Chassie, Drivlina, osv
-
Björne
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
- Ort: Lule / Persön
-
Kontakt:
Inlägg
av Björne » 11 jan 2010, 17:33
Nån här på detta fantastiska forum som har järnkoll på hur man ställer tändnigen på en Sachs SA 290??
Brytaravstånd? kan det vara 0,40? tändförställning?...tacksam för lite hjälp
![:? :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*
-
sleed
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
- Ort: frösön
-
Kontakt:
Inlägg
av sleed » 11 jan 2010, 17:42
jag tyckte det stod tandställning sacha SA 290
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
men så öppnade jag åfattade att det va nått annat du undrade. Kan tyvärr inte hjälpa dig. Har aldrig och kommer förhoppningsvis aldrig skruva brytartändning... lycka till
svart å gult
-
Nalle
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 11 jan 2010, 17:54
Inlägg
av Nalle » 11 jan 2010, 17:58
0.35-0.45 enligt spec oavsett årsmodell.
-
Starlite
- Inlägg: 701
- Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
- Ort: Pajala
-
Kontakt:
Inlägg
av Starlite » 11 jan 2010, 20:43
Enligt min sno-tric sc12 bok står det brytaravstånd 0,4 +- 0,05 mm
Medlem i TT RACING.
-
spider66
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 1387
- Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
- Ort: Malmberget
Inlägg
av spider66 » 11 jan 2010, 21:25
Starlite skrev:Enligt min sno-tric sc12 bok står det brytaravstånd 0,4 +- 0,05 mm
Så står det också i min sachs repmanual.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
-
Björne
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
- Ort: Lule / Persön
-
Kontakt:
Inlägg
av Björne » 11 jan 2010, 21:39
Okej! tack så mycket hjälpen! Då har vi rett ut brytaravståndet:thumbright: Ställde dom på 0,40
Då var det bara själva tändläget då...hittade ett spår på tändplattan och ett på motorblocket..ska dom stå mitt för varandra?
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*
-
Starlite
- Inlägg: 701
- Blev medlem: 01 jan 2009, 14:21
- Ort: Pajala
-
Kontakt:
Inlägg
av Starlite » 11 jan 2010, 21:46
Jo dem ska stå mitt för varandra, har du haft lös tändspolen så ska den också ställas in, vet inte mptten bara.
Medlem i TT RACING.
-
Björne
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
- Ort: Lule / Persön
-
Kontakt:
Inlägg
av Björne » 11 jan 2010, 21:51
Då verkar det ju som att allt sitter rätt då! Har inte rört tändspolarna bara haft lös och bytt spetsar och kondensator. än än gång tack så mycket för hjälpen! guld värt!
![:thumbright: :thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*
-
Björne
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
- Ort: Lule / Persön
-
Kontakt:
Inlägg
av Björne » 26 jan 2010, 20:02
Har nu ställt in brytana på 0.40 mm och ställt tändplattan så markeringarna linjerar mmot varandra men sjönsången från sachsen uteblir
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
! Den går perfekt och svarar på gas med växellådan i neutral. men så fort man ska köra så är den orkeslös och går ett par meter och sen stannar den....börjar få slut på idéer nu...och till lövånger vill vi ju
nån som har lite konkreta tips att komma med? så är jag evigt tacksam!!
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*
-
spider66
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 1387
- Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
- Ort: Malmberget
Inlägg
av spider66 » 26 jan 2010, 20:13
Har du kollat förgasarn?
Grundinställningen är 1 1/4 varv på högfarten och 1 varv på lågfarten.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
-
Gunnar
- RETRO POLICE CREW
![RETRO POLICE CREW RETRO POLICE CREW](./images/ranks/sponsormedlem2.gif)
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
-
Kontakt:
Inlägg
av Gunnar » 26 jan 2010, 20:20
Ställ kolven i övre vändpunkt. Stoppar ner en liten metallstav i tändstiftshålet och gör en markering just vid kanten. Timing BTDC på Sachs ska vara 4-4,5 mm, gör en markering på staven UNDER den första markeringen. Vrider motorn bakåt tills denna markering ligger jäms med kanten och justerar brytarkontakterna till 0,4 mm i det läget..
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
Gunnar
- RETRO POLICE CREW
![RETRO POLICE CREW RETRO POLICE CREW](./images/ranks/sponsormedlem2.gif)
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
-
Kontakt:
Inlägg
av Gunnar » 26 jan 2010, 20:22
spider66 skrev:Har du kollat förgasarn?
Grundinställningen är 1 1/4 varv på högfarten och 1 varv på lågfarten.
Är bytt gasare, men de kan var så att de är fel bestyckat
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
Björne
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 30 jan 2008, 21:18
- Ort: Lule / Persön
-
Kontakt:
Inlägg
av Björne » 26 jan 2010, 21:03
Förgasaren är bytt till en mikuni WM34 bestyckad 35 lågfart och 230 högfart om jag minns rätt. Tändningen står alltså fel nu om den ska 4-4,5mm förtändning...det måste ju betyda att markeringarna på tändplatta och motor är nån form av grundinställning?
*Ockelbo Trioman -69*
*Ockelbo 600 -72*
*Ockelbo 600 -78*
*Sno-tric sc2 -66*
*Yamaha GP440 -77*
*Yamaha SR-V 540 -82*
*Yamaha Viking -88*
*Arctic Cat Cheetah -90*
*Lynx Commander 800 -14*
-
Noe
- Sponsor medlem
![Sponsor medlem Sponsor medlem](./images/ranks/sponsormedlem1.gif)
- Inlägg: 637
- Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
- Ort: Norrfjärden
Inlägg
av Noe » 26 jan 2010, 21:21
Det är inte så att du precis som jag har en ventil nere på blocket under förgasaren för att släppa ut soppa ur vevhuset?
Jag har en sådan på en av de sachs 290 jag har och öppnar jag den så startar den, men jag kan inte köra en meter då den dör direkt jag tar på gasen.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.