Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 13:12

Hejsan. Jag är helt ny här på forumet, Så hej hej! :)

Mitt problem är i grund och botten att jag har en gammskoter men problemet med skotern är att variatorskivan har gått av :O
Tror det kallas för primärvariatorn! Den som sitter närmast styret om man säger så!

Är det någon som vet hur man får loss en sådan? (OBS det är back på skotern).

Om ni inte blir klok på min beskrivning så får ni säga till så ska jag försöka förklara lite djupare! :D

/ Mattias

Ski-doo Skandic 377R - 85

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av 440+ » 25 feb 2010, 13:22

Börja med att göra en liten berättelse om dig själv i presentationstråden så att du följer forumreglerna så ska du se att det säkert dyker upp någon Skidoo-fantast med svar på dina frågor.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 13:46

presentationen är nu klart och är uppslängd i presentationstråden! :D

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Laser » 25 feb 2010, 13:54

Är det variatorn på växellådan? Då är det sekundärvaratorn.
Primärvariatorn sitter på motorn. :D
Det enklaste är om du kan ta en bild och lägga upp

Gör också ett "sök" på tex "variator" el.dyl för att se om det finns några trådar som kanske kan hjälpa.

Framöver kvällen dyker fler upp här och då blir det nog mer ingående svar.

Lycka till
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 14:15

Jamen jag laddar upp lite bilder! bilder säger mer än ord! :D
/Mattias
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av R60 » 25 feb 2010, 14:39

Det där är sekundärvariatorn. Vars är glidklackarna?! Jag är ingen Ski-Doo expert, men nog vill jag ha ett par glidklackar på den där variatorn!

Vad var det som hade gått av??
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 14:58

Hejsan! Jamen variatorn är lös nu iaf!
Men är den inte av då? Ska dom inte sitta ihop där fjäderna är?
Glidklackarna? Ingen aning om vad det är :S

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 15:19

Glidklackar är beställd! 30:- ! Jag som trodde att skulle få dra av pengar ifrån maten denna månad! :D :D: :D

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Laser » 25 feb 2010, 16:19

Snodde detta från:
http://www.beedspeed.com/html-pages/aut ... lained.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Där finns även en schematisk bild över hur variatorerna arbetar.

"The variator is like a continuously variable drive system to give the optimum gear ratio between the engine and the rear wheel. This enables the engine to work at the best speed in comparison to the rear speed.
The variator works upon the ratio of the diameter of the front and rear drive belt pulleys. Both front and rear pulleys are an assembly of moving plates. When viewed from the side, one plate is convex and the other is concave. At low engine speed, the plates of the front pulley are pushed apart by the tension of the belt as it forces itself between the plates. At the same time, the plates in the rear pulley are pushed together by the spring beneath the automatic clutch. Behind the moving plate of the front pulley, there are weight rollers, these are thrown towards the outside edge of the variator by centrifugal force, as the rotation speed of the engine / variator increases. When the weight rollers move towards the outside of the variator, the inside plate is forced together with the outer plate and this moves the drive belt towards the outside of the pulley. This effectively makes the diameter of the front pulley larger. As the belt moves out on the front pulley, the tension in the belt is increased, which overcomes the spring pressure holding the two plates together in the rear pulley. The belt moves towards the center of the rear pulley, which effectively makes the diameter of the rear pulley smaller. In this way, the ratio between the two pulleys is changed and therefore, the speed ratio between the engine and rear wheel is changed."
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 16:30

Ja precis där ser man hur de funkar!
Men tror jag måste göra någon inställning på någon av variatorerna för att man måste kräma på rätt mycke innan den drar iväg! Vilket även resulterar med att den rycker i start! Känns som att saker slits värre då :(
Men äre då primärvariatorn som åker inåt för sent?
Isf kanske det är fjäderna som är dålig eller fel inställd?

Med varma mycke menar jag inte 3-4 tusen varv utan nästan fullt ös! Skär i hjärtat varje gång man ska skutta iväg :/

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2010, 16:30

Oj det här blir inte lätt.. Om man absolut inte har någon mekkunskap blir det kanske inte så lätt för dig att få det helt rätt. Som sagt så ska det dit glidklackar på variatorskivans del som helixen ska glida på.

Fjädern ska ha en viss förspänning. Du ser att det finns hål i både helixen och delen som den ska gå i där fjäderns ändar ska in. en av delarna har flera hål och den andra har bara ett. Stoppa in den i mittenhålet så har du iaf en bra början. Sen Så stoppar du in andra sidan av fjädern i helixen varpå du ska vrida ihop helixen mot skivan så du får en form av förspänning på fjädern. Detta för att variatorskivorna ska kunna trycka upp remmen igen när man släpper gasen. Så kallad BACKSHIFT. Ju hårdare desto bättre gassvar efter man släppt gasen för att ta om igen. Blir den för hård resulterar detta i att remmen får svårt att växla hela vägen ner i sekundären.

Vrid alltså efter helixen typ ett 1/4 varv eller vad det kan vara sedan du stoppat i fjädern i sina hål och när den då passerar över glidklackarna på skivans del så ska man trycka ihop den så man kan stoppa i en låssprint genom axeln som fanns där då allt satt ihop en gång. Det kan vara klurigt att göra detta själv så ta gärna hjälp av någon så ska du se att det löser sig.


Å föressten, välkommen hit!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2010, 16:32

Ured skrev:Ja precis där ser man hur de funkar!
Men tror jag måste göra någon inställning på någon av variatorerna för att man måste kräma på rätt mycke innan den drar iväg! Vilket även resulterar med att den rycker i start! Känns som att saker slits värre då :(
Men äre då primärvariatorn som åker inåt för sent?
Isf kanske det är fjäderna som är dålig eller fel inställd?

Med varma mycke menar jag inte 3-4 tusen varv utan nästan fullt ös! Skär i hjärtat varje gång man ska skutta iväg :/
Man måste ha rätt rem.. Din rem ska heta 1103.. Är remmen alldeles för lång så får du den effekten..

Vad har du för primärvariator? Lägg gärna upp en bild på den om du inte vet vad den heter..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 17:17

Jo har goda kunskaper inom mek ! Men har bara hållt på med bilar och crossar! Det här är första skotern så det är lite kul också att det jävlas!:D

Jojo tackar att man är välkommen :D

Bra beskrivning , Jag komma nog låta allt sitta som det gör och om det går försöka vrida om allt och sedan sätta dit dom nya klackarna . För jag fick inte riktigt lös sjävla helixen! (antar att det är den, den som klackarna sitter på ) ifrån axeln, spriten och distanserna tog jag bort men dom sista 5mm på axeln ville den inte gå egnom på :S :D

Så hoppas på att min lösning funkar så att man slipper plocka lös allt.
Okej , det du säger ang remmen kan nog stämma rätt bra för jag tyckte den såg jväligt slapp ut:D

Kan även tillägga att remmen har god plats när den ligger i primärvariatorn. |_-_| Remmen är " - " , Super beskrivning :D


P.S Bästa forumet hittills!

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2010, 18:18

Förmodligen har du bara grader på axeln så om du skulle trycka ihop den lite å försöka putsa med lite sandpapper och kanske rengöra med lite bräcklen, ev spraya på lite 5-56 så skulle du nog få lös den.. Det är inte dumt att ha grejor i skick som glider lätt och är som dom ska. Nöter lite mindre på grejorna då och går dessutom så mycket bättre..

När du sen fått dit remmen så ska den svikta ungefär 20-30mm från att du sätter tummen på den och att det blir relativt stumt. CC måttet mellan variatorerna bör ligga runt 270mm om du ska ha rätt avstånd.

Linjeringen av motorn kan du göra ganska enkelt genom att se till att remmen ligger överst på sekundärvariatorn och sen tittar du bakifrån/uppifrån så ska remmen ligga helt rakt men så nära kloss det går mot inre skivan på motorvariatorn (primären) och är variatorn rätt shimsad så skall du ha nån mm till andra skivan från remmen sett [ _____]

Har du det ungefär som jag beskrivit så är du inte ute och cyklar.. Skulle fortfarande vara intressant att veta vad du har för Primärvariator så kanske du kan få något tips..

Och JA, det här är det bästa forumet!

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 25 feb 2010, 23:13

Okej! mer info om variatorn kommer imorgon!

För övrigt heter remmen 32T4400 .
http://www.skoterdelen.com/drivrem-gate ... -1335.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

den är det!
Verkar ju som att den stämmer?
Kan det inte ha vart så att glidklackarna var så slitna och därav den höjda varvtalet innan förflyttningen slog till?

/ Mattias

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 26 feb 2010, 08:57

Nej det beror inte på klackarna men som sagt, lägg upp en bild på primären så börjar vi där..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 26 feb 2010, 17:09

Hej. Har tittat lite på variatorn nu idag, men kan alla nr o sånt syns knappt, Det är något som har legat och skaft där ser de ut som. Öhm den är orange iaf :mrgreen:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 26 feb 2010, 18:46

Ok.. en originalare med andra ord.. Den skulle jag slänga på skrottippen å monterat en Powerblock för en 500-1000kr på blocket.. Passar nästan från alla maskiner som finns
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 02 mar 2010, 17:55

Hejsan nu har jag fått ihop variatorn och glidklackarna!
Men säg att själva remmen glappar säkert 80-90mm :O
Hur gör man för att spänna den? :S Och det är tydligen rätt rem :...
/Mattias

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av R60 » 02 mar 2010, 20:20

Ured skrev:Hejsan nu har jag fått ihop variatorn och glidklackarna!
Men säg att själva remmen glappar säkert 80-90mm :O
Hur gör man för att spänna den? :S Och det är tydligen rätt rem :...
/Mattias
Remmen ska inte vara spänd när motorn är avslagen eller står på tomgång. Lägg upp en bild på hur det ser ut så kanske det bli lättare att avgöra om något är fel. Kan vara så att jag missuppfattar dig.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Skriv svar