Borra sachs sa 290 cylinder

Chassie, Drivlina, osv
blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av blomp68 » 02 feb 2010, 18:53

290 kolven år ca 82mm och det fattas "bara" 6mm. Törs man ta så mycket av cylinderfoten utan att det blir för svagt?
" Hörs man inte syns man inte"

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Ante » 02 feb 2010, 19:06

Du planar av toppen på cylindern, är lättare än att fräsa av cylinder foten. Så det skiljer alltså 6mm, d var mer än jag trodde faktiskt. Har inte cylindern till 290 hemma så jag kan inte mäta om det går att ta bort 6mm på den...nån som har möjlighet att mäta kanten längst upp på cylindern så det finns tillräckligt med gods för att plana av.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Holländaren » 02 feb 2010, 19:12

blomp68 skrev:290 kolven år ca 82mm och det fattas "bara" 6mm. Törs man ta så mycket av cylinderfoten utan att det blir för svagt?
Nej just det, dom har ju den där cylinderfotskonstruktionen.. Tror att Lars/Forsnäsmopar kan ha en åsikt (eller 2) om det :lol:
Men jag kan ju säga såhär att cylinderfoten inte verkar vara så värst stadig från början så man vill nog tyvärr inte plocka bort några 6 mm där. Men 1-2 mm kanske kan gå? Och ta resten från ovansidan? Lär bli rätt så höga porttider men det är ju som ändå åt det hållet man vill, frågan är bara om det inte blir lite väl mycket. Och om kolvringen inte kommer ut i insugsporten men den kanske klarar sig iom att det är singelring på 583 kolven och att insugsporten måste sitta rätt så långt ner på 290:n när kolven är så pass hög.

Annars är väl det enda alternativet att sätta dit en längre stake om det inte finns nån annan kolv. Jag har några andra 76 mm kolvar (Rotax 300/320) i garaget som jag kan mäta upp också. Tror dock att det är 16 mm kolvbult på dom, men jag ska kolla. Annars finns Rotax 640 kolvar som har 18 mm kolvbult, men då är dom ju "vridna" så man får modifiera lite om det alls går.


Lite film då...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=artMR_KZeDs[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av blomp68 » 02 feb 2010, 19:24

"längre stake sa kärringen" :lol: Skämt åsido har en del 290 cyll det går prova sig fram på till slut kanske en funkar :thumbright: Tack så länge återkommer säkert med fler frågor.
" Hörs man inte syns man inte"

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Ante » 07 feb 2010, 15:14

Nu har jag varit till fjälls och hämta sno tricen. Frågan är ju nu om jag ska borra upp cylindern till största öd eller om man ska ge sig på och laborera med andra kolvar och spacers och plana hit o dit. Med största öd kolven så blir den på 301cc, rätt sida om 300 sträcket alltså :thumbright: Då slipper jag modifiera toppen oxå, bara plana av den för rätt komp. Hmm...hur göra?

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av spider66 » 07 feb 2010, 15:54

På dom sachs toppar jag har går det inte att bara plana.Squish bandet måste också svarvas om.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Ante » 07 feb 2010, 16:00

Aha, så jag måste upp med toppen i en svarv ändå alltså :?

blomp68
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2009, 13:02
Ort: Hammerdal
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av blomp68 » 25 feb 2010, 17:22

Fortsätter på den här tråden. Är nu i tagen att borra och fräsa ner cylindern på min muskelmaskin ;) men är lite fundersam på toleranser. På kolven står det 76.00 men cylindern bör ju vara lite större. Hur mycket? Nån som vet?
" Hörs man inte syns man inte"

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Ante » 25 feb 2010, 17:29

Fränt att du sksa genomföra det, själv fegade jag ur och köpte största öd kolven istället. Tänker lägga ner energi på att porta och bygga pipa i stället. Det där med toleranser vid borrning undrar jag oxå över.

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Holländaren » 25 feb 2010, 23:43

Det är inte så att kolven är gjort för 76,00 borr då? Skulle nog mätt upp den innan man antar att kolven själv är 76,00 :)
Lämplig kolvspel kanske kan vara kring 0,15 mm nånstans?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Ante
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 dec 2008, 14:41
Ort: östersund
Kontakt:

Re: Borra sachs sa 290 cylinder

Inlägg av Ante » 01 mar 2010, 17:25

Kanske lite OT, men jag beställde en 74mm kolv till mi sa290 från rinab, fick mitt paket i dag men ala delar jag beställt, men ingen kolv :? dom är restade och det sa tydligen dröja lääänge innan dom får i några igen. Så nu undrar jag finns det några andra som säljer kolvar till sachs sa290. Eller finns det nån annan kolv jag kan andvända mig av. Tips och trix mottages tacksamt.

Skriv svar