Redigerad
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rotax 247 feltänder
Min 640 visade liknande fenomen när en tändspole var dålig.. Gick hur fin som helst på låga varv och utan belastning, men så fort man belastade motorn så small det mest bara hela tiden.
Jag skulle börja med att kolla om sladden mellan brytaren och kondensatorn kanske är lite glapp, och om det inte är det så testa och byt kondensatorn.
Jag skulle börja med att kolla om sladden mellan brytaren och kondensatorn kanske är lite glapp, och om det inte är det så testa och byt kondensatorn.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rotax 247 feltänder
Å som nico säger med sladden så kan den ha gått av i höljet utan att de syns så du kan alltid sätta dit nya anslutningar då det har hänt mig 2 gånger..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Rotax 247 feltänder
Jag tror på kondensatorn. Min Puch Maxi betedde sig exakt som du beskriver det och när jag bytte kondingen så gick den fint igen. När du ändå är under svänghjulet och river så passa på att byta alla andra "slitdelar", typ brytare och tändspole. (Eller det kanske är utvändig tändspole på 247?)
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rotax 247 feltänder
Skruva loss tändplattan, lägg den över ett skruvstäd eller liknande så du får ordenligt stöd, metall mot metall och slå försiktigt ur kondensatorn med en hylsa i passande storlek.
Montera kondensatorn från baksidan på liknande sätt.
//Clas
Montera kondensatorn från baksidan på liknande sätt.
//Clas
Ockelbo 300 -68
Ockelbo 300 -68 - skrotad
Sno tric SC12 -68?
Ockelbo 600-2 -75 - reservdelsskoter
Ockelbo 600-2 -78
Ockelbo 600-2 -80 - reservdelsskoter
Sno Tric SC3/gul -??
Sno Tric SC20- skrotad
Sno Tric SC3/gul -73
Ockelbo 300 -68 - skrotad
Sno tric SC12 -68?
Ockelbo 600-2 -75 - reservdelsskoter
Ockelbo 600-2 -78
Ockelbo 600-2 -80 - reservdelsskoter
Sno Tric SC3/gul -??
Sno Tric SC20- skrotad
Sno Tric SC3/gul -73
Re: Rotax 247 feltänder
Ta en polygrip och dra ut den bara. Det gör ju inget om den pajar eftersom du ändå ska byta den. När du monterar den nya så knackar du bara i den med en passande dorn eller hylsa som bara trycker på ytterkanten. Lödningen måste ske snabbt annars finns risk att man smälter innehållet i kondensatorn. En rejäl lödkolv är melodin annars måste man vara försiktig. Antingen pajar kondingen eller så blir det en kallödning
Ockelbo 300 -69
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;
http://retroskoter.com/viewtopic.php?f=8&t=6549" onclick="window.open(this.href);return false;
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rotax 247 feltänder
Bosch original är det som gäller, dom håller i många år
Jag tror att The Bike här på forumet kan ha att sälja.
Jag tror att The Bike här på forumet kan ha att sälja.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Rotax 247 feltänder
Tips: montera kondensatorn utanför motorn. du kan gott och väl köra med en volvo kondensator då den bara har til uppgift att lagra ström, och dessutom har den ett litet öra som du fäster den enkelt med en liten skruv och bytet går på 3 minuter om den pajar igen om du slipper loss med hela helvetet varje gång
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rotax 247 feltänder
Blizzard triplarna med brytartändning hade kondingarna utanför, för dom får inte plats på tändplattan. Så nog tror jag det funkar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Rotax 247 feltänder
Även den tvåcylindriga Elanmotorn har kondensatorerna ute hos tändspolarna! Har haft så i åratal på Husqvarnamoppen.
Det öppnar ju för att montera något annat
Det öppnar ju för att montera något annat
Elan 250/300 -74