken, men åksuget var stort och miltalet till macken för långt, varför snöslungedunken plundrades, den senaste tankningen alkylat kom från en mack med tvåtaktssoppa på egen pump och till ett sagolikt pris jämfört med de färdigpackade smådunkarna. Fick rekommendationen av en skogshuggare i trakten som alltid handlade där till såväl motorsåg som utombordare och var helt nöjd. Eftersom billigt är bra tankade jag upp ett par "Yamahadunkar" för säsongens behov...

Annars har jag funderat på om ohyggliga mängder kondensvatten i soppan skulle kunna vara det bakomliggande problemet, fick nämligen en sån här obestämbar känsla av att tändstiften från första början var fuktiga av vatten snarare än bensin. ( Nej, jag har inte trott att SW:n är vattenkyld och hällt glykolvatten i fläktkåpan! :) ) Yttertempen har ju åkt jojo mellan -32 och +15 om dagarna en bra stund och jag har haft kondensproblem i traktorväxellådor och annat... Men hur mycket fukt i soppan har man när det liksom dödar hela maskin? Så mycket fukt att man kortsluter stiften??? Känns inte riktigt sannolikt...

Hade räknat med att kunna gå ut i friska avgasen en stund mitt på dan i morgon och experimentera men nu verkar det som om det går om intet. Grrr...
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

skidoo 96
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2011, 19:22

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skidoo 96 » 05 mar 2011, 19:47

jag undrar om du vet vad det kan vara för fel på min ski doo tnt 440 som går bara på en cylinder ?

Användarvisningsbild
Styxxa
Inlägg: 104
Blev medlem: 29 nov 2010, 20:22
Ort: Höga Kusten...

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av Styxxa » 06 mar 2011, 09:19

skrotsamlarn skrev:Annars har jag funderat på om ohyggliga mängder kondensvatten i soppan skulle kunna vara det bakomliggande problemet, fick nämligen en sån här obestämbar känsla av att tändstiften från första början var fuktiga av vatten snarare än bensin. ( Nej, jag har inte trott att SW:n är vattenkyld och hällt glykolvatten i fläktkåpan! :) ) Yttertempen har ju åkt jojo mellan -32 och +15 om dagarna en bra stund och jag har haft kondensproblem i traktorväxellådor och annat... Men hur mycket fukt i soppan har man när det liksom dödar hela maskin? Så mycket fukt att man kortsluter stiften??? Känns inte riktigt sannolikt...
Inte en helt fel fundering. Skotrar och varmgarage brukar kunna innebära kondens och senare trassel när man ska köra. Om du nu börjar kunna utesluta maskinfel med packboxar o dyl. så borde en tankrengöring, nytt filter och färsk soppa + en kapsyl K-sprit hjälpa.
Har själv härjat med en Bom-bom-bardier som betedde sig som du beskriver. Grejen, i mitt fall, var att jag var ung o dum o bara måste in med maskin varje kväll för att jag hade fått en burk Lövångerkräm och upptäckt hur spegelblank aluminium höjer statusen på vårisen...
;)
autosol kan visst ersätta zinksalva på näsan också

Användarvisningsbild
skrotsamlarn
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mar 2009, 08:54
Ort: Ockelbo

Re: SW440:n plötsligt stendöd!?! (Nix, men skendöd!)

Inlägg av skrotsamlarn » 28 mar 2011, 16:31

Nu går den nog igen!
Jaha, nu har jag analyserat vidare... Har dragit igång den igen och upptäckte att den bara gick på en burk. Tog då och vickade på kabelanslutningarna till den spolen, höger, och när jag duttade på jordanslutningen (Utbytt till Bosch-spole!) smällde den till ibland. Tänkte att det där känns som ett brytarfel och plockade bort magnapullen och fläkten och filade och justerade... och konstaterade sedan att ALL gnista tagit slut igen! :evil:

Efter en stunds grottande i dåliga kabelskarvar och andra småfel fick jag åter gnista på vänsterstiftet, men inget på höger. Kom på att jag nog hade ett par spolar liggande på logen och tog mig tid att kolla dessa med batteri löst på bänken och fick helt OK gnista. Testade då de spolar som satt i skotern och fick ingen som helst gnista. :( Tänkte att va f.. den gick ju på vänstern hela tiden, och satte tillbaka originalvänsterspolen och bytte ut högerspolen, nu mot en väl begagnad pirat av "originalliknande typ". Bytte i samma veva kabel och hatt på ena spolen, den andra är fastgjuten, drog igång och nu tycks den gå som bara den på båda burkarna! :)
Kul grej! Hoppas nu det håller i sig de sista veckorna med före för nu ska det dras hem ved!
"Joo, de va på förtitalt, då hadde ja e gammel Fordson Major som jag körde omkring mä...
-I cirklar!"

Skriv svar