Jag är totalt nybörjare

Chassie, Drivlina, osv
mako
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:41
Ort: Ed
Kontakt:

Jag är totalt nybörjare

Inlägg av mako » 09 mar 2010, 22:03

För 1 månad sedan var jag hos en kompis och körde skoter. Det hade jag inte gjort sedan 1977 el nåt. Ialla fall så fasna jag totalt och tänkte att en skoter måste jag ju ha. Kollade blocket.se och plånboken flera gånger om dan. På blocket kom det nya skotrar varje dag men i plånboken blev det bara mindre och mindre. Till slut gjorde jag mitt kap. En Yamaha SW 440 -79 720 mil tills hastighetsmätaren gav upp för 1800 kr som stått i typ 5 år. Hämta den igår. Satte i tändstift eftersom förra ägaren hade tagit ut dom och sen inte orkat mer. Vred på tändningen. Pumpade på blåsan på bensinslangen. Drog ut choken till hälften. Ryckte och den startade direkt. Kul att den funka ialla fall. Nu till problemen. Om jag inte pumpar på bensinblåsan lite då och då så dör den. Man känner ju på trycket när förgasarn blir full. Då går den en bra stund. Men problemet är att när jag gasar på så finns det ingen kraft kvar det bara bölar ur förgasaren precis som att den inte får bensin. Pumpar man lite så kvicknar den till men inte så att jag kan gasa ordentligt. Det går ju köra lite försiktigt. Tyvärr kärde jag ut i skogen och körde fast i lössnön. När den då liksom hänger på underredet kan man gasa och den varvar upp riktigt bra. Så det verkar vara att den blir slö vid påfrestning. Den var mycket sämre på högväxeln än låg. Så nu är min fundering. Finns det en bensin pump på en sådan här sak? Och var sitter den iså fall? Tanken är ju bak sadeln. Blåsan sitter vid min höger fot. Slangen går ju rakt från blåsan in i förgasaren. Det sitter dessutom en slang från vevhuset till förgasaren. Min plan är ju att plocka isär förgasaren i smådelar och göra rent. Kanske byta ut bensinen i tanken. Blåsa rent slangen från tank till förgasare. Var sitter pumpen? Är det en mekanisk? Är det nån form av självsug?