Kolvljud?

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 08 feb 2010, 20:32

Hej!

Mats heter jag och är helt ny här på forumet och tillika nybliven skoterägare. Skotern jag köpt är en Ski-doo Everest 340 -77 års modell. Skotern är för åldern i ett mycket gott skick enligt min bedömning. Chassi och huv är i stort sett utan skador utom en mindre spricka. Även mattan verkar vara i fint skick.

Det som oroar mig lite är det dock ett klapprande ljud från motorn och jag misstänker att det kommer från kolvarna. Jag såg att Skoterdelen hade kolvar passande till den Rotaxmotor som sitter i skotern. Min undran är om det är någon idé att byta bara kolvar? Motorn går perfekt, är lättstartad och har en stabil tomgång. Vad tror den samlade motorexpertisen här på forumet ;)

Är det någon fara att köra med lite kolvljud, eller kanske ganska mycket? Eller kan det vara något annat som ger upphov till det klapprande / knackande ljudet? Har väl tänkt att gå igenom den lite grundlitgt och kolla lager i drivaxlar m.m. efter säsongen eller när veden är hemkörd.

Vad övrigt bör jag kolla upp på en sådan skoter.

/Mats

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Kolvljud?

Inlägg av RUSCH » 08 feb 2010, 21:04

Byt genast kolvar
men kolla så det ej är variatorn som skramlar på tomgång
den brukar tystna när den tar remmen :thumbright:
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 08 feb 2010, 21:22

Njae jag tycker det verkar som om ljudet kommer från motorn och det låter även när den drar.

Men du tro det kan bli bättre med att bara byta kolvar. Har kollat både Duells och skoterdelen och det verkar bara finnas std. Får väl fundera om jag ska göra ett ryck och byta med en gång. Det är väl inte speciellt mycket jobb att byta kolvar på en sådan motor. Antar att cyllarna går att lossa och dra upp där motorn sitter, eller?

/Mats

TommyS
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 jan 2010, 11:53
Ort: Köping

Re: Kolvljud?

Inlägg av TommyS » 08 feb 2010, 21:45

Spontant så skulle jag nog säga att det första du bör göra är att ta reda på vad som verkligen låter.
Det kan ju vara vevlager, kolvbultar eller vevstakar som är glapp för att nämna något.
Löst svänghjul, ja det finns en hel del saker som kan låta.
Kolla för säkerhetsskull så att det sitter rätt tändstift i och att dom inte är för långa.

Hittar du ingen förklaring så börja med att lyfta topparna och se hur kolvar och cylindrar ser ut.
Känn på kolv och vevstake genom att hålla emot samtidigt som du vrider lite fram och tillbaka på vevaxeln.
Samtidigt kan du känna om vevaxeln känns glapp.
Om det låter så mycket som jag uppfattar det så måste det vara ett glapp som borde kännas.

När du vet vad som låter kan du börja beställa delar.

Lycka till!

Ps. Enligt forumreglerna så ska du lägga upp en presentation i avsedd tråd innan du börjar fråga saker. Då får du garanterat mer hjälp om du behöver. Fixa det så blir alla glada! Det är alltid kul och veta vad det är för en prick man snackar med!

/T
------------------------------------------------
Snöskotrar:
Yamaha EX 440 -78/81
Skidoo Mach1 -92

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 08 feb 2010, 22:03

Jo självklart kan det vara både det ena och det andra som låter men allt låter ju inte riktigt likadant. Kan ju också vara bra att ha en liten hint innan man börjar riva.

Ska skriva en presentation enligt önskemål, har bar inte hunnit den första timmen som medlem.

/Mats

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Re: Kolvljud?

Inlägg av Bäck » 08 feb 2010, 22:39

Jag säger bara en sak: Rör ej den motor som går!
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

einar
Inlägg: 204
Blev medlem: 07 jan 2010, 01:44
Ort: Dala-Järna
Kontakt:

Re: Kolvljud?

Inlägg av einar » 08 feb 2010, 22:41

Min ockelbo klapprar också och det hörs ett litet glapp när man vrider fram och tillbaka på variatorn att det är ett glappt lager eller något inuti motorn.
Jag vet att dom ha bytt kolvar i den så det kanske är piratdelar i min som är dåliga?

Men min har nog snart gått 100 mil med samma ljud så den går nog ett tag till, annars har jag en anledning att mejsla ner en 503a i den :mrgreen:
Ockelbo 5000 -86
Rajd R52 -73/74?
Rajd B201 -72

TommyS
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 jan 2010, 11:53
Ort: Köping

Re: Kolvljud?

Inlägg av TommyS » 08 feb 2010, 22:58

Bäck skrev:Jag säger bara en sak: Rör ej den motor som går!
Frågan är ju bara hur länge?
För inte tala om hur mycket det ska kosta och laga den :?

/T
------------------------------------------------
Snöskotrar:
Yamaha EX 440 -78/81
Skidoo Mach1 -92

TommyS
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 jan 2010, 11:53
Ort: Köping

Re: Kolvljud?

Inlägg av TommyS » 08 feb 2010, 23:15

senmathal skrev:Jo självklart kan det vara både det ena och det andra som låter men allt låter ju inte riktigt likadant. Kan ju också vara bra att ha en liten hint innan man börjar riva.

Ska skriva en presentation enligt önskemål, har bar inte hunnit den första timmen som medlem.

/Mats
Det är ju nästan omöjligt att beskriva ett ljud med text så att det går att förstå vad det är för fel.
Men det enklaste att börja med är väl vevaxellagren. Känn om variatorn glappar upp och ner. Om den gör det försök konstatera om det är axeln eller själva variatorn. Svänghjulsidan är lite bökigare eftersom du måste ta bort starten men det kan det vara värt.

Försök att hålla emot kolven med en trästicka genom tändstifthålet och samtidigt vrida vevaxeln fram och tillbaka lite och se om du kan känna något glapp. Blir di misstänksam så ta bort topparna. Det är väl relativt enkelt och ta bort dom så det kanske är en bra ide ändå om du vill leta vidare.

Eller så chansar du och kör beroende på hur mycket och hur illa det låter.
Personligen så gillar jag inte det sista. Jag är alldeles för nyfiken för att lämna något oljud till ödet :)

/T
------------------------------------------------
Snöskotrar:
Yamaha EX 440 -78/81
Skidoo Mach1 -92

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 08 feb 2010, 23:23

Skriver om mitt svar då jag helt missade vad tommy menade. Om någon hann läsa det.

Nej jag tvivlar på att det är ramlagerljud. Ljudet hörs tydligt när man vrider motorn fram och tillbaka,

/Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 09 feb 2010, 07:38

TommyS skrev:
Eller så chansar du och kör beroende på hur mycket och hur illa det låter.
Personligen så gillar jag inte det sista. Jag är alldeles för nyfiken för att lämna något oljud till ödet :)
Det läskiga med att bara köra på är väl risken att det händer något värre, t. ex att en vevstake tittat ut genom blocket eller så :) För det vill man ju inte. Sedan tycker jag att skotern i övrigt är i ett så bra skick att den kan vara värd en riktig motor.

/Mats

Användarvisningsbild
Bäck
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:30
Ort: Västerås

Re: Kolvljud?

Inlägg av Bäck » 09 feb 2010, 08:06

TommyS skrev:
Bäck skrev:Jag säger bara en sak: Rör ej den motor som går!
Frågan är ju bara hur länge?
För inte tala om hur mycket det ska kosta och laga den :?

/T
Jag menar ju såklart inte att man ska köra grejerna till haveri, men jag har erfarenhet av att om man inte riktigt vet vad man håller på med så kan det lätt bli en hel del följdfel när man börjar riva med gamla saker. Så i det fallet står jag fast vid mitt råd: Rör ej den motor som går! Annars så tycker jag mig känna igen det där ljudet från mina gamla 377:or och 447:or och i det fallet har det handlat om kolvringsglapp. Det är oftast det glappet man kan känna när man vrider variatorn lätt fram och tillbaka.
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
senmathal
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:01
Ort: Ramvik

Re: Kolvljud?

Inlägg av senmathal » 09 feb 2010, 09:01

Ja är det glapp i kolvringarna skulle ju nya kolvar lösa problemt. Samtidigt är det ju ett ganska ofarligt ljud vad jag kan förstå.

Vad är det för typ av topplockspackning på en dylik motor. Måste den bytas om jag lyfter toppen eller kan den återanvändas?

/Mats

Användarvisningsbild
Starlite
Inlägg: 701
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
Ort: Pajala
Kontakt:

Re: Kolvljud?

Inlägg av Starlite » 09 feb 2010, 16:33

Jag hade ju ett sånt där tickljud,knack och ett jävla liv när jag körde i en 377a.
Så jag bytte allt, kolvar Yttre vevlager å packningssats men ljudet fanns kvar så jag tror det var vevstakslagrena som var slut, så nu står motorn i delar på hyllan i väntan på ny vevaxel. :evil: :thumbright:
Medlem i TT RACING.

Skriv svar