Första längre turen med Rajden är avklarad! Den utförde sitt jobb utan att bråka! Dock blev jag förvånad när jag tittade i tanken efteråt. Uppskattar att den har dragit ca 3-4 l/mil vid lugn körning med relativt jämn gas! Det kan ju inte vara meningen att den ska dra så mycket, tanken är bara på 15 l.
Kan det vara så att bestyckningen i förgasaren är tokig eller bara någon simpel inställning? När jag har kollat stiften så har det vänstra stiftet varit gyllenbrunt och det högra aningen mörkare, vilket verkar vara okej. Remmen känns och ser lite lång ut, går lite tungt i starten, måste nog flytta bak motorn en aning.
Finns det inga bestyckningstabeller för Mikuni som anger en ungefärlig bestyckning?
Törstig Rajd!
Törstig Rajd!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Törstig Rajd!
Är motorn en 340 eller 440? Farsans R60 var det en MAG340 på och den gick länge på 15 liter. Det är ingenting som går extra tungt? Bakaxellagren...
mina 25 öre....
mina 25 öre....
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Törstig Rajd!
Kohler 440 är det i den. Får kolla upp om mattan går tungt. Remmen är lite lång, så den går lite tungt i starten...det kan bidra lite. Det är ganska bränslekrävande före nu också, mycket lössnö efter leden. Sen är inte plastbelagen monterade heller . Den drar ju mer soppa än min Vmax 600 i samma före.
Måste ändå säga så här efter första längre turen så känns motorn riktigt stark
Måste ändå säga så här efter första längre turen så känns motorn riktigt stark
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
- Ockelbo 600P
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 02 mar 2010, 21:31
- Ort: Simeå
Re: Törstig Rajd!
Jag hade själv en R60 -76:a med MAG 340 och grannen har en R60 -77:a med 440 motorn och han åker ganska långt på sin tank så någonting är det nog som inte stämmer.
Vad är det för fel på växellådan i din 340?
Vad är det för fel på växellådan i din 340?
Ockelbo 600P -74
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)
Re: Törstig Rajd!
Har ingen 340...-76:an är/var också en 440. Klackarna på framåt växeln är utslitna så den "slirar bara". Går säkert att svetsa på om man vill det.Ockelbo 600P skrev: Vad är det för fel på växellådan i din 340?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
- Ockelbo 600P
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 02 mar 2010, 21:31
- Ort: Simeå
Re: Törstig Rajd!
340:an jag hade hände samma sak på och den byggde jag upp nya klackar på med MAG-svetsen och det höll till och med bättre än materialet som var så det kan jag rekomendera.
Ockelbo 600P -74
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)
Re: Törstig Rajd!
Ok. Bra att veta utifall att -77:ans växel havererarOckelbo 600P skrev:340:an jag hade hände samma sak på och den byggde jag upp nya klackar på med MAG-svetsen och det höll till och med bättre än materialet som var så det kan jag rekomendera.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Törstig Rajd!
Tog isär förgasaren på Rajden nyligen. Huvudmunstycket är av storlek 260, lågfart vet jag inte vad det har för storlek. Upptäckte också att trottelnålen var ställd på lägsta läget, läge 5 räknat uppifrån...börja nog med att ställa ned nålen på läge 3 och ser vad som händer
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Törstig Rajd!
Min Ockelbo var också grymt törstig förut men det var att bensinpumpen läckte men det luktade aldrig bensin om den. Kolla efter läckor om den inte blir bättre.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72
Re: Törstig Rajd!
Pumpen verkar tät. Det är nog nålen som har varit felet. Den går mycket bättre nu!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet