Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Chassie, Drivlina, osv
DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 23 feb 2010, 18:42

Ja, som sagt så tänkte jag hänga på ett rotorkit på en gammal sachs,
Rotorkittet kommer från nån fiddy eller liknande alltså är rotorn väldigt liten/lätt.
Slipper ju även brytare villket jag tycker är ett plus.

Va tror ni om detta ? kommer givetvis förlora vrid eftersom den roterande massan minskar men får en rappare motor istället.
Vad tycker ni är att föredra? Ska även försöka hänga på en reedkorg på vevhuset, bygga pipa och porta en aning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av RetroR » 23 feb 2010, 19:59

Detta låter som ett spännande projekt....ska följa denna tråd helt klart!

(lägg in din ort i din profil också så uppfyller du reglerna)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2010, 13:52

jag tror inte de funkar.... :roll:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 24 feb 2010, 16:37

Kan du utväckla ditt svar en aning ? :)
Varför tror du inte att det kommer funka?
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2010, 17:34

En fyrtaktsmotor tänder en gång per två vevaxelvarv, till skillnad från tvåtaktsmotorn som tänder en gång per vevaxelvarv och cylinder..... men du kanske har någon lösning på hur du ska får tändsystemet att tända 1/varv

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av einar » 24 feb 2010, 18:05

Billigare fyrtaktare brukar tända varje varv pga att det är billigare att bygga så. Så intelligent elektronik tror jag inte att det är.
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2010, 19:29

aha, de visste jag inte.... :oops:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av einar » 24 feb 2010, 20:01

en bil har ju en egen fördelaraxel (ibland på kamaxeln) som har utväxling så den tänder "varje varv" fast den axeln snurrar ju bara hälften så fort. Den där sitter ju allt på svänghjulet så där tänder det varje varv.
Ta reda på hur tändningen i din gräsklippare fungerar :D Den tänder på avgastakten med
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Gunnar » 24 feb 2010, 20:05

Jag vet inte hur tändkurvan ser ut på detta tändsystemet, men vill man använda det på en tvåtaktare bör man verkligen ta reda på det först.....

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 24 feb 2010, 22:42

Som sagt så tänder systemet en gång per varv, hade jag redan kollat upp:)
De där med tändkurva återstår att se, kommer då inte på hur jag skulle kunna kolla hur den ligger.

Det som jag undrar mest över är väl den stora viktskilnaden. Vad tror ni om den?
Hoppas på rapp motor "om tändkurva tilllåter höga varv" men får sämre botten.
Villket varvtal tycker/tror ni jag borde porta o bygga pipa efter? Va håller skiten för?
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av PiteRobban » 24 feb 2010, 23:33

Sämre botten tror jag inte ett dugg på... Ett svänghjul är massa som ska sättas i rörelse av motorns effekt. Slipper motorn använda denna effekt så kommer den att öka i varv lättare (eftersom att variatorn inte slår in från tomgång). Mindre massa - bättre gassvar, om alla parametrar är samma. På crossare finns det ju inget svänghjul och dom är ju grymt rappa på gasen. Lite jobbiga att köra då dom enbart lever på varven, men med variatordrift så torde det vara optimalt med så lite onödig massa som möjligt.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Bobbytexas » 25 feb 2010, 00:36

Jag tycker det låter intressant men å andra sidan vet jag inte om tändningen är nåt stort bekymmer på sa 290. Har själv funderat lite i ämnet tidigare å hittat en holländare som bygger eller har byggt tändsystem till gamla racemaskiner. Men dels gillar jag lysspole-delen och det systemet han byggde kostade kring 4000 lök plus frakt och det började justera förtändningen vid 9000 eller nåt i dom krokarna.. vid 9000 rpm tror jag den motorn börja sönderfalla och jag vill inte få en vevstake på drulen, så jag avskrev det projektet.
Men om du ska bygga eget så till att få dit ett helt eget hemmasmide, ett där du kan justera tändkurvan själv. :thumbright:
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Gunnar » 25 feb 2010, 07:16

hittade de här om de stämmer så ser det inge vidare ut att montera på en trimmad 2takt

http://img242.imagevenue.com/img.php?im ... 2_47lo.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 25 feb 2010, 17:17

Så, nu har jag fått rotorn svarvad så att den passar på vevaxeln, hela 5,3 mm bortplockat ! :twisted: Kommer bilder...

Bobbytexas: De låter rimligt, men om du sen har varven uppe på en större massa så krävs de ju mer för att få stopp på det också, det återstår och se :)

Prövas ska det göra annars får man inget veta, kan inte bara leva i teoriernas värld :D

Ett annat problem jag har är kylning, nån som har nån ide? orginal fläkten sitter ju monterat på svänghulet måste bygga nån form av adaptet platta om jag ska använda det igen och då väger skiten en massa o de vill man ju inte:)
Elfläkt går inte, har ingen lysspole att ta el ifrån,
De är om man skulle bygga med rem drift till fläkten, har en gammal rotax 377 i delar som skulle kunna få donera fläkt och remhjul. :thumbright:
Men vill att motorn ska slippa dra runt så lite skit som möjligt också...
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Bobbytexas » 25 feb 2010, 18:23

DanFuckingBanan skrev:Så, nu har jag fått rotorn svarvad så att den passar på vevaxeln, hela 5,3 mm bortplockat ! :twisted: Kommer bilder...

Bobbytexas: De låter rimligt, men om du sen har varven uppe på en större massa så krävs de ju mer för att få stopp på det också, det återstår och se :)

Prövas ska det göra annars får man inget veta, kan inte bara leva i teoriernas värld :D

Ett annat problem jag har är kylning, nån som har nån ide? orginal fläkten sitter ju monterat på svänghulet måste bygga nån form av adaptet platta om jag ska använda det igen och då väger skiten en massa o de vill man ju inte:)
Elfläkt går inte, har ingen lysspole att ta el ifrån,
De är om man skulle bygga med rem drift till fläkten, har en gammal rotax 377 i delar som skulle kunna få donera fläkt och remhjul. :thumbright:
Men vill att motorn ska slippa dra runt så lite skit som möjligt också...
jajamen, men jag hoppas ju givetvis på framgång för dig. Du måste ju få igång motorn oxå, antar att du inte ska ha gamla vajerstarten kvar. Fixa en startmotorn från en aktiv electric och gör en ultralätt startkrans i alu och montera fläkt på den. Nån sorts start måste du ju ändå ha, eller är jag helt ute å snurrar... kanske har fått i mig för mycket tvåtaktsrök idag :lol:
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av marino carlsson » 25 feb 2010, 18:24

F/A!!
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 25 feb 2010, 20:54

Blir nog den hedliga gamla virestarten tror ja, så det är tänkt iaf! sen får vi se hur jag gör med kylningen :)
Fler ideer på den fronten? Vill inte hålla på och kapa hål i huven om jag slipper.
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av Bobbytexas » 26 feb 2010, 22:24

DanFuckingBanan skrev:Blir nog den hedliga gamla virestarten tror ja, så det är tänkt iaf! sen får vi se hur jag gör med kylningen :)
Fler ideer på den fronten? Vill inte hålla på och kapa hål i huven om jag slipper.
Jo kapa hål i huven är dumt, för då har du ingen kylning när du står still å sen svider det i mina huv-restaurerings-öron.
Men om du ska spara snörstarten är det ju lika bra att spara fläkten också.

Alt1 : Det jag skulle välja. Tror på ett lätt hålborrat svänghjul i dur-alu eller va man nu vill ha. är man lite lurig kan man ju montera pickupen på svänghjulet på ett smidigt justerbart sätt. Sen är det enda du behöver bekymra dig om vilken skrot du ska ringa för att få tag i en startmotor ,vilken färg du ska ha på fläkten och ett torrbatteri från biltema. i det här fallet kan man kosta på sig en fläkt som har mindre diameter men effektivare utformning. om man vill få ner svängmassan.

Alt2: köpa loss en argsint variator med startkrans å smida till ett bra fäste till motorn men då kostar variator + startmotor en liten förmögenhet.

Alt3 : göra en adapter till orginalkonan som sitter på svänghjulet som starklackarna går in i när man startar men då är kylningen fortfarande olöst. Anta att du svarvar ett kilspår i "adaptern" och monterar en fläkt nån annanstans högre upp eller till utsidan av fläktkåpan för att driva en fläkt. Energin som krävs för att kyla motorn kommer alltid vara konstant. ska du driva en vatten pump till ett kylsystem kostar det nog lika mycket som orginalfläkten om inte mer. Ska du driva en fläkt med rem från adapterkonan driver du ju både en rem och fläkt helst plötsligt och har fortfarande kvar svängmassa.

Fan va negativ jag låter... det är inte meningen :oops:
Vill ju faktiskt se att du lyckas få dit tändningen.
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

DanFuckingBanan
Inlägg: 20
Blev medlem: 09 feb 2010, 12:21
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av DanFuckingBanan » 02 mar 2010, 18:21

Nu har jag fått hem en nysvarvad rotor, sitter perfect på veven :thumbright:
Så nu kommer de lite bilder...
Jag fårse om de blir med orginal magnapullen men det lutar åt de, får ju mer vikt då men fortfarande betydligt mycket mindre än va det var från början, sjävla svart "tratten" eller vad man ska kalla den väger inte mycket.
Har fortfarande inte löst mitt kylningsproblem känns det som vill ha en riktigt bra lösning så jag blir nöjd på engång.


Känns nästan som om den här tråden skulle platsa bättre i project delen av forumet snart`?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://www.admaskin.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Utbildningar som dom borde vara!

Användarvisningsbild
SvennE
Inlägg: 449
Blev medlem: 30 mar 2010, 23:06
Ort: Malmberget
Kontakt:

Re: Sachs SA290 med "rotorkit" va tror ni?

Inlägg av SvennE » 18 okt 2010, 04:14

Vad hände sen?
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69


och säkert nån till som jag glömt bort..

Skriv svar