Törstig Rajd!

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 28 feb 2010, 18:15

Första längre turen med Rajden är avklarad! Den utförde sitt jobb utan att bråka! :) Dock blev jag förvånad när jag tittade i tanken efteråt. Uppskattar att den har dragit ca 3-4 l/mil vid lugn körning med relativt jämn gas! :O Det kan ju inte vara meningen att den ska dra så mycket, tanken är bara på 15 l.

Kan det vara så att bestyckningen i förgasaren är tokig eller bara någon simpel inställning? När jag har kollat stiften så har det vänstra stiftet varit gyllenbrunt och det högra aningen mörkare, vilket verkar vara okej. Remmen känns och ser lite lång ut, går lite tungt i starten, måste nog flytta bak motorn en aning.

Finns det inga bestyckningstabeller för Mikuni som anger en ungefärlig bestyckning?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av Laser » 28 feb 2010, 20:18

Är motorn en 340 eller 440? Farsans R60 var det en MAG340 på och den gick länge på 15 liter. Det är ingenting som går extra tungt? Bakaxellagren... :?
mina 25 öre....
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 01 mar 2010, 08:23

Kohler 440 är det i den. Får kolla upp om mattan går tungt. Remmen är lite lång, så den går lite tungt i starten...det kan bidra lite. Det är ganska bränslekrävande före nu också, mycket lössnö efter leden. Sen är inte plastbelagen monterade heller :P . Den drar ju mer soppa än min Vmax 600 i samma före. :|

Måste ändå säga så här efter första längre turen så känns motorn riktigt stark :)
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Ockelbo 600P
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 mar 2010, 21:31
Ort: Simeå

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av Ockelbo 600P » 02 mar 2010, 22:42

Jag hade själv en R60 -76:a med MAG 340 och grannen har en R60 -77:a med 440 motorn och han åker ganska långt på sin tank så någonting är det nog som inte stämmer.
Vad är det för fel på växellådan i din 340?
Ockelbo 600P -74
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 03 mar 2010, 18:22

Ockelbo 600P skrev: Vad är det för fel på växellådan i din 340?
Har ingen 340...-76:an är/var :P också en 440. Klackarna på framåt växeln är utslitna så den "slirar bara". Går säkert att svetsa på om man vill det.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Ockelbo 600P
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 mar 2010, 21:31
Ort: Simeå

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av Ockelbo 600P » 03 mar 2010, 22:58

340:an jag hade hände samma sak på och den byggde jag upp nya klackar på med MAG-svetsen och det höll till och med bättre än materialet som var så det kan jag rekomendera.
Ockelbo 600P -74
Yamaha SM340 -77
Rajd R60 -76 Såld (Tyvärr)

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 04 mar 2010, 17:40

Ockelbo 600P skrev:340:an jag hade hände samma sak på och den byggde jag upp nya klackar på med MAG-svetsen och det höll till och med bättre än materialet som var så det kan jag rekomendera.
Ok. Bra att veta utifall att -77:ans växel havererar :thumbright:
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 05 mar 2010, 15:51

Tog isär förgasaren på Rajden nyligen. Huvudmunstycket är av storlek 260, lågfart vet jag inte vad det har för storlek. Upptäckte också att trottelnålen var ställd på lägsta läget, läge 5 räknat uppifrån...börja nog med att ställa ned nålen på läge 3 och ser vad som händer :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av einar » 05 mar 2010, 18:42

Min Ockelbo var också grymt törstig förut men det var att bensinpumpen läckte men det luktade aldrig bensin om den. Kolla efter läckor om den inte blir bättre.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Törstig Rajd!

Inlägg av R60 » 05 mar 2010, 20:42

Pumpen verkar tät. Det är nog nålen som har varit felet. Den går mycket bättre nu!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Skriv svar