Borra sachs sa 290 cylinder
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
290 kolven år ca 82mm och det fattas "bara" 6mm. Törs man ta så mycket av cylinderfoten utan att det blir för svagt?
" Hörs man inte syns man inte"
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Du planar av toppen på cylindern, är lättare än att fräsa av cylinder foten. Så det skiljer alltså 6mm, d var mer än jag trodde faktiskt. Har inte cylindern till 290 hemma så jag kan inte mäta om det går att ta bort 6mm på den...nån som har möjlighet att mäta kanten längst upp på cylindern så det finns tillräckligt med gods för att plana av.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Nej just det, dom har ju den där cylinderfotskonstruktionen.. Tror att Lars/Forsnäsmopar kan ha en åsikt (eller 2) om detblomp68 skrev:290 kolven år ca 82mm och det fattas "bara" 6mm. Törs man ta så mycket av cylinderfoten utan att det blir för svagt?
Men jag kan ju säga såhär att cylinderfoten inte verkar vara så värst stadig från början så man vill nog tyvärr inte plocka bort några 6 mm där. Men 1-2 mm kanske kan gå? Och ta resten från ovansidan? Lär bli rätt så höga porttider men det är ju som ändå åt det hållet man vill, frågan är bara om det inte blir lite väl mycket. Och om kolvringen inte kommer ut i insugsporten men den kanske klarar sig iom att det är singelring på 583 kolven och att insugsporten måste sitta rätt så långt ner på 290:n när kolven är så pass hög.
Annars är väl det enda alternativet att sätta dit en längre stake om det inte finns nån annan kolv. Jag har några andra 76 mm kolvar (Rotax 300/320) i garaget som jag kan mäta upp också. Tror dock att det är 16 mm kolvbult på dom, men jag ska kolla. Annars finns Rotax 640 kolvar som har 18 mm kolvbult, men då är dom ju "vridna" så man får modifiera lite om det alls går.
Lite film då...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=artMR_KZeDs[/youtube]
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
"längre stake sa kärringen" Skämt åsido har en del 290 cyll det går prova sig fram på till slut kanske en funkar Tack så länge återkommer säkert med fler frågor.
" Hörs man inte syns man inte"
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Nu har jag varit till fjälls och hämta sno tricen. Frågan är ju nu om jag ska borra upp cylindern till största öd eller om man ska ge sig på och laborera med andra kolvar och spacers och plana hit o dit. Med största öd kolven så blir den på 301cc, rätt sida om 300 sträcket alltså Då slipper jag modifiera toppen oxå, bara plana av den för rätt komp. Hmm...hur göra?
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
På dom sachs toppar jag har går det inte att bara plana.Squish bandet måste också svarvas om.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Aha, så jag måste upp med toppen i en svarv ändå alltså
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Fortsätter på den här tråden. Är nu i tagen att borra och fräsa ner cylindern på min muskelmaskin men är lite fundersam på toleranser. På kolven står det 76.00 men cylindern bör ju vara lite större. Hur mycket? Nån som vet?
" Hörs man inte syns man inte"
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Fränt att du sksa genomföra det, själv fegade jag ur och köpte största öd kolven istället. Tänker lägga ner energi på att porta och bygga pipa i stället. Det där med toleranser vid borrning undrar jag oxå över.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Det är inte så att kolven är gjort för 76,00 borr då? Skulle nog mätt upp den innan man antar att kolven själv är 76,00
Lämplig kolvspel kanske kan vara kring 0,15 mm nånstans?
Lämplig kolvspel kanske kan vara kring 0,15 mm nånstans?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Borra sachs sa 290 cylinder
Kanske lite OT, men jag beställde en 74mm kolv till mi sa290 från rinab, fick mitt paket i dag men ala delar jag beställt, men ingen kolv dom är restade och det sa tydligen dröja lääänge innan dom får i några igen. Så nu undrar jag finns det några andra som säljer kolvar till sachs sa290. Eller finns det nån annan kolv jag kan andvända mig av. Tips och trix mottages tacksamt.