Sida 5 av 8

Re: Nordtrac variator, invändig gäng, - Lynx Finlandia GLX 8

Postat: 20 feb 2012, 11:24
av teenageparadise
Bild


varför har centrumbulten avrit fastsvetsad hela vägen runt på i princip alla såna här variatorer ja haft??
och går de att snurra på hela viktgrejer för att få loss skiten? tänkte byta fjäder och lätta vikterna lite

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 20 feb 2012, 20:29
av Noe
Gänga lös hela rasket med hjälp av en gummiklubba :)

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 21 feb 2012, 07:44
av teenageparadise
Noe skrev:Gänga lös hela rasket med hjälp av en gummiklubba :)
Jag är ju en mutterdragarnas man, men jag matade ner en massa 1.5 mm2 kabel i cylindern och tog en enorm skiftnyckel på ungerför 80 cm längd, den släppte så fint. :) nu ser jag fram emot de färdiga resultatet, måste bara ha tag i M7 skruv...

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 24 feb 2012, 21:03
av Emil N
Det finns en specialnyckel som passar på viktkåpan. Jag gillar inte att använda vare sej mutterknack eller kolvstopp då vevhalvorna kan vrida sej på vevstakstappen om den utsätts för mycket våld.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 24 feb 2012, 21:45
av Holländaren
Om man sätter kolvstopp/snöre på den cyllen närmast variatorn kan väl ändå inte veven vrida sig? På nått sätt måste man ju som låsa fast veven iaf för att få av gängade variatorer :)

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 24 feb 2012, 21:57
av Emil N
Förhoppningsvis så kräver bulten mindre våld än att vevhalvorna vrider sej eller att dom kläms ihop och att vevaxeln blir skev men jag undviker helst sådant ändå. Det brukar ju alltid finnas något sätt att hålla fast det man ska ha loss ändå. Hårda slag mot vevaxeln, variator eller svänghjul kan också skada.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 24 feb 2012, 21:59
av Holländaren
På äldre Rotax och även vissa Sachs, säkert fler, så har veven gängad variatoraxel. Utvändig gänga som man gängar på hela variatorn på alltså, inte bara bulten. Det är bara glömma att man får av en sån variator utan att låsa fast veven.
Och där kan det faktist behövas mycket våld ibland när dom har suttit där i 40 år, det är långt skaft som gäller, jag har ett halv meters skaft på mitt specialverktyg för dom här. Har då alltid fått av dom hittills och utan vevproblem. I Ski-Doo verkstadsmanualer från 60/70 talet beskriver dom samma teknik, att man ska stoppa ner ett startsnöre genom tändstiftshålet för att låsa fast veven och sen är det bara ta i för kung o fosterland ;)

Bild

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 25 feb 2012, 00:20
av Emil N
Då vet jag vilka motorer jag INTE ska skaffa. Jag tvivlar inte på det du säger. Husqvarna har kolvstopp i sitt verktygssortiment. I normalfallet så förstör man inte vevaxeln på det sättet men kan man undvika mutterknack och kolvstopp så är det ju att föredra. Några hundradelars skevhet äter ju inte upp ramlagrena på första provturen heller men livslängden blir kortare ju skevare den är. Ett annat bra sätt att förstöra en vevaxel på är att dra ihop vevhushalvorna med bultarna på en motor med tighta lagerlägen ex honda cr. Det krävs ju egentligen inte alls mycket våld för att vevaxeln ska vrida sej. När man riktar veven så kan man hålla i vevstaken och slå till på en vevhalva och så värst hårt behöver man ju inte slå.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 25 feb 2012, 00:35
av Holländaren
Ja det känns ju som helt fel att ta i så mycket, men man har inte så mycket till val. Ska den bort så ska den. Men har man väl haft av dom en gång så går det mycket lättare sen som tur är.
På variatorer med rund axel till såna här vevar är det ett hål för en avdragare. Jag använder en vanlig M8 bult för att låsa fast verktyget på variatorn, och den har aldrig blivit krokig. Så det kanske inte är så farlig iaf fast man får ta i lite.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 28 feb 2012, 07:44
av teenageparadise
vi lossade en variator på en alpin 640 och den satt!!!! vi gjorde som vanlig och matade ner en mass akabel och sen tog vi i me ett ganska långt dragskaft som vi ha en special hylsa till, som vi drog av. då blev det ett enmeters järnrör och lite special lösningar så kom den, utan vare sej skev vevaxel eller sne stake, veven balanserades efteråt, helt onödigt. samma på min MXZ när den skar och jag skulle ha ut kolvbulten, den satt som berget och jag hade inget pressverktyg att driva u den med. det blev en hylsa, en förlängare och hammare. hade knäna som mothåll så gott de gick. inte var den vevstaken sne :P men däremot när min trippel mach z 800 falskade på mitten gasarens nålventil och fyllde upp med soppa i motorn, när kusinen min drog å den tände till och de tog tvärstopp så var vevstaken sne. men själv med handkraft har jag aldrig lyckats söndra ngt, mutterdragare är bra. :)

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 28 feb 2012, 09:08
av Emil N
Jaha, då är rotax verktyget som man sätter på svänghjulet bara ett försäljningstrix.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 28 feb 2012, 16:38
av Team Lillsia
Någon som vet hur man ser skillnad på en Rotax-kona och tex en Sachs-kona? Variator modellen gäller powerbloc. om de står nå nuffror på baksidan. nå tips på hur man ser skillnaden tas gärna emot :D

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 01 mar 2012, 07:33
av teenageparadise
Mät konan.


Någon som vet vad de är för gäng på en comet med orange potta? sitter i typ everest 340 och såna..

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 05 mar 2012, 11:31
av teenageparadise
Gängproblemet är löst och variatorn är lös.

Har en lite egen metod för att få loss innerskivan från konan som de säkert finns delade meningar om.

Så här gjorde jag idag (och massa andra gånger): med motorn ståendes på högkant på bordet satte jag in en pinne i hålet mot vevaxeln. hällde sedan så pass mycket olja att innan bulten tar i pinnen börjar den gå lite tungt. Sedan drar ja åt så de blir tryck på alltihopa, men inte så värst hårt, lite känsla :). Sedan är det bara att värma med varmluftspistolen. när innerskivan börjar få upp värme så tar jag en gummi klubba och dunkar knappt märkbart på skivan, som snart hoppar loss.

Värmen får konan att expandera och av trycket som är från bulten mot pinnen så lossnar skivan, oljan har jag enbart i utifall att konan skulle sitta väldigt hårt, då hjälper oljan till att trycka på när den blir varm.

Ett annat tips till svänghjul och variatorkåpor är 2 och 3 armade universal avdragare, som man även kan använda till massa annat.

Re: Samlingstråd för variatoravdragare

Postat: 07 jul 2012, 16:40
av tapio
Någon som vet om det finns en vettig variator att ersätta en koskälla på en sachs 280? Det är veven med både kona och gänga...

Avdragare Elan 247

Postat: 05 okt 2012, 12:42
av SkidooTNT71
Hej

Någon som vet vilken storlek det är på svänghjulsavdragaren till en Elan? Kondensatorn har gett upp

Re: Avdragare Elan 247

Postat: 05 okt 2012, 16:54
av Holländaren
Avdragaren är M38x1,5 invändig gänga.

Artnr på den är 420976235, om du söker på ebay så hittar du :) Det är samma som till vissa vattenskoter motorer.

Re: Avdragare Elan 247

Postat: 05 okt 2012, 18:57
av SkidooTNT71
Tackar 8)

Avdragargäng yamaha-variator

Postat: 05 okt 2012, 19:06
av snopro78
Någon som har koll vad det är för gäng på en sån här yamaha-variator?
Det är alltså gängen till avdragaren jag är ute efter.
Bild

Re: Avdragargäng yamaha-variator

Postat: 05 okt 2012, 23:16
av pryt
Jag gissar på M18 fingäng