Variator vs varvtal vs hastighet

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
P.Björk
Inlägg: 96
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:27
Ort: Skälby Järfälla

Variator vs varvtal vs hastighet

Inlägg av P.Björk » 07 jan 2011, 21:47

Har i helgen kört runt med pulka/bobb och spårsläde bakom skoter och tycker att den beter sig underligt. Känns som om den går upp till 5500-7000rpm men ingen fart,typ 20km/h. Kör jag själv rakat ut på åkern i 60cm lös snö händer samma sak den bara varvar upp till 7000rpm men bygger igen fart! . Tar jag sedan en tur på spåret så beter den sig nästan lika.
Men efter en stunds så växlar den,varvtalet sjunker och farten kommer lätt upp till 80km/h men det tar lång tid att växla ut!

Inslagsvarv är runt 2900rpm
Rem är bytt till original modell (25T4320 gator) satt en rem som är längre och bredare (Bombardier 414-5233).
Den hade lite samma symtom med den ,men då är den segare i starten men växlar lite bättre.

Tips någon vart man skall börja?

/Per
Yamaha EX440 -78

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Variator vs varvtal vs hastighet

Inlägg av Holländaren » 08 jan 2011, 08:33

Låter som att nån av variatorerna kärvar och att den därför inte växlar. På axeln alltså, att den rörliga skivan på en av dom inte rör på sig som den ska.
Sen om problemet är på primären eller sekundären, skulle nästan tro att det är på primären problemet är. Dom gånger jag har haft kärvande variator så växlade sekundären ut utan problem men växlade aldrig tillbaks, och isf skulle du ligga för högt växlat hela tiden istället för för lågt som du har nu.

Jag skulle börja med att palla upp skotern och kolla hur variatorerna beter sig när du gasar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
superpalten
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
Ort: Kalix

Re: Variator vs varvtal vs hastighet

Inlägg av superpalten » 08 jan 2011, 15:41

Känn på primärvariatorn om den är glapp när man bänder den åt sidorna med båda händerna, är så fallet är det bussningsbyte, sen ska det väl sitta glidklackar på spindeln?

Eller glidklackarna på sekundärvariatorn som är slut, men serviceintervallen på är det YP primärvariatorn den heter är väl relativt viktig.

I övrigt bör du kolla om vikterna och rullarna är slut.

Tips är att hitta ett Clutch tune up kit. Köpte det här på Ebay.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... K:MEWNX:IT

Har inte ÅF i sverige delar tillgängliga så kan du kika på boats.net
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81

Skidoo SS 25 -84

Lynx X-trim 600 SC -12

Användarvisningsbild
P.Björk
Inlägg: 96
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:27
Ort: Skälby Järfälla

Re: Variator vs varvtal vs hastighet

Inlägg av P.Björk » 09 jan 2011, 21:40

Tänkte beställa nya klackar till Secundär variatorn till att börja med.Eftersom dom är dåliga.
När man lyfter upp den och kör så verkar det funka hur bra som helt. Som om det är motståndet som skapar felet.
En tanke är ju om det kunde va fel vinkel mellan variatorerna? Har ju haft ur motorn flera gånger och har ju bara skruvat dit den. Inte mätt eller kollat någon vinkel eller så.

Får nästan intrycket att den slirar på remmen vid Primären...
Finns det något enkelt sätt att kolla dom linjerar okay ?
Yamaha EX440 -78

Skriv svar