Pipor..?

Chassie, Drivlina, osv
Sno-Jet
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
Ort: Östersund

Pipor..?

Inlägg av Sno-Jet » 13 nov 2010, 23:39

Vilka faktorer är det som bestämmer hur piporna ska se ut, vilka värden matar man
in i dom där datorprogramen? Borr, slag mm??

Tack på förhand!
/

Sno-Jet
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
Ort: Östersund

Re: Pipor..?

Inlägg av Sno-Jet » 23 nov 2010, 11:09

Ingen som visste någonting om detta? :roll:

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av Gunnar » 23 nov 2010, 11:37

sök på forumet :thumbright:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Sno-Jet
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 jan 2009, 14:58
Ort: Östersund

Re: Pipor..?

Inlägg av Sno-Jet » 24 nov 2010, 11:38

Ok, får väl göra det..tänkte det var snabbare å ställa en fråga..
Det är så lätt att man hittar massa annat kul och läsa! Så blir man
sittandes 3-4timmar! :?

Tänkte på det, att till nyare maskiner skriver dom att det passar 600cc och
800cc?! Då måste väl det vara samma slag iaf, eller är jag helt ute och cyklar då?
För piporna ska ju vara så exakta som möjligt?

Ngn "trimpip-guru" som vet?

Användarvisningsbild
MrPajno
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 mar 2010, 16:54
Ort: Harads

Re: Pipor..?

Inlägg av MrPajno » 24 nov 2010, 12:54

Hej

Jag är ingen expert men så här mycket vet jag:
Förutom borr och slag så måste du även ha koll på cylinderns durationer på de olika portarna.
Antal grader som portarna är öppna under ett varv.
Insug, Avgas, spoolportar, ev. boostportar.
Man behöver även veta vilket varvtal du vill ha effekten på.
Vilket BMEP och defuser du vill använda, alltså hur vass motorn ska vara/vilken karaktär.
Naturligtvis måste man även veta avgasportens diameter och avståndet från kolven till avgaspackningen + packningens tjocklek.
Andra saker som påverkar är vilket bränsle du tänker använda.

Att folk skriver att pipor passar till alla 600cc och 800cc o.s.v. är helt fel minsta förändring på t.ex. durationerna påverkar pipan mycket.
Mitt tips är att skaffa en gradskiva och mät upp vilka durationer du har på din motor.

Hoppas att du blir klokare av detta. :)
En mans skräp är en annan mans skrot.

http://www.motormuseum.nu

Kronjocke
Inlägg: 911
Blev medlem: 23 jan 2007, 22:55
Ort: I Shtaaan nagerst.

Re: Pipor..?

Inlägg av Kronjocke » 24 nov 2010, 23:09

Sno-Jet skrev:Ok, får väl göra det..tänkte det var snabbare å ställa en fråga..
Det är så lätt att man hittar massa annat kul och läsa! Så blir man
sittandes 3-4timmar! :?

Tänkte på det, att till nyare maskiner skriver dom att det passar 600cc och
800cc?! Då måste väl det vara samma slag iaf, eller är jag helt ute och cyklar då?
För piporna ska ju vara så exakta som möjligt?

Ngn "trimpip-guru" som vet?
När dom skriver. -Passar 600cc- 800cc. Så, menar dom nog, att piporna går ned, under huven, och passar mot avgasfläns,,,, Däremot, så kan piper, passa, (någelunda) om det är, samma slaglängd. Men, effekt, registret, kanske ändå, inte passar på din, motor, då avgasduration, och spolportar osv, kan va annorlunda,,, :shock:
Trimpipor är roligt,,, :thumbright: :thumbright: Lycka till,,
Vem fan, är Måtta ??
Varför, vill min Mamma. Att jag ska dricka med honom,,,,
Jag känner, ju inte honom ens,,,
Hon, har dessutom sagt åt mig, Att. Passa dig för främlingar pojk,,,

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av marino carlsson » 25 nov 2010, 08:17

Ang passar 600 eller 800 så iaf på en pipmodell på Polaris så knackar man bara in ett extra rör i stingern om man ska använda piporna på en 600 istället för till 800.. Det är iaf vad som rekommenderas..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av Holländaren » 25 nov 2010, 15:41

En sak man iaf inte ska göra är att tro att det kommer fungera bra bara piporna är till en motor med samma volym eller slaglängd. Det är massa faktorer som har stor betydelse och skiljer bara en av dom så kommer inte pipan fungera som den ska. Porttider, area, varvtal är väl dom viktigaste och volymen vill jag nog påstå att det är mindre viktig, det är ju som mer eller mindre inräknat i portarean. Större volym så får man ju oftast större area än en likadan motor med mindre volym. Och en våldsamt portat liten cylinder (större area alltså) behöver en tjockare pipa än en oportad likadan trots att dom har samma volym.

Pipan jag använder till 277:an är egentligen gjort för 340 cc och jag använder den på en motor med 268 cc men den fungerar då klockren. Nu tog jag ju iofs inte bara pipan o satte dit den.. Jag räknade ut en pipa först och sen hade jag sån tur att jag hittade den här pipan som hade rätt vinklar och diametrar, var bara att ändra längderna lite här o där.
Det sägs även att Rotax 354 pipor fungerar bättre på en 454:a än vad orginal 454 pipor gör (fast om det är sant vet jag inte men jag har hört det från flera håll).
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av Gunnar » 25 nov 2010, 18:18

Problemet med programmen som finns överallt är att dom är anpassade för MC eller moped.. de finns inget för skoter
Skoterpipor har överlag längre tuninglängder och speciella ganska flacka vinklar på meg och revconor. Krökmåtten är också överlag längre. läs i Graham Bells bok vad varje enskild bit av pipan har för påverkan på motor registret och bygg om en pipa efter de. de är oftas lättare att bygga om ett par pipor än att börja från noll. man måste väll först bestämma vad man ska ha motorn till. trail eller räjs. en sak många tror att ett par pipor på sin elan så kan man fräsa ifrån kompisens nya iq440.

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Pipor..?

Inlägg av burk_ab » 25 nov 2010, 20:35

har också hört att skoterpiporna ska vara längre men ingen kan säga hur mycket längre dom ska vara :? ska också hädern vara längre? vad är det som bestämmer längden på den
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av Gunnar » 26 nov 2010, 19:42

burk_ab skrev:har också hört att skoterpiporna ska vara längre men ingen kan säga hur mycket längre dom ska vara :? ska också hädern vara längre? vad är det som bestämmer längden på den
ju högvarvigare motor desto kortare header...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Pipor..?

Inlägg av SvennE » 06 dec 2010, 00:27

De formler som florerar på internet och i de flesta böcker om ämnet baserar sig på uppfattningen att avgasporten öppnas och trycket som lämnar cylindern gör så som en sammanhängande tryckpuls.

Denna tryckpuls rör sig med den för tillfället lokala ljudhastigheten genom expansionskammaren.

Eftersom detta antagande då har gjorts så kan man förstå att för att avstämma pipan för ett visst varvtal så skall för det första pulsen hinna från avg. porten till slutkonen, där den reflekteras, och sedan tillbaka igen och trycka in färskgasen som smitit ut i header pipan mellan att överströmmarna har stängt och avgasporten stängs.Hur skall nu detta stämmas av då??

Jo den tid avgasporten är öppen (den tid pulsen har på sig) beror av två saker, avgasportsduration och varvtal. T.e.x avgasduration 190* ger vid 8000 rpm en öppettid på 0,00395 sekunder, ganska kort tid asså. Denna tid minskar med ökande rpm och ökar med minskande rpm, detta medför att på höga rpm har pulsen väldigt kort tid på sig och därmed måste en väldigt kort pipa användas och vice versa.

Den enklaste formeln (från A.G. Bells: two stroke performance tuning)för att beräkna längden på pipan är

TL= EDx42545/rpm

TL=avstämd längd; ED=avg. duration; 42545 är ljudhastigheten, A.G Bell har helt enkelt antagit att denna hastighet alltid duger, det gör den självklart inte, hastigheten ökar med ökande temperatur och tryck i pipan. Jag skulle vilja påstå att ett lite högre utgångsläge är att föredra med moderna högeffektsmotorer.

Bell hävdar också att den antagna reflektionspunkten i slutkonen befinner sig 1/2 konens längd från slutet av konen (den tänkta toppen, om konen gått ihop utan en stinger)

Nu är alltså huvudlängden klar. Det finns en till längd som är viktig och det är reflektionspunkten för "sugpulsen" den puls som "suger" ur cylindern och vevhuset. Denna puls bildas då tryckpulsen går genom pipans första koner, de med ökande area (diffuser konerna). En omvänd (negativt tryck) puls skapas då nämligen som vandrar tillbaka upp mot cylindern och den skall timas att anlända i lagom tid för att hjälpa till med överströmningsprocessen.

På samma sätt som för huvudlängden kan denna "reflektionslängd" beräknas, men istället för avgasdurationen används det antal grader från avgasportens öppnande till dess att exempelvis överströmmarna öppnar.

Nu är de två grundläggande längderna beräknade och det som är kvar är att bestämma huvuddiametern på pipan, antal diffuserkonor och deras respektive vinklar, antal slutkonor och respektive vinklar.

Detta finns inga enkla regler för utan de beror på vad man vill uppnå
men en grundregel är att huvuddiametern skall vara ~2,6 ggr. större än avgasporten. Angående vinklarna på konorna så får inte vinkelökningen mellan två konor vara för dramatisk, då kan gasflödet släppa från väggarna och turbulens skapas och detta skadar tryckvågen.

När sedan allt är beräknat så är det bara att köra motorn i bromsbänken och se om allt är som man har beräknat, första gångerna är detta sällan fallet, man får korta av lite på headern, förlänga lite på center sektionen etc. tills det blir som man vill. Efter att detta har utförts x antal ggr. så byggs en "intuition" upp om vad som funkar och vilka värden konstanter etc. skall ha för en given applikation. Det är verkligen en mycket tidsödande process.

Eftersom det blir så grymt mycket text och jag hoppar över massa saker som jag anser självklara så bifogar jag en länk till en sida som behandlar Gordon blairs formler (som förövrigt tar hänsyn till avgastemp, mycket bra):
http://www-staff.lboro.ac.uk/~elvpc/progs/expch.html" onclick="window.open(this.href);return false; - Allt som behövs för att beräkna pipes (förutom erfarenhet, men den kommer :-)
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

Skriv svar