ta bort drivaxeln på en rajd r-60 ??

Chassie, Drivlina, osv
ElanDanne
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 179
Blev medlem: 15 nov 2008, 23:28
Ort: sundsvall (njurunda)

ta bort drivaxeln på en rajd r-60 ??

Inlägg av ElanDanne » 15 jan 2011, 23:16

jag ska hjälpa en bekant att byta matta på en r-60 och jag har för mig att det kan va svårt att få bort drivaxeln på växellådssidan??.
jag har donat med en sådan förut och då gick vi bet vill jag minnas, det var ju dock 10år sen så jag kommer inte ihåg hur det såg ut.
tacksam för ev tips.
Mina skotrar
Ski-doo Elan ss-73 (renoveringsobjekt)
Ski-doo Elan-74 singel
Ski-doo Elan-74 (lekskoter med en mag 338)
Ski-doo Elan-76 singel
Amf ski-daddler super scout mark II-68 (pågående renovering)
arctic cat pantera 600-02 (familjemaskin)

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: ta bort drivaxeln på en rajd r-60 ??

Inlägg av R60 » 16 jan 2011, 18:38

Jag håller på med precis det...började för några veckor sedan, sen kom förkylning, julafton och nyår emellan. Tror det räcker med att ta lös den stora gummipluggen och ev. locket till växellådan. Sen är det bara att skruva lös bulten som håller fast drevet på drivaxeln (om det är nödvändigt kan man dela kedjan, men det verkar vara pilligt). Sen är jag inte säker, men jag tror att det bara är att lossa lagret på andra sidan drivaxeln och dra ut axeln från växellådan. Det har stannat upp där för mig :P. Drevet verkar sitta med en krysskil eller nåt liknande. Ska ta en kväll i garaget till veckan om jag får tid över.

Du kan ju berätta om mina teorier stämde ifall du hinner få lös drivaxeln före mig :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Skriv svar