Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av Mbss » 24 jan 2011, 15:54

Jag har nu fått igång min nyinköpta Aktiv Blå (med Sachs SA-290 motorn) och den funkar hjälpligt.. Funderade dock på att försöka renovera den i sommar så den blir i bra skick istället för "hjälpligt skick".

Jag är väl ingen överdrivet erfaren mekaniker men med ett lantbruk med äldre maskiner så blir ju en viss del mekande en nödvändighet.. Frågan är nu hur pass svårmekad en sådan skoter är..?

Det jag skulle behöva göra är att kolla över växellådan, dels är det väldigt svårt att få i växlarna, speciellt 2:an. Ibland så liksom skrapar extremt otrevligt när man ska försöka få i växlarna, ska man få i 2:an är det mer regel än undantag. Oftast får man döda skotern först innan man slår i tvåans växel för att överhuvudtaget kunna få i den.
Det andra med växellådan är att den läcker olja, vet dock inte exakt vartifrån det läcker än. Någon som har några tips/tankar/idéer omkring skrapet i växellådan?

Sedan funderar jag på om man bör kolla över motorn när man ändå är i farten.. Inte för att det verkar vara något fel på den, men det kanske är saker som ofta är slitna dåliga som man ändå bör byta på den?

Sedan blir det nog en allmän uppsnyggning av den, ny lack och nya dekaler. Klä om sadeln och fixa en ny ruta.
Någon som vet om det går att få tag i Aktiv-dekaler? Det var ju i.o.f. ingen jättekomplicerad logotype de hade så det går väl till nöds att rita den själv och lämna in för tryckning på en plastfilm.
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

tramsta@live.se
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 okt 2010, 21:02
Ort: Tramsta

Re: Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av tramsta@live.se » 24 jan 2011, 20:24

Hej
Den är inte då svårskruvad. Angående dekaler så vet jag att Mickes cykel och motor i Tandsbyn, Östersund, Jämtland har dekaler. http://www.mopedbutiken.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ivarsson

Yamaha GP 338/440/SM340 Bastard
2x Yamaha sm 340 -76
Ski-doo Olympic -75
Ski-doo Scandic -96
Suzuki King quad 250 -91
Motorspark med DKV motor

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av Mbss » 24 jan 2011, 20:36

Tackar!
Du har inga tankar om skrapandet/svårigheterna med att få i växlarna? Hade en Aktiv Grizzly förra året och den var likadan om än inte fullt så irriterande svårväxlad.
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av Laser » 24 jan 2011, 21:37

Har ingen erfarenhet av Aktivs lådor men av Ockelbo o Rajd.
På en del äldre satt det en broms på samma axel som ingående/sekundärvariator-axeln.
Om man använde den till att stanna axeln gick det nästan skrapfritt att växla.
Som jag ser det är det för att inte den nyss nämnda axeln "stannar"som förorsakar skrapet/"kuggräkningen".
På den gamle R60 lyckades jag sänka tomgången så att det blev enklare att växla.

Detta är mina funderingar och erfarenheter... det kommer säkert fler ideér från de andra.

Mickes i Tansbyn kan kanske ha en maual...har för mej att du letade en sån!!

Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Mbss
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 jan 2011, 22:37
Ort: Östergötland

Re: Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av Mbss » 24 jan 2011, 22:46

Hejsan!
Det ska jag testa i morgon! Det känns ganska rimligt, det sitter ju en bromsskiva på rakt motsatt sida om sekundärvariatorn..
Lantbrukande östgöte med en Aktiv Blå -79.

Användarvisningsbild
FALKEN
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 nov 2008, 11:56
Ort: Uppsala/Lofsdalen

Re: Hur svårmekad är en Aktiv Blå?

Inlägg av FALKEN » 25 jan 2011, 08:57

Jag har en bromspedal att stoppa variatorn med på min Sc 20 -81,
då går det klockrent att växla
Mvh Falken
Yamaha Phazer XTX-14
Yamaha Apex McX Turbo 400hk-06
SnowBike 65-01
Yamaha Venture 700-99
Ockelbo 4500-89 röd
Ockelbo 4000-82
Yamaha SM 300 retrosoffa-78
Ockelbo Trioman-75
Ockelbo 600-74
Yamaha SL300B Europa-72(donator)
Ockelbo 300 Wankel-71
Ockelbo 600-71(partygrill)
SnoTric SC11-71(18Hk)
Rusch R22 -72
Yamaha s 350 Europa-71
SkiDoo Olympique 12/3-70(soffa till retroboden)
Ockelbo 300-67
Sno-Tric SC-1-66
Linson-66
Ockelbo Turist-65
Bolens Diabolo Rouge-68-69ca

Skriv svar