Byta motor i min everest -77

Chassie, Drivlina, osv
johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 22 mar 2010, 20:52

Hej!

Jag har en Skidoo Everest årsmodell -77 som bara krånglar, behöver jag skriva vad som krånglar :) Och känner att jag vill komma ifrån denna motor.

Har hittat en motor ifrån en Skidoo TNT årsmodell något osäker men runt -81, det är en rotax 440 motor.

Nu till mina frågor, kommer denna motor att passa min everest? Behöver man byta nånting annat än bara motorn? Hur mycket jobb är det?

Samt vad är ett rimligt pris att köpa en sådan motor för mellan tummen och pekfingret, om säljer påstår att den är i bra skick.?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 22 mar 2010, 21:18

Det jag själv skulle ha kollat upp är hur djuddämaparen passar. Stämmer inte fästena på motorn kan det nog bli en del pyssel och extra kostnader med att få till det. vad sitter det för motor på den nu?

/Mats

johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 22 mar 2010, 21:23

Hej!

Det är en orginalmotor Rotax 340

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 22 mar 2010, 21:31

Jaha, samma som i min då? Det fanns tydligen både 340 och 440 som originalmotor.

Du har väl aldrig tändningsproblem i den ;) Vad jag har förstått av andra här på forumet är det standard på dessa motorer och så även på min. Men jag är envis och tänker behålla min motor som ska få nya kolvar.

Sedan ett litet tips. Snart kommer någon att hojta; gör en presentation!!! :) Fråga inte varför jag vet. Är själv rätt ny här.

/Mats

johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 22 mar 2010, 21:39

Åhå jag får ta och göra en då!

Ja har haft tändningsfel i den och fixat till det minst två gånger, men efter cirka 10mil så går tändningen igen och den nyper på en cylinder. Börjar bli less och antar att det är något elfel nånstans. Så tänkte prova med en ny motor med förhoppningsvis lite bonus effekt också :)

Tack för svar

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 22 mar 2010, 22:01

Ja det är ju ganska mycket som kan krångla i tändningen på dom där. Jag hade en hel serie fel som avlöste varandra. Sedan är det mist sagt klurigt att lyckas ställa in tändningen rätt på både cylindrarna.

Förmodligen kommer du att få tips att köpa en motor som inte har brytartändning och det är nog kanske ett klokt tips. Kanske värt att kolla upp hur det är med motorn du tänkt köpa. Är det brytare på den är det nog risk att det är precis samma system som du har.

/Mats

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av marino carlsson » 22 mar 2010, 22:45

Och stoppar du då i en annan tidig rotax med brytartändning så är du ungefär på samma level om du inte vet hur du ska handskas med dessa brytarmotorer.. Se till att stoppa i en motor med CDI
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 22 mar 2010, 23:19

Åhå tack för tipset, så det är lika krångligt systam på 440 rotax motorn ifrån denna tid! Hade nämligen fått för mig att detta var nånting specifikt för just Skidoo Everest 340!

Kanske får börja ifrån grunden med orginal motorn och tändningen ändå, vad behövs för att vara på den säkra sidan och börja från grunden? Nya tändkablar? tändspolar, och brytarspetsar?

Och hittar man dessa saker nya eller är det beg som gäller?

Tacksam för svar

Mvh Johan

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 23 mar 2010, 08:39

Eftersom jag precis har krånglat med min Everest 340 så kan jag ju delge lite erfarenheter.

Allt till tändsystemet finns att köpa nytt. Sök upp någon ÅF för Duells. Du kan söka delar på deras hemsida men vad jag förstått kan man inte handla där som privatperson. Jag har jämfört med RInab och Skoterdelen och funnit att det blir billigare att köpa från Duells genom en ÅF. Delarna är också oväntat billiga. För en tusenlapp har du nog bytt ut precis allt i systemet. Inklusive spolar, tre stycken. Jämför med en CDI-box.

En av anledningarna till att motorn fått dåligt rykte på senare tid beror nog på att det inte är så många som har erfarenhet av gamla brytarsystem. Ett annat inbyggt problem med just detta system är att om ena brytaren lägger av tappar man gnistan även på det andra stiftet. Man kan så att säga inte hanka sig fram på en cylinder. Detta beror på en gemensam primärspole där brytarna jordar varandra.

Till att börja med så är brytarspetsar en ganska känslig tingest. Man måste vara väldigt noga så att man inte smutsar ner spetsarna med till exempel ett dåligt rengjort bladmått. Sedan är i varje fall min erfarenhet att en brytare som har dålig kontakt bör bytas till ny. Brukar vara svårt att fila den i form. Går ett tag sedan är det samma igen.

Jag föreslår att du börjar med att byta brytare och kondensatorer. För att göra det är det enklast att du tar bort hela tändplattan. Var noga att märka upp hur tändplattan satt om det inte fanns märken tidigare. Sätt sedan tillbaka tändplattan och ställ in brytarna på 0.40mm. Det kan du göra innan du sätter dit svänghjulet med den där hylsan för tändförställningen. Vrid den tills brytaren är max öppen och var väldigt noga med att ställa den så exakt du kan och båda lika. Är du inte van med att löda så be en kompis om hjälp. Lätt att det blir kallödning med kommande problem.

När du sedan satt tillbaka svänghjulet är det dags att ställa in tändningen. Har du originalsvänghjulet kvar hittar du två små märken på det och ett märke på kåpan. Egentligen ska man använda en tvåtonssummer men det går också med en ohmmätare. Enklast tar du bort trådarna på tändspolarna som kommer från brytarna. Sätt ohmmätaren mellan dom två trådarna. När sedan den ena eller andra brytaren bryter kommer värdet på ohmmätaren att öka. men inte så mycket. För att få rätt förtändning ska du klämma in den lilla grejen som sticker ut inne i sväghjulet. Kolla också så att tänförställningsanordningen har hakat ihop som dom ska. Du ser både en lite kraftigare spak som sticker ut och en plåtläpp. Plåtläppen ska röra sig när du klämmer in den kraftigare mojen.

När du nu vider svänghjulet ska det bryta exakt när märkena är mitt för varandra. var mycket noga. Stämmer det inte får du justera lite på brytaren. Sedan gör du samma sak med nästa brytare på andra svänghjulsmärket. Var också noga med att få tillbaka alla kablar som dom satt. Jag tog bort hela fläktkåpan, då blev det mycket enklare att få ut tändplattan med kablarna till spolarna.

Tändkablar och tändhattar är naturligtvis också viktiga att ha i bra skick. Får du väl igång skotern kan du kolla när det är mörkt ute efter överslag.

Här kan du hitta lite matnyttigt om du letar lite.
http://www.vintagesnow.com/Ski-Doo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas du förstod någontng av dett långa inlägg. Annars fråga på bara. Jag ska försöka länka till några bra sidor som beskriver tändsystemet.

Mvh Mats

johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 23 mar 2010, 15:03

Tack för tipsen!

Undra om jag haft något annat fel då eftersom, jag tappar gnistan på en av cylindrarna och kan hanka mig fram på en burk!

Det som verkar krångligt, är lödningen annars ska jag nog försöka få tag i delarna och ge mig på detta problem.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 23 mar 2010, 16:59

Om det är kortis över den ena brytaren kan den nog gå på den andra. Till exempel om isoleringen på en kabel nötts bort så den ligger och jordar. På min var det kortis i en av kondensatorerna och då gick den bara på en.

Annars kan ju naturligtvis en av tändspolarna ha lagt av. Det kan du testa genom att flytta över kablarna mellan spolarna, både den från brytaren och tändstiftskabeln. Får du gnista på det andra stiftet då så är det förmodligen spolen men om det är som innan sitter felet i tändplattan eller i någon kabel. Det är ju ganska trångt för kablarna så kolla genomföringen för ev skada och kortis.

Det kan ju också vara en idé att kolla dödarkabeln som kommer från dödmanskontakten och tändningen. Om du tar bort alla kablar från den fyrpoliga kontakten och se om du får gnista på stiften då. OBS om du startar den så går den inte att stanna med nyckel eller stoppknapp.

Skickar med en bild över tändningen

/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av marino carlsson » 26 mar 2010, 04:39

Ett annat bekymmer kan vara att finna originaldelar.. Enligt dem som tycks veta så är det bättre att sätta dit begagnade fungerande originaldelar i tändsystemet än nya piratdelar då dem inte vill hålla särskilt länge.

Om allt är rätt i tändsystemet är bra men den ändå vill bråka med dig så kan de vara så att packboxen på tändsidan har farit så det kommer in olja och lägger sig som en film på brytarspetsarna varpå du tappar gnistan.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 26 mar 2010, 11:00

Begagnade originaldelar i all ära men jag var bilmekaniker på brytarspetsarnas tid och min erfarenhet är att det är nytt som gäller just på den punkten. En del tycks lyckas med att fila brytarna men min erfarenhet är att det inte räckte särskilt länge.

Men glädjande nog så verkar det finnas originalbrytare att köpa, dock till tredubbla priset. Kanske är det värt det. Jag köpte pirat och kanske får jag ångra det två mil ute i skogen en dag :oops: Hade jag beställt nu hade jag nog köpt original.

När det gäller packboxen så lär det vara så att sätet för packboxen kan nötas upp så det kan läka även på yttersidan. Fick med ett vevhus till en vevaxel jag nyligen köpte och på det var det så. Om jag förstod säljaren rätt så vill packboxen då krypa ut. På mitt vevhus finns dock inte det problemet så det drabbar nog inte alla motorer.

Hittade en sida här med bra pris på originalbrytare och även en dela andra delar. http://www.bilcity.se/eldelar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

/Mats

johans
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 mar 2010, 20:46

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av johans » 08 apr 2010, 20:08

Hej!

En rotax 440 motor ifrån en TNT årsmodell osäker men runt -79 -80 passar rakt ner i ett everest chassi ifrån -77, använde bara motorplattan ifrån 340 motorn så passade det rakt av.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av senmathal » 08 apr 2010, 22:09

Så nu går den som ett skott med 440 motor. Sitter det cdi tändning på den motorn?

/Mats

teenageparadise
Inlägg: 389
Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
Ort: korpilombolo

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av teenageparadise » 03 jun 2010, 20:48

jag la i en 503 enkel förgasare med CDI tändning för att få minsta möjliga rackel i min everest 340 -77.. borrade nya hål i motorplattan och svetsade på en vinkel på orginal ljuddämparen. stämmer även bra med orginal motorns luft utblås uppe på huven.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av marino carlsson » 04 jun 2010, 12:06

Å det gjorde du helt rätt i! Nu har du ett relativt smärtfritt skoterägande framför dig.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Byta motor i min everest -77

Inlägg av RUSCH » 05 jun 2010, 20:51

Gammla kondensatorer måste bytas då dessa är av typ bäst före datum
Det är elektrolyt i dom och den dunstar med åren med kortis som följd
Börjar krångla vid varm motor :thumbright:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar