Ånglås? Förklara.

Chassie, Drivlina, osv
Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Ånglås? Förklara.

Inlägg av Beretta » 09 nov 2010, 12:48

Vad är det?
Hur uppstår det?
Hur uppträder motorn?
Hur åtgärdar man det?
Kan man förebygga det?
Övrigt?
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av Gunnar » 09 nov 2010, 20:40

Ånglås är något man får i dom äldre förgasarna som har inbyggd pump dvs inget flottörhus. Det innebär att förgasaren blir så varm pga värme från motorn att en del av bensinen förångas i den. Och då får man samma fenomen som om det är fullt med luft i den, dvs att den pumpar dåligt. Symptomet brukar vara att den är svår att starta varm, Om man nu skulle råka ut för ånglås är det enklast att kyla av bensinpump, bensinfilter och förgasare med snö...

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
skoterräven
Inlägg: 270
Blev medlem: 05 mar 2007, 20:58
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av skoterräven » 09 nov 2010, 21:05

ånglås inträffar även på skotrar med mikuniförgasare som har dålig ventilation under huven
tex när man sladdar med en ockelbo 8000 så brukar man få ånglås
om du kollar på någon gammal dubbel eller bredbandare så ser du att det nästan alltid är en massa extra galler eller hål i huven eller kåpan över förgasarn
inträffar mycket sällan på vätskekylda maskiner
PANTHER 440 E -75 (500 SPIRIT)
SKIDOO NORDIC PSSE -90
SKIDOO NORDIC GLE -89
POLARIS INDY 500 SKS -91
LYNX 520 -82 FYRHJULING
JAG 503 F/A -76 (FRUGANS RACESKOTER)
CHEETAH MOUNTAINCAT -87
YAMAHA ET 250 -81
PANTER 440 -81 (RACESKOTER)
YAMAHA ET 250 -81
MXZ 583 -96
CITATION 4500 80 (SKALL SKROTAS)
LYNX 3500 -91 (SKROTAD)
PANTER LÅNG -84 (SKROTAD)
SAFARI XTC -91 (SKROTAD)

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av Beretta » 09 nov 2010, 21:44

Alright, thanks!!

Kan man få ånglås medan man kör, eller blir det när man stannat maskinen då den gått riktigt varmt?

Tack för bra svar.
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av DME » 09 nov 2010, 22:58

Beretta skrev:Alright, thanks!!

Kan man få ånglås medan man kör, eller blir det när man stannat maskinen då den gått riktigt varmt?

Tack för bra svar.
Vanligen uppstår ånglås när man stått still ett tag efter att man kört motorn genomvarm.
Värmen från motorn värmer då upp förgasaren och ånglåset är ett faktum.
Under drift blir förgasaren kyld av luften som strömmar genom den. Detta ger snarare upphov till frystendenser.
Ett gammalt fix för att undvika ånglås är att montera en mellanbit av bakelit mellan cylinder och förgasarfläns. Detta för att minska värmeöverföringen till fögasaren. Insugsgummit på en trottelförgasare ger samma effekt.
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av Holländaren » 09 nov 2010, 23:31

Det finns Tillotson med och utan returslang, dom med retur ska tydligen vara mycket bättre när det gäller ånglås problem.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av Noe » 10 nov 2010, 15:37

Det stämmer bra det, vi har tillotson både med och utan retur, jag har en på min ena lynx 40 utan retur och jag har aldrig fått ett ånglås på den trots hård och lång körning, men bara för att jag nu sa så då kommer det väl som ett brev på posten liksom svordomarna när jag står och drar mig svettig i snöret.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

pryt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 jan 2010, 23:06
Ort: Öjebyn

Re: Ånglås? Förklara.

Inlägg av pryt » 11 nov 2010, 13:06

Ånglås är ett h-vete, :evil: har de problemet på min RTX me Walbro förgasare
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71

Skriv svar