Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 02 mar 2010, 21:14

Näe det är sant! :D Men någon skrev att den skullle svikta kanske 20-30mm vid tomgång och inte 80-90 som den gör nu :D
Det tror jag resulterar med att den inte går något snabbt fram plus höga varv ?:D
/ Mattias

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av R60 » 02 mar 2010, 22:01

Är remmen för lång känns motorn svag pga fel utväxlingsförhållanden. En för lång rem gör att primärvariatorn (den på motorn) växlar för fort, vilket leder till högre utväxling och lägre motorvarvtal. Alltså motsatsen till det du beskriver, låg hastighet och höga varv.

Har du spänt sekundären för mycket månntro?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 03 mar 2010, 09:41

Jaha! Men tanke är remmen är för lång så när man kör max så är primären ihop dragen max och sekundären bara lite splittrad, Antar att desto med remmen åker ner i sekundären desto fortare går skotern?.

Spänt sekundären har jag inte gjort någe speciellt! Drog helixen till dom närmaste klackarna på variatorn!
:D

/ Mattias

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 03 mar 2010, 12:25

Hejsan, Nu har jag varigt ute o kollat till remmen! Och jag tycker det verkar inte riktigt riktigt! Vad säger ni? :S :D

OBS ! remmen kommer att bytas, Men till samma som sitter på 32T4400!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av R60 » 03 mar 2010, 18:15

Glidklackarna ligger väldigt nära kanten.
Ured skrev:Antar att desto med remmen åker ner i sekundären desto fortare går skotern?.
Ja, så bör det vara.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 03 mar 2010, 20:16

Jo dom ligger lite illa till! Lösning får bli att lägga in lite brickor, Kanske blir bättre ! :S

Jaha! Amen vafan dåså! Varför kan det vara så att den varvar sönder då? Man varvar o varvar men komma inte över 30-40 km/h MAX! Den borde ju göra lite mer än så va?

Fjädrarna i varatorerna? Vikterna i primären ? Vilka är era vildast idér?

/Mattias

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av RUSCH » 03 mar 2010, 21:17

för lång rem har du i alla fall , eller fel centrum/centrum mått mellan primär-sekundär :thumbright:
primären borde tas isär och servas/renoveras tycker jag nog!! men har ingen erfarenhet av dessa orange orginalare???
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 03 mar 2010, 21:20

Jo jag tycker också att remmen verkar lite väl lång!
Tror det är obelans i primären! Känns som att den skakar (dock inte axeln) Utan bara utterkåpan! Som tur är.

Näe okej, lär ju iofs vara rätt lik alla andra primärer! Blir nog till att slita upp den så att fjädrar o skruvar flyger åt alla håll! :D Nämen ska läsa lite mer inom demonetering av primär innan jag försöker mig på det :D

/ Mattias

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av RUSCH » 03 mar 2010, 21:24

Då är du på rätt spår :D
borde vara någon här som har renovera en apelsin primär snurra!!
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 04 mar 2010, 09:50

Ah! Gah less på att hålla på o laga helatin! vill ut o köra lite också :S Nu är ena styrstaget av! Dock lätt fel men drygt att efter de ena så komma det andra! :D Fast det är väl det som är charmen med gamla skotrar antar jag! :D

Idag ska jag köpa lite brickor för att få helixen i ett annat ändlänge.
Byta växelådsolja / kolla kedjan .
Åka in till den lokala svetsaren o tigga till sig en ny stålbit!

Sen vill jag ut o köre, DE E JU STRÅÅÅÅLANDE SOOOL! :D

Användarvisningsbild
Ured
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2010, 13:02
Ort: Härnösand

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av Ured » 05 mar 2010, 14:55

Yes nu äntligen går skotern som den ska! Woho! Hjälpte med att sätta en extra bricka utan på helixen så att glidklackers åkte långre ifrån "kanten" på sekundärskivan! Plus så ställde jag sek skivorna ifrån varann lite så att remmen åkte lite in ca : 3mm(sliten remm , därför) resulterade också med att klackarna åkte längre ifrån "kanten" .
Men givetvis så komma en ny rem på plats så fort lokala skoterhandlaren får hem den och då komma jag ställa in remmen så att den kanske sticker upp 3mm ist!

/ MVH Mattias

Tack för allt hjälp jag har fått , Ifrån att inte ens veta namen på dom olika variatorerna till att halft förstå sig på en hel skoter funktion!
PhanX

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Mek hjälp med Ski-doo Skandic -85

Inlägg av marino carlsson » 05 mar 2010, 17:21

Köp en 1103 rem när du byter..

Kedjehuset går flytta lite fram och tillbaka också några mm tror jag om du lättar på de 4 muttrarna som håller fast kedjehuset i tunneln så kan du flytta den lite bakåt vilket resulterar i att du ökar cc måttet (Försök få fram 270mm) och remmen inte kommer att vara för lång. Lång rem blir som att starta på 3:an
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar