Jag är totalt nybörjare

Chassie, Drivlina, osv
mako
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:41
Ort: Ed
Kontakt:

Jag är totalt nybörjare

Inlägg av mako » 09 mar 2010, 22:03

För 1 månad sedan var jag hos en kompis och körde skoter. Det hade jag inte gjort sedan 1977 el nåt. Ialla fall så fasna jag totalt och tänkte att en skoter måste jag ju ha. Kollade blocket.se och plånboken flera gånger om dan. På blocket kom det nya skotrar varje dag men i plånboken blev det bara mindre och mindre. Till slut gjorde jag mitt kap. En Yamaha SW 440 -79 720 mil tills hastighetsmätaren gav upp för 1800 kr som stått i typ 5 år. Hämta den igår. Satte i tändstift eftersom förra ägaren hade tagit ut dom och sen inte orkat mer. Vred på tändningen. Pumpade på blåsan på bensinslangen. Drog ut choken till hälften. Ryckte och den startade direkt. Kul att den funka ialla fall. Nu till problemen. Om jag inte pumpar på bensinblåsan lite då och då så dör den. Man känner ju på trycket när förgasarn blir full. Då går den en bra stund. Men problemet är att när jag gasar på så finns det ingen kraft kvar det bara bölar ur förgasaren precis som att den inte får bensin. Pumpar man lite så kvicknar den till men inte så att jag kan gasa ordentligt. Det går ju köra lite försiktigt. Tyvärr kärde jag ut i skogen och körde fast i lössnön. När den då liksom hänger på underredet kan man gasa och den varvar upp riktigt bra. Så det verkar vara att den blir slö vid påfrestning. Den var mycket sämre på högväxeln än låg. Så nu är min fundering. Finns det en bensin pump på en sådan här sak? Och var sitter den iså fall? Tanken är ju bak sadeln. Blåsan sitter vid min höger fot. Slangen går ju rakt från blåsan in i förgasaren. Det sitter dessutom en slang från vevhuset till förgasaren. Min plan är ju att plocka isär förgasaren i smådelar och göra rent. Kanske byta ut bensinen i tanken. Blåsa rent slangen från tank till förgasare. Var sitter pumpen? Är det en mekanisk? Är det nån form av självsug?

Näste grej jag måste fixa är styrstålen som var så slitna att dom gick av när man tittade på dom. Frågan är om det är helt vanligt svartstål i dom? iså fall kan jag väl köpa mig en rundstav (inte armeringsjärn) och smida lite själv? Eller kanske ännu bättre en fyrkantsprofil 10x10 mm? Btw tror ni den styr bättre på hårdpackad snå (plogad väg) om jag har styrstål? Nu går den istortsett spikrakt :D

Marcus
Har aldrig ägt en snöskoter i hela mitt liv förut. Men nu har jag en Yamaha sw 440 -73.

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av senmathal » 09 mar 2010, 22:28

Tills någon kunnigare på just din modell hör av sig så hojtar jag till lite. Eftersom tanken i de flesta fall sitter under förgasaren på en skoter behövs det en pump. Och på de skotrar jag kommit i kontakt med drivs pumpen av pulserna från vevhuset. Kolla om du hittar en slang som sitter på vevhuset och följ sedan den. Då hittar du kanske en pump och har du tur hittar du en trasig slang och kan enkelt laga felet.

Men som sagt har jag ingen erfarenhet av just din skoter så jag reserverar mig för att jag kan ha helt fel.

/Mats

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av einar » 09 mar 2010, 22:49

Vanligt rundjärn går fint att göra styrstål av :thumbright:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

lynx535
Inlägg: 135
Blev medlem: 21 okt 2007, 15:38
Ort: Storlien
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av lynx535 » 09 mar 2010, 22:52

bensin pumpen sitter under förgasaren
Aktiv sc20
Ski-doo Prototyp långbandad bredbandare från början på 70talet
Winha 32 -71 ska vara körbar innan vintern är slut
Lynx 535 -79 rustas upp
ski-doo citation 300 -79 (ska ner 377 där snart)
Yamaha BR250T -87
Arctic-Cat eltigre EXT 530 mountain Cat -90

skotrar jag har haft:
Rajd 46 skrotad
Aktiv sc4 skrotad
ski-doo nordic -85 skrotad delar finns kvar
Yamaha br 250T 1987 Skrotad
Lynx 530 -80 skrotad delar finns kvar
Yamaha sw 440 X2 197? skrotad delar finns kvar
Arctic-cat jag 1978 SÅLD!
Ski-Doo olympiqe 1977 SÅLD!
Arctic-cat pantera 1978 SÅLD!

mako
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:41
Ort: Ed
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av mako » 10 mar 2010, 07:21

lynx535 skrev:bensin pumpen sitter under förgasaren
Tyckte att förgasaren såg ovanligt stor ut undertill. Är den inbyggd i förgasaren allltså?
Har aldrig ägt en snöskoter i hela mitt liv förut. Men nu har jag en Yamaha sw 440 -73.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av SS440-80 » 10 mar 2010, 09:38

Hej.
SW har väl membranförgasare? Då sitter bensinpumpen i själva förgasaren.
Börja med att göra rent förgasaren ordentligt på utsidan för att undvika att kladda omkring med smuts när du skruvar isär den.
Du ska vara lugn och försiktig när du plockar isär förgasaren. Lägga upp varje membran i rätt ordning och på ett sätt så att du kommr ihåg hur det var monterat.
Sedan skruvar du ur de munstycken som sitter i själva förgasarhuset, gör rent dem.
Blås rent kanalerna med tryckluft. Kolla att membranen ser täta ut.
Skruva ihop försiktigt och i rätt ordning.

När du monterat tillbaka förgaaren så ställer du in de justerbara munstyckena enligt rekomendationerna från Yamaha. (har för mig att högfartskruven ska skruvas ut ca 1 varv och lågfartskruven ca 1,25 varv ut från bottenläge).
När detta är gjort så startar du motorn och justerar in en skaplig tomgång.

NU kommer vi till en grej som många glömmer eller inte vet om vad de gäller membranförgasare, hur man justerar nivån i förgasaren.
Med motorn på tomgång så tar du av den svarta hatten på det lilla "glasröret" på sidan av förgasaren. Där ser man nu bränslenivån i förgasaren, nivån ska vara i nivå med de två piggarna på förgasaren som "glasröret" ligger mellan.
För att justera nivån så släpper man på kontramuttern som låser bulten mitt under förgasaren, sedan skruvar man bulten ut eller i för att ändra bränslenivån inne i förgasaren (motorn ska vara igång), när man är nöjd med nivån så drar man åt kontramuttern på bulten. DRA INTE FÖR HÅRT, DET ÄR TUNT GODS!

Nu ska motorn förhoppningsvis gå ganska bra, men du kan ju få finjustera munstyckena på nytt när du kört lite. Det är ett riktig pilljobb att få till blandningen bra, munstyckena är väldigt känsliga så skruva i väldigt små steg.

Har skotern stått så länge så MÅSTE du suga ur den gamla bensinen och byta mot färsk.
Du bör även kolla vakumslangen från vevhuset.

Får du inte till det så är det ganska enkelt att byta till en Mikuni trottelförgasare, bara man är noga att bestycka den noga innan man börjar köra för fullt. Men Mikuni är ganska bekymmersfria när de är inställda riktigt.

Lycka till.

mako
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:41
Ort: Ed
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av mako » 10 mar 2010, 11:57

Stort tack till ss440-80. Precis vad jag behövde veta. Nu ska jag då bara prova och se om det hjälper.

Tack till er andra med :D

Marcus
Har aldrig ägt en snöskoter i hela mitt liv förut. Men nu har jag en Yamaha sw 440 -73.

mako
Inlägg: 9
Blev medlem: 09 mar 2010, 21:41
Ort: Ed
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av mako » 10 mar 2010, 21:36

Sådär ja. Vilken skillnad det blev. Nu går ju motorn som den ska. Det händer liksom grejer när man gasar på. Stort tack igen. Nu ska jag bara smida till mig några styrstål.
Har aldrig ägt en snöskoter i hela mitt liv förut. Men nu har jag en Yamaha sw 440 -73.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av SS440-80 » 11 mar 2010, 07:59

Kul att det funkade!

Efter säsongen så ska du tömma tanken på bensin och fylla på med några liter alkylatbensin t,ex Aspen 2T och köra motorn varm på den innan du stänger av för säsongen.

Det gör man för att det är så taskig kvalitet på mackbensinen att det bildas kristaller i tank och förgasare när det står för länge (ser nästan ut som grön algväxt). Sedan när man startar upp igen så sätter det igen munstycken och motorn går för snålt och kan skära.

Man kan även köpa konserveringsmedel för soppan och hälla i, men Aspen 2T funkar lika bra.

Kör hårt och njut av vintern som är kvar.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Jag är totalt nybörjare

Inlägg av RUSCH » 11 mar 2010, 20:23

SS440-80 skrev:Kul att det funkade!

Efter säsongen så ska du tömma tanken på bensin och fylla på med några liter alkylatbensin t,ex Aspen 2T och köra motorn varm på den innan du stänger av för säsongen.

Det gör man för att det är så taskig kvalitet på mackbensinen att det bildas kristaller i tank och förgasare när det står för länge (ser nästan ut som grön algväxt). Sedan när man startar upp igen så sätter det igen munstycken och motorn går för snålt och kan skära.

Man kan även köpa konserveringsmedel för soppan och hälla i, men Aspen 2T funkar lika bra.

Kör hårt och njut av vintern som är kvar.
Bra tips för den som inte vill köra på Alkylat bensin "Aspen OK/Q8 miljösoppa 2-T"
året runt :idea: :idea: :idea: :idea:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar