Trimmningsfunderingar
Postat: 18 jan 2010, 16:25
Har börjat fundera om man inte skulle ta å bygga sig en rejsskoter, och vill veta lite grann om skotertrimmning! Har aldrig trimmat förut annat än moppe, men då är det ju mest bara byta cylinder och avgassystem som man köper på internet för en femhundralapp.
Jag antar att det underlättar mycket att bara ha en cylinder, så sej att jag har en 250motor av något slag.
Jag vill ha ut ungefär 35 hk (mer skadar ju inte, men den ska ju gärna hålla några mil utan allvarliga haverier iallafall så man kanske ska hejda sig lite?? Vet inte hur mycket man kan ta ut, beror väl på vad veven håller för?) , hur ska jag bära mig åt?
Vad är ett bra utgångsobjekt? Blir det svårare att få ut 35 hk ur en Elan-motor än en et250-motor t.ex?
Vad är det som gör att en elanen är slöare egentligen? Är det bara portningen och avgassystemet?
För porta och byta avgassystem lär jag väl behöva göra i båda fallen?
Sen tänker jag såhär, om jag skulle få tag i ena pipan från nån motor på 500 cc, kan jag då sätta den på en motor på 250cc? Kanske lite flummig fråga, förstår att det blir en massa komplikationer ang vad för 500motor och vad för 250, men jag vill veta allt. Den behöver ju inte vara optimal, men bättre effekt än orginal ska den ju ge annars är det ju ingen ide.
Sen vill jag höra alla regler om portning och sånt, gör man riktigt? Jag fick en dremel i julklapp så den borde ju gå att använda.
Finns det nån slags tabell som säger att om jag gör 5% större insug så ska jag ha 7% större utblås och 3% större sidoportar(vad de nu heter där soppan kommer upp)?? Och hur är det med filning av kolv och urgröpt topplock osv? Hur mycket behöver jag göra för att få resultat? Och vilket är det man börjar med?
Som det märks så kan jag knappt nåt Så hjälp mig tack
Jag antar att det underlättar mycket att bara ha en cylinder, så sej att jag har en 250motor av något slag.
Jag vill ha ut ungefär 35 hk (mer skadar ju inte, men den ska ju gärna hålla några mil utan allvarliga haverier iallafall så man kanske ska hejda sig lite?? Vet inte hur mycket man kan ta ut, beror väl på vad veven håller för?) , hur ska jag bära mig åt?
Vad är ett bra utgångsobjekt? Blir det svårare att få ut 35 hk ur en Elan-motor än en et250-motor t.ex?
Vad är det som gör att en elanen är slöare egentligen? Är det bara portningen och avgassystemet?
För porta och byta avgassystem lär jag väl behöva göra i båda fallen?
Sen tänker jag såhär, om jag skulle få tag i ena pipan från nån motor på 500 cc, kan jag då sätta den på en motor på 250cc? Kanske lite flummig fråga, förstår att det blir en massa komplikationer ang vad för 500motor och vad för 250, men jag vill veta allt. Den behöver ju inte vara optimal, men bättre effekt än orginal ska den ju ge annars är det ju ingen ide.
Sen vill jag höra alla regler om portning och sånt, gör man riktigt? Jag fick en dremel i julklapp så den borde ju gå att använda.
Finns det nån slags tabell som säger att om jag gör 5% större insug så ska jag ha 7% större utblås och 3% större sidoportar(vad de nu heter där soppan kommer upp)?? Och hur är det med filning av kolv och urgröpt topplock osv? Hur mycket behöver jag göra för att få resultat? Och vilket är det man börjar med?
Som det märks så kan jag knappt nåt Så hjälp mig tack