hjälp! rotax 503

Chassie, Drivlina, osv
Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 21 nov 2010, 16:41

hej har en everest 79a problemet är att den bara går på en cylinder från börgan och om man far ut och drar ur den så kommer andra sakta men säkert tillbaka. sen går den på 2 helt felfritt. har bytt tändspolar kablar hattar och stift. har även tittat över brytarna och dom såg bra ut, med 0,40 brytaravstånd. stiften har jag slagit ihop till 0,40 med. Vad kan det vara?? kondensatorn???. och nu har jag tagit ut motorn och när jag drar runt den med borrflugan så har jag fin gnista på båda stiften. Tack i förhand!
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Laser » 21 nov 2010, 17:20

Tjuvluft nånstans?
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Gunnar » 21 nov 2010, 17:28

ja spruta startgas runt motorn. kolla även kompen

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av marino carlsson » 21 nov 2010, 17:33

Kondningarna eller rättare sagt allt runt tändningen brukar ju vara ett problem med dem. Det har skrivits mycket kring problemet redan så om du letar lite så finner du nog de mesta du funderar över. Packboxen bakom tändplattan kan ju vara en bov även om de inte är den bakom variatorn. Om man sprutar ner startgas i hålet där kablarna kommer upp så hör du ju fort om den läker i den packboxen.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Gunnar » 21 nov 2010, 17:48

om de är kondensatorn som är trasig så äter motorn stift...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 21 nov 2010, 17:56

okej tack för tipsen! ska prova lite grejer. vad ska man köra med för stift? kör nu med b8es.
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av marino carlsson » 21 nov 2010, 20:50

Det fungerar men vi kör med Champion N2C eller NGK BR9EYA.. Klarar att suras mycket bättre.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 21 nov 2010, 22:43

okej tack :thumbright:
vad ska man har för avstånd ?
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av marino carlsson » 21 nov 2010, 23:01

Har aldrig rört avståndet någonsin från original men om någon lustigkurre tycker man ska bryta å benda i dem så är det säkert så :mrgreen:
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Noe » 21 nov 2010, 23:04

Jag brukar heller inte bryta och bända i elektroden på ett tändstift om den inte uppenbart är åt helsike på grund av att man tappat det eller gjort nåt annat dumt.

0.40 är ett vettigt avstånd däremot så sitter nog inte ditt problem med motor i elektrodavståndet på tändstiftet.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 22 nov 2010, 18:20

okej! nä vet det . bara en fråga :D
ska kasta ner motorn så fort jag får min nya magnapull. ska testa det ni har tagit upp. Insugslekage och vevaxeltätningarna.
har även beställt brytare och kondensator men vet inte om det är värt att byta?
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av skoterräven » 22 nov 2010, 21:01

strunta i det där och köp ett beg cdisystem i stället
passar från alla rotax från ca 85-92 med nippondenso
obs 90 till 92 utom mach1 92 har ett sniksystem utan högfartsspole
men det systemet funkar bra på en 503:a
och det brukar vara lite billigare som begangnat
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 22 nov 2010, 22:43

orkar inte bygga om och fixa. är nog less det när jag kommer hem från jobbet.

men ska stoppa ner motorn i veckan. då ska jag titta och vevaxeltätningarna är hela.
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 29 nov 2010, 21:28

Hej har motorn på arbetsbängen nu. håller på att renovera lite, blir nya kolvar (en av kolvarna var inte bra) och brytare och kondensatorer och vevaxeltätningar plus nya tändspolar kablar hattar och dom stift ni rekomenderade.

En fråga som jag har är, hur mycket ska topparna dras? 2,5kg ? eller är det känsla som gäller?
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av NR:7 » 30 nov 2010, 10:41

Jag tror jag har åtdragningsmoment till 503a hemma återkommer ikväll :)

sw 440
Inlägg: 43
Blev medlem: 29 okt 2009, 12:47
Ort: piteå
Kontakt:

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av sw 440 » 30 nov 2010, 19:02

hej du om jag inte minns fel så är det 2.2kg topparna ska dras
skiroule s300-71 superjag 440 87 sen tillkommer det säkert nån fler så småningom

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av NR:7 » 30 nov 2010, 20:07

Enligt min verkstadsmanual ska toppen dras 22-24nm och givetvis dras de i kors :)
Lycka till =)

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 01 dec 2010, 19:59

okej tackar för det!
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Användarvisningsbild
NR:7
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 jan 2010, 19:12
Ort: Mölnbo

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av NR:7 » 01 dec 2010, 20:23

Everestfromhell skrev:okej tackar för det!
Hojta te om de är nått mer du behöver veta då ja har en komplett meckmanual på datorn :) kommer dock inte ihåg vart jag hittade den annars kunde jag länkat :)

Everestfromhell
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 nov 2010, 22:46
Ort: Bureå

Re: hjälp! rotax 503

Inlägg av Everestfromhell » 16 dec 2010, 19:55

hej hur mycket ska primärvariatorn dras något moment eller kan man bara köra med purran och lite känsla?
Live to Ride Ride to Live!

Skrotrar:
Yamaha EX 440 79a
Sno-tric sc3 71a
Aktiv Gul 290 Lång 76a

Skriv svar