fjäder på variator

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
P.Björk
Inlägg: 96
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:27
Ort: Skälby Järfälla

fjäder på variator

Inlägg av P.Björk » 20 jan 2010, 20:50

Monterade en ny rem på min Ex under jul helgen och tappade ganska mycket i fart.
Eller rättare sagt,den varvar ut direkt med den nya remen. känns som om den växlar 2gånger sen så 7000rpm och det händer inget mer. Bara varvar fullt ut.
Monterade tillbaka den gamla som ej är orginal/(skidoo rem) och den beter sig helt annorlunda.
Känns ungefär som om jag har en växel extra.
nya remen är 31mm *1098mm gamla remen är 35mm*1116mm

Har kollat att båda variatorerna går lätt o smidigt inget hackade.
Dock så tycket jag att fjädern på secundär är rätt mjuk. Men då borde jag väl tappa i varv eller?
Menar om den skulle gå ut förtidigt alltså.

Någon som har någon bra ide?

/Pelle
Yamaha EX440 -78

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: fjäder på variator

Inlägg av Laser » 20 jan 2010, 21:34

OM jag förstått det hela rätt så är grundregeln att fjädern i sek.variatorn ska ha en visst förspänning. Blir den för mjuk växlar den ut fortare och tvärtom om den är för hård.
Varför det skiljer mellan remmarna kan jag inte förklara mer än att jag gissar att den gamla remmen hamnar högre upp/skivorna går i hop mer=diametern ökar=ger större differens mellan diametrarna på primär och sekundär=starkare i starten.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: fjäder på variator

Inlägg av green_lightning » 20 jan 2010, 21:49

P.Björk skrev:Monterade en ny rem på min Ex under jul helgen och tappade ganska mycket i fart.
Eller rättare sagt,den varvar ut direkt med den nya remen. känns som om den växlar 2gånger sen så 7000rpm och det händer inget mer. Bara varvar fullt ut.
Monterade tillbaka den gamla som ej är orginal/(skidoo rem) och den beter sig helt annorlunda.
Känns ungefär som om jag har en växel extra.
nya remen är 31mm *1098mm gamla remen är 35mm*1116mm

Har kollat att båda variatorerna går lätt o smidigt inget hackade.
Dock så tycket jag att fjädern på secundär är rätt mjuk. Men då borde jag väl tappa i varv eller?
Menar om den skulle gå ut förtidigt alltså.

Någon som har någon bra ide?

/Pelle
Får en känsla av att nån legend har justerat in variatorerna för ski-doo remmen för att han hade en sån på hyllan?
Att k

Användarvisningsbild
P.Björk
Inlägg: 96
Blev medlem: 02 nov 2009, 20:27
Ort: Skälby Järfälla

Re: fjäder på variator

Inlägg av P.Björk » 20 jan 2010, 22:47

[quote="green_lightning
Får en känsla av att nån legend har justerat in variatorerna för ski-doo remmen för att han hade en sån på hyllan?[/quote]

Jo det är väl lite så jag känner oxå men behöver lite tanke hjälp :)
efter som det skiljer så mycket på breden o så

/Pelle
Yamaha EX440 -78

Skriv svar