Hej allihop.
Enligt instruktioner så lämnar "generatorn" 160 W på min Alpine II. Tittar man på elschemat finns det ju både generating coil och lighting coil. Kan 160 W avse endast själva laddningseffekten från generatorspolen?
Jag tänkte koppla allt lyse direkt från batteriet istället, har en xenonlampa som ska monteras. Kan lyse eller regulator/likriktare skadas om jag helt enkelt kopplar förbi denna?
Ett Optima Yellowtop huserar under sadeln så batteri finns det så det räcker, fint att kunna ha maskinen avstängd med lyset på om man ska arbeta lite i mörkret.
På min gamla Alpine -73 var det inga problem, där fanns det ett speciellt ljusläge på tändningslåset, då använde jag bara det för att tända lyset med separat strömbrytare, men på denna är det alltid ljust så länge motorn snurrar....
Mvh Pelle
Generatorspole / lysspole ?
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 dec 2009, 21:34
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 dec 2009, 21:34
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Generatorspole / lysspole ?
Ingen som vet?
Vore bara bra att veta om lysspolen helt enkelt kan brinna upp av att man helt enkelt kopplar från kontaktstycket därifrån...
Mvh Pelle
Vore bara bra att veta om lysspolen helt enkelt kan brinna upp av att man helt enkelt kopplar från kontaktstycket därifrån...
Mvh Pelle
- skoterräven
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Generatorspole / lysspole ?
du måste ha en likriktare annars brinner spolen
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 dec 2009, 21:34
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Generatorspole / lysspole ?
Jag misstänker det...
Jag har kopplat isär kontaktstycke C4 och kopplat plus vid gul kabel/röd pil för att få lyse. Har även jordat gul-svart kabel/svart pil för med kontaktstycket isärtaget så får inte lamporna jord annars...
Gul och gul/svart från spolen är alltså oanvända helt enkelt. Jorden i kontaktstycket (brun och svart) är hopkopplad med extra kablar så att motorn ska ha ordentlig kontakt med chassit. Måste jag ändå ha lysspolen inkopplad, jag ska ju inte använda den till någonting? Det enda jag vill ha är generatorspolen för att ladda batteriet.
Andra förslag för att komma runt det eventuella problemet?
Mvh Pelle
Jag har kopplat isär kontaktstycke C4 och kopplat plus vid gul kabel/röd pil för att få lyse. Har även jordat gul-svart kabel/svart pil för med kontaktstycket isärtaget så får inte lamporna jord annars...
Gul och gul/svart från spolen är alltså oanvända helt enkelt. Jorden i kontaktstycket (brun och svart) är hopkopplad med extra kablar så att motorn ska ha ordentlig kontakt med chassit. Måste jag ändå ha lysspolen inkopplad, jag ska ju inte använda den till någonting? Det enda jag vill ha är generatorspolen för att ladda batteriet.
Andra förslag för att komma runt det eventuella problemet?
Mvh Pelle
- skoterräven
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Generatorspole / lysspole ?
du tänker fel
generatorspolen är för att driva tändningen och lysspolen är för lyset/laddningen
det är bara att koppla röd/blå till +på batteriet via säkring och sätta tillbaka sladdarna du har tagit lös vid c4 och c16
generatorspolen är för att driva tändningen och lysspolen är för lyset/laddningen
det är bara att koppla röd/blå till +på batteriet via säkring och sätta tillbaka sladdarna du har tagit lös vid c4 och c16
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 dec 2009, 21:34
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Generatorspole / lysspole ?
Givetvis, tack för att du upplyser min uppenbarligen brända hjärna.
Förstår jag nu saken rätt så får alla lampor oreglerad växelström från spolen direkt. Det var det jag inte riktigt hajade från början. Det enda som likriktaren/regulatorn är till för är att ladda batteriet, korrekt? Röd/blå från regulatorn går ju till batteriet via tändningslåset.
Jag kan koppla in mig på gul för att få ström till lamporna men jag behöver ha kvar gul och gul/svart från lysspole till regulator.
//Pelle
Förstår jag nu saken rätt så får alla lampor oreglerad växelström från spolen direkt. Det var det jag inte riktigt hajade från början. Det enda som likriktaren/regulatorn är till för är att ladda batteriet, korrekt? Röd/blå från regulatorn går ju till batteriet via tändningslåset.
Jag kan koppla in mig på gul för att få ström till lamporna men jag behöver ha kvar gul och gul/svart från lysspole till regulator.
//Pelle