Sachs 290 bekymmer

Chassie, Drivlina, osv
nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 14 dec 2010, 17:40

Humöret är ej på topp en dag som denna.. Det bara racklar å racklar för mig..
Är det inte det ena så är det de andra...

Förra säsongen inhandlades min första veteranskoter till samlingen..
En sno-tric gul med sachs 290..
Första dagen gick skotern bra och började sedan krångla.
den tvärdog mitt i farten, precis som soppatorsk..
Aja, en nålventil som tjärvar gör ju sitt lilla till..

Inga problem, på med en fabriksny tillotson membranförgasare som legat på hyllen sen
tiden farsgubben körde sno-tric..

Skotern gick klockrent, hur fint var det inte att få på en sprillans ny förgasare..
jämn och fin gång och inga bekymmer alls..
Vintern förlöpte väl, och så på vårkanten skulle jag ut med Holländaren och köra..
Pang.. så small mattan av och lämnades bakom mig i farten som ett svartstreck..

Nåja.. nu var ju säsongen över så det var ingen större fara..
Under sommaren så har jag under någon blöt fest sett till att starta skotern
och låta den gå varm..bara för att liksom..

Nuvarande vinter kom.. Åkte ner till Holländaren och efter en helg i hans garage satt där en matta på plats.. skönt..

När skotern skulle köras upp på släpet så gick den lite orent, men vi tänkte att de var ju kallt och skotern hade ju legat nästan upp och ner vid mattbyte så det löser sig nog..

FEL.. Den bara bluddrar och går fett när man kallstartar den, å när den blir lite varmare så dör den och surar ner stiftet.. För mycket soppa alltså..

Aja, mycke skit kan ju ha lossnat i tanken när vi hade skotern på sidan så en rengöring av den
helt nya förgasarn gör nog susen.. Isär med allt och tvätta/blåsa rent.. membran osv ser ut som sig bör.. Ihop med allt igen och skruva gasarn på plats..

Pang startar direkt när soppan anländer förgasaren.. Men går fortfarande fett.. det bara sprutar sås ur förgasaren.. å hur jag än vrider på munstyckena så går den lika pissigt.. utom när jag drar igen munstycket helt förstås, då dör den ju..

Nu har jag fått skriva av mig i alla fall.. Känns hopplöst, om det inte hjälper att skruva på munstyckena och det inte hjälper att rengöra hela gasaren.. då känns det jobbigt helt plötsligt.. Nu har ju termoteren gått lite varmare än -20-strecket så man vill ju ut å gasa! :)

Någon som har en teori på vart felet kan sitta?

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Starlite » 14 dec 2010, 19:38

Ja det låter ju som om att nålventilen fastnat.
Har du satt membranen rätt?
Ställskruvarna ska ju vara utskruvade 1 varv på båda.
Är det en Hr gasare? vad för modell ?
Medlem i TT RACING.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Holländaren » 14 dec 2010, 19:41

Kan det vara att nålventilen inte stänger ordentlig? Eller kanske nån av pluggarna har ramlat ur eller nåt?
Du får inte ge upp iaf för vi måste ju ut å köra snart :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 15 dec 2010, 09:12

Membranen torde sitta rätt.. Eftersom jag bara helt plötsligt fick detta fenomen efter en säsong med en helt orörd och sprillans ny gasare.. sedan efter jag plockat isär och rengjort allt så kvarstod ju samma problem.. Jag skulle nog gissa på nålventilen som ni säger. Men man blir så less när man precis öppnat upp och kollat å allt ser bra ut..

Men nu har jag fått sova på saken i alla fall, tog å beställde hem lite grejjer för att få igång mopeden istället för att skingra tankarna.. Så snart kan man skruva lite i Gilera-moppen istället..

Dock är förgasaren lös igen från sno-tricen.. och jag har letat upp den gamla orginalaren som satt på vid köpet av skotern.. så nu ska jag ta isär båda två bredvid varandra för att se så jag har satt ihop allting rätt..

Kanske bör man beställa nya membran och ny nålventil trots att grejjerna är nya, de kan ju ha blivit lite slitna med tidens tand eller?

Vart ser jag mer precis vad det är för gasare om det är en HR eller vad de nu finns mer?
torde väl stå på förgasarna men jag skickade båda gasarna med farsan till Jokkmokk igårkväll..
Ska till Jokkmokk och arbeta i helgen, så då kan de vara bra att ha förgasarna där i mitt gamla pojkrum så har man något att pilla med om kvällarna..

Får hoppas jag hittar orsaken..

Klart vi ska ut å köra Holländaren..så fort temperaturen blir lite behagligare så! :)

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Starlite » 15 dec 2010, 17:17

Men har den nya gasaren legat sen den var ny, alltså sen 70-80 talet så kan ju membranen vara torkade, men det kan ju också vara den där hävarmen till nålventilen som inte är rätt inställd, eller om den nya är en annan hr gasare som jag tror du har, det står på flänsen mot cylindern.
Medlem i TT RACING.

nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 16 dec 2010, 14:36

Då ska vi se.. nu har jag båda förgasarna framför mig.
På den nya förgasaren står där HR114A 926

På förgasaren som satt på skotern vid inköpet står där HR8A


Vad skiljer dessa förgasare emellan?
Det spelar nog ingen roll att det är några siffror som skiljer dessa förgasare åt eftersom skotern har gått bra med båda förgasarna.. Och skotern har körts med nya förgasaren en hel säsong, och startats med jämna mellanrum hela sommaren och gått bra, men just efter mattbytet när den legat tippad så går den inte bra nå mer..

finns det någon som har nån sprängskiss på dessa förgasare som jag kan få kika lite på :)?

kan ju vara membranen som har blivit dåliga med tiden.. fast när jag hade lös dom så såg jag inget visuellt fel på dem..
Men.. Jag ska lös med nålventilen i helgen och prova rengöra allt igen.. sist jag hade lös och rengjorde så rörde jag inte nålventilen något utom att titta så den löpte lätt i sitt säte..

Användarvisningsbild
pimpelmicke
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av pimpelmicke » 20 dec 2010, 19:18

Hade precis samma problem med min! Jag trodde också att den fick för mycket sås.
Det var nivån i flotörhuset. Det justerades och nu går den som en klocka.
Personligen trodde jag inte att det fanns ett flotörhus i tillotson. :!:

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av pryt » 20 dec 2010, 23:37

pimpelmicke skrev:Hade precis samma problem med min! Jag trodde också att den fick för mycket sås.
Det var nivån i flotörhuset. Det justerades och nu går den som en klocka.
Personligen trodde jag inte att det fanns ett flotörhus i tillotson. :!:

ööö :roll: måste nog säga samma sak finns de flotörhus i en tillotson :?: :shock: å hur justerar man nivån i en sån isf :!: :?:
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av trioman75 » 21 dec 2010, 13:12

Hävarmen för nålventilen ska vara i samma nivå som botten i huset,alltså den delen som sticker inåt mot husets centrum och som pumpmembranet påverkar.Se oxå till att pumpmembranet är vänd åt rätt håll,brickan med hål mot hävarmen.
Hävarmen böjer man med milt våld tills det är rätt...

Hoppas du förstår vad jag menar..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
pimpelmicke
Inlägg: 39
Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av pimpelmicke » 21 dec 2010, 16:54

trioman75 skrev:Hävarmen för nålventilen ska vara i samma nivå som botten i huset,alltså den delen som sticker inåt mot husets centrum och som pumpmembranet påverkar.Se oxå till att pumpmembranet är vänd åt rätt håll,brickan med hål mot hävarmen.
Hävarmen böjer man med milt våld tills det är rätt...

Hoppas du förstår vad jag menar..
Du har helt rätt :thumbright: Jag frågade gubben igen och han sa samma sak.
Vi pratade om två olika saker och jag fattade fel. "så kan det va" :drool:

nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 21 dec 2010, 21:22

Jaha, då har jag provmonterat förgasaren.. Inga goda tecken den här gången heller..
Jag ser att ni har skrivit om flottörnivån.. Hur ska denna kunna ändras så där bara över en dag?
Tidigare gick ju skotern som en klocka.. Börjar nästan misstänka att det inte är bränslefel utan att jag har dålig tändning. för nu när jag rycker i startsnöret ser jag ju att den får sås, jag har ju inte luftburken på så jag ser när den pumpar upp soppan.. Men nu visar den inget livstecken alls..
Och gnistan har jag kollat, det gnistar men jag kan inte påstå att den är klar-blå som den ska vara? den kanske helt enkelt inte orkar tända..

Jag blir inte klok på de här..
Bara motgångar för mig just nu.. Varit iväg och arbetat över helgen och när jag kommer hem ser jag att cirkulationspumpen från elpatronen skurit så det var minusgrader i hela huset.. Bara till å börja elda i pannan så man får upp nån plusgrad i alla fall, sista hoppet att få lite lycka denna vecka är mopeden. Håller på med en Gilera Touring 50cc som också har soppafel, så nu ligger den ute i ladan isärskruvad.. får hoppas att man får igång den nu här nån kväll så man har något att glädjas åt :)

Går det att hitta tänddelar till min gamle Sachs 290? vart beställer man isåfall?
Kanske inte är det som är felet men det skadar ju inte att byta spetsar,konding osv :)

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Beretta » 21 dec 2010, 23:41

Rinab och Jofrab har npg vad du söker.
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Starlite » 22 dec 2010, 18:03

Jo har du kikat om tändningen ligger rätt? brytar avståndet ?
Medlem i TT RACING.

nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 23 dec 2010, 16:00

Jaa jag får väl lägga mitt hopp på att det är något med tändningen som spökar..
för förgasaren är jag rätt less att plocka isär nu..
Vad ska brytaravståndet vara på ?
Och är det någon som vet vilka tänddelar jag ska ha till 290in? På rinab under aktiv finns en drös brytarspetsar men det står
inte vad dom passar till. finns det även att få tag på nya tändspolar?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Holländaren » 24 dec 2010, 00:35

Låter som att du behöver komma ner till Botte med den en sväng igen :)
Det mesta du behöver i tändningsväg finns nog på lager här, Sachs var nog kloka att använda samma grejer som Rotax.
Brytaravståndet ska vara 0,4 mm.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Robbe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 dec 2008, 12:31
Ort: nattavaara

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Robbe » 24 dec 2010, 09:04

Man kan även få tag i grejer hos enlunds i jokkmokk,han hade kondensator och brytare till min svärfars snotric sc20
TNT 340 -71
Formula Plus -87
Formula Mxlt -89
Mach 1 Snowcross -95
Renegade 600 HO SDI -05
Expedition 600 HO SDI -09
Renegade 1200 4-tec 146" - 11
Tundra 600 ace -12
Ski-doo följer inte utvecklingen, dom leder den!

nisseinorr
Inlägg: 9
Blev medlem: 14 dec 2010, 16:55
Ort: Kuouka (Jokkmokk)

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av nisseinorr » 29 dec 2010, 12:32

Ska till Jokkmokk och jobba imorgon så jag ska se om Enlunds har nå spetsar å kondensator kvar till sachsen..
isåfall köper jag det och provar byta och så sätter jag ett nytt stift och hoppas på att den hoppar igång..

Annars kommer jag till dig holländaren så får vi lösa mina bekymmer på ett eller annat sätt :) Hur är det där med tänddelarna.. måste man ta lös tändplattan för att byta spetsar osv? och hur får man isåfall enklast lös plattan utan avdragare, eller behövs ingen sådan?

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Sachs 290 bekymmer

Inlägg av Holländaren » 29 dec 2010, 12:46

nisseinorr skrev:Annars kommer jag till dig holländaren så får vi lösa mina bekymmer på ett eller annat sätt :) Hur är det där med tänddelarna.. måste man ta lös tändplattan för att byta spetsar osv? och hur får man isåfall enklast lös plattan utan avdragare, eller behövs ingen sådan?
Man måste väl ha av svänghjulet iaf för att komma åt och tändplattan sitter nog bara med 2/3 bultar sen så det är nog ingen ide att låta det sitta kvar för operationen. Avdragare till svänghjulet finns att låna här i byn så det löser vi isf :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Skriv svar