Polaris 340

Chassie, Drivlina, osv
tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Polaris 340

Inlägg av tl2 » 11 jan 2010, 19:35

hejsan.
jag har en polaris 340 txl-80.
har ingen gnista men när jag drar i magnapullen och sen slår av dödarn får jag en gnista, men bara en.
Har kopplat bort dödarn men får ändå ingen gnista.
är det någon som kan veta vad det är för problem.Undrar även var man kan få tag på elschema till den.
tack på förhand/Tomas

______________________
polaris 340-80

Ja då har jag lärt mig hur en presentation går till,man lär så länge man lever :lol:

Jag tänkte kan det vara cdi boxen tro?
Vad är det som ger signalen till tändspolen.
Hoppas kylan håller i sig/Tomas.
Senast redigerad av 2 tl2, redigerad totalt 12 gång.

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Re: Polaris 340

Inlägg av swedetrail » 11 jan 2010, 19:39

Hej på dig, du får börja med en presentation så ska du se att vi löser ditt problem :)
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Polaris 340

Inlägg av 440+ » 11 jan 2010, 19:41

Gör en presentation först så ska du se att du får svar på dina frågor
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Polaris 340

Inlägg av green_lightning » 15 jan 2010, 14:04

440+ skrev:Gör en presentation först så ska du se att du får svar på dina frågor
Nu verkar det finnas en presentation?
Att k

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Polaris 340

Inlägg av Laser » 15 jan 2010, 17:18

Har du sökt på forumet med sökfunktionen? Det borde finnas nåt om Polaris och el.

Det verkar iaf som om det är nåt rejält knas. Såvitt jag vet styrs CDI.n av "triggerringen" som känner av när det är dags att ge gnista
Strömmen till det alstras av Statorringen.
Om du kollar i "Lasertråden" och repmanualen till Kohlern så är detta beskrivet. I stort funkar nog de flesta CDI-system på det viset.
Detta kan tas som en början till felsökning. Under tiden hoppas jag att Polarisåkarna hoppar in och rättar till och styr upp råd och dåd till dej.
Lycka till
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Re: Polaris 340

Inlägg av tl2 » 15 jan 2010, 18:06

ok!Tack för svaret men jag blev inte mer klok för det.färgerna stämmer inte med min 340 men jag kanske ska ta och demontera svänghjulet och kolla vilka kablar som går till vad.

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Polaris 340

Inlägg av Laser » 15 jan 2010, 18:25

JO, och som jag skrev, med detta kan jag bara ge dej "funktionen i princip".
Detaljerna hoppas jag att andra kan förse dej med! :D

Lycka till :thumbright:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Polaris 340

Inlägg av Laser » 15 jan 2010, 18:31

http://www.michigan-sportsman.com/photo ... /10_40.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Re: Polaris 340

Inlägg av tl2 » 15 jan 2010, 18:47

det där elschemat har jag oxså hittat. på min cdi box är det en kabel till. Den har vit,brun,svart-vit,svart-röd,svart plus dom till tändspolen

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Polaris 340

Inlägg av Laser » 15 jan 2010, 18:53

Kom på...ring Håkan Stölan i Gällö...han kan kanske ha nåt användbart...tyvärr har jag inte hans nummer här..
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Re: Polaris 340

Inlägg av tl2 » 15 jan 2010, 19:02

ok. Tack så mycket :thumbright:

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Polaris 340

Inlägg av Ballan » 15 jan 2010, 22:56

Bild

Klicka på bilden sen på zoom knappen sen klicka igen..
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Re: Polaris 340

Inlägg av tl2 » 16 jan 2010, 15:32

Tack för elschemat.
Nu har jag kollat alla kablar och det stämmer,jag tänkte om det kan vara statorn som är paj är det någon som vet hur man mäter upp den.
är det från den som signalen kommer så att det blir gnista?
Eller kan det vara cdi:n.

TommyS
Inlägg: 49
Blev medlem: 04 jan 2010, 11:53
Ort: Köping

Re: Polaris 340

Inlägg av TommyS » 16 jan 2010, 16:11

På din beskrivning skulle jag spontant säga att du har fel på CDI:n.

Anledningen till den slutsatsen är att du får en gnista när du trycker på dödaren.
För att få en gnista så laddas en kondensator upp och sedan jordas den av en transistor eller dyl. i CDI. Då laddas kondensatorn ur genom tändspolen och du får en gnista.
Eftersom du får en gnista så gissar jag att kondensatorn laddas men laddas inte ur av transistor men väl av dödarknapen. Dödarknappen jordar på samma sätt som transistorn och det gör att kondensatorn inte kan laddas. Man kan säga att dödarknappen "kortsluter" eller kopplar förbi transistorn.
Transistorn eller, beroende på konstruktionen av CDI-boxen, en tyristor är en halvledare och är typiskt en komponent som går sönder av olika skäl.

Har du möjlighet och prova en annan CDI-box så skulle jag börja med det.

/T
------------------------------------------------
Snöskotrar:
Yamaha EX 440 -78/81
Skidoo Mach1 -92

tl2
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2010, 18:38
Ort: uppsala

Re: Polaris 340

Inlägg av tl2 » 18 jan 2010, 16:56

Hej och tack för all hjälp.
Begagnad cdi går det att få tag i?
Om någon vet något så hör gärna av er/Tomas

Skriv svar