Variatorproblem Aktiv SC3
Variatorproblem Aktiv SC3
Har problem med att skotern (Aktiv SC3-SL med Sachs 290) växlar upp för snabbt och inte håller varven. Funkar klockrent från start och varvar upp fint vid låg fart, men när hastigheten ökar så tappar den varv och orkar inte varva ut även om föret är bra.
Är det någon klok där ute som kan ge mig råd om vart jag ska börja riva...... Kan det vara fjäderrelaterat??? Finns nya fjädrar överhuvudtaget att få tag på, eller måste man vara kreativ.... Är det primär-, eller sekundärfjädern som man ska misstänka?
Har haft upp primären och allt verkar ok där iaf.
Mvh Patrik
Är det någon klok där ute som kan ge mig råd om vart jag ska börja riva...... Kan det vara fjäderrelaterat??? Finns nya fjädrar överhuvudtaget att få tag på, eller måste man vara kreativ.... Är det primär-, eller sekundärfjädern som man ska misstänka?
Har haft upp primären och allt verkar ok där iaf.
Mvh Patrik
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
- Ort: Jämtland
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Jag tror du ha för slack sekundär...testa å spänn upp den eller borra på flera hål i helixen(klon)
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Tack för synpunkten!
Jag har börjat plocka isär sekundären, så jag får väl se om det finns möjlighet att spänna fjädern på något sätt. Kanske går det att vrida den ett tredjedels varv till när jag sätter ihop den.
Har jag riktigt tur så kanske det visar sig vara igenbeckat mellan axeln och klon, så det är en rejäl rengöring som behövs.
Fjäder känns inte helt värdeös, men det är iof svårt att veta hur den ska kännas när den är ny.....
/P
Jag har börjat plocka isär sekundären, så jag får väl se om det finns möjlighet att spänna fjädern på något sätt. Kanske går det att vrida den ett tredjedels varv till när jag sätter ihop den.
Har jag riktigt tur så kanske det visar sig vara igenbeckat mellan axeln och klon, så det är en rejäl rengöring som behövs.
Fjäder känns inte helt värdeös, men det är iof svårt att veta hur den ska kännas när den är ny.....
/P
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 02 nov 2007, 14:27
- Ort: Jämtland
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Dom e verkligen inte styva då dom e ny ens men ja vet ett ställe som har nya om du behöver...PM:a så får du nummer
Arctic-Cat Thundercat Mc 1000-98
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
Arctic-Cat Ext tripple touring 600-98
Projekt Yamaha Ss440 540
- pimpelmicke
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Hoppas att du får ordning på den
Min har helt motsatta problem. Den drar bra upp till 30km vill man öka så tror man att motorn ska sprängas.
Kanske är problem med sekundären på min också?
Den kanske inte går isär alls
Min har helt motsatta problem. Den drar bra upp till 30km vill man öka så tror man att motorn ska sprängas.
Kanske är problem med sekundären på min också?
Den kanske inte går isär alls
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Lägg av huven och provkör så ser du om variatorn funkar.
Lycka till
Lycka till
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
- pimpelmicke
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Skäms nästan att tala om men jag mätte remmen som satt på med en ny som jag fick med på köpet.Laser skrev:Lägg av huven och provkör så ser du om variatorn funkar.
Lycka till
Det diffade 5 mm i bredd så nu har jag satt på den nya och ska bara tvätta mig sen blir det prova av
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Kasta inte gamm remmen. kolla mått, å se om nån larven åkare vill ha den.
//Ozzy
//Ozzy
- pimpelmicke
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 21 okt 2010, 10:07
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Nu går Bettan som ett spjut med nya remmen. Jag sparar naturligtvis gamla remmen ifall någon vill ha den.Ozzy skrev:Kasta inte gamm remmen. kolla mått, å se om nån larven åkare vill ha den.
//Ozzy
Nu gör skoyern c:a 70 knyck och går som en dröm så nu är gubben glad.
God fortsättning mina vänner.
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Lysande!!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Variatorproblem Aktiv SC3
Återknyter till trådens början igen.....
Problemet löst!!!!!!
Hade förmodligen gått låååångt utan smörjning av glidytorna i primären....
Spåren där vikterna löper på baksidan av rörliga primärskivan hade nötts och fått små fördjupningar längst in mot axeln. Förmodligen stannade vikterna kvar där när varven ökade och gled sedan vidare hela vägen ut när det väl släppte. På så vis blev resultatet att den gick kanon i lägre farter, men växlade på sig när man skulle öka farten med allt den kompetenta framvagnen klarade...
Problemet löstes genom att försiktigt fila ner spårbotten tills dess att de blev någorlunda plana och mäta spårdjupet på samtliga 4 spår så att vikterna tar lika på alla fyra spår.
Upplevs helt plötsligt som om 10 bortsprungna hästar kommit tillbaka till stallet....
Har ni samma problem, så kolla glidytorna först....
/Patrik
Problemet löst!!!!!!
Hade förmodligen gått låååångt utan smörjning av glidytorna i primären....
Spåren där vikterna löper på baksidan av rörliga primärskivan hade nötts och fått små fördjupningar längst in mot axeln. Förmodligen stannade vikterna kvar där när varven ökade och gled sedan vidare hela vägen ut när det väl släppte. På så vis blev resultatet att den gick kanon i lägre farter, men växlade på sig när man skulle öka farten med allt den kompetenta framvagnen klarade...
Problemet löstes genom att försiktigt fila ner spårbotten tills dess att de blev någorlunda plana och mäta spårdjupet på samtliga 4 spår så att vikterna tar lika på alla fyra spår.
Upplevs helt plötsligt som om 10 bortsprungna hästar kommit tillbaka till stallet....
Har ni samma problem, så kolla glidytorna först....
/Patrik