Pipor
Pipor
Skulle vara roligt att bygga en singelpipa till Rajden. Avgassystemet som sitter på den från fabrik är nog inte mycket att hänga i granen, ser inte speciellt effektivt ut iaf. Problemet är ju att man saknar kunskap om detta. Men man måste ju faktiskt börja i någon ände om man ska komma någon vart. Jag är inte ute efter att få ut maximal effekt ur motorn, utan att få en lagom effekthöjning säg en sådär 5-10hk. Sen är det ju ganska tufft med en trimpipa under huven på en veteranskoter
Finns det någon bok eller nåt sånt som beskriver och förklarar detta?
Finns det någon bok eller nåt sånt som beskriver och förklarar detta?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Hehe, vore väl läckert om du stoppade in en 440 från en Laser också!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Pipor
Hur många hk är det i en original Laser?Laser skrev:Hehe, vore väl läckert om du stoppade in en 440 från en Laser också!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Nån säger 42 och nån säger 44.
Herr 440+ vet nog redigare besked.
Herr 440+ vet nog redigare besked.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Pipor
Kan det tänkas vara 38 hk i Rajden ?
Vad skiljer egentligen mellan Laser och Rajd? gasare, avgassystem?
Vad skiljer egentligen mellan Laser och Rajd? gasare, avgassystem?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
CDI o Walbro WF på Lasern och andra cylindrar. Finns säkert mer men det syns i reservdelskatalogen. Lasermotorn heter 440 AS.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Pipor
Har ju mikuni gasare i rajden. Men original Walbro har jag liggande någonstans. Min farfar bytte ut den för att det alltid blev ånglås i den, så skotern blev väldigt svårstartad när den var varm.
En rätt bestyckad mikuni borde ge åtminstone 39 hk
En rätt bestyckad mikuni borde ge åtminstone 39 hk
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Hösten 76 stod jag på lovet (från skolan) och hjälpte till att byta ut förgasare på Rajd o Ockelbo.
Kom inte i håg beteckningarna men ånglås, svårstartad etc var felen. Blev en garantigrej så vitt jag kommer i håg. Tror att den du har liggande är en helmembranare WR.
Däremot har jag aldrig haft problem med WF som är en flottörgasare med integrerad bränslepump av membranpump.
Kom inte i håg beteckningarna men ånglås, svårstartad etc var felen. Blev en garantigrej så vitt jag kommer i håg. Tror att den du har liggande är en helmembranare WR.
Däremot har jag aldrig haft problem med WF som är en flottörgasare med integrerad bränslepump av membranpump.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Pipor
"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk Walbro gasare som jag har liggande är en helmembran. Det kommer jag ihåg, ingen flottör.
Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Senast redigerad av 1 R60, redigerad totalt 23 gånger.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Pipor
Är förgasarhuset av samma modell så kan du nog känna dig lugn. De som då är viktigt är att de är samma spolrör, nål, trottel, munstycken..R60 skrev:"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk
Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Pipor
Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man...
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Pipor
Ok, bra att veta. Dock så är det inte någon större idé att börja tjorva med gasarna om man inte har ett riktigt avgassystem.marino carlsson skrev:Är förgasarhuset av samma modell så kan du nog känna dig lugn. De som då är viktigt är att de är samma spolrör, nål, trottel, munstycken..R60 skrev:"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk
Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Det är nog inga problem att knåpa ihop något själv. Men det är alltid roligare med original grejer.Laser skrev:Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man...
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
För att gå ovanstående skribent till mötes så kan jag tillföra följande.Laser skrev:Nån säger 42 och nån säger 44.
Herr 440+ vet nog redigare besked.
En snäll kamrat till mig mätte upp alla hål, vinklar och vrår i en Lasercylinder och matade in detta i ett dataprogram han har och fick fram att med orginal Walbroförgasaren så skulle den kunna ge 43-44hk. med dubbla 34:or ca:48-50hk. (därutöver kan man ju fila och pipa lite till men det går vi inte in på nu)
I någon broschyr har jag läst 37hk. på AM/AMSR60 skrev:Kan det tänkas vara 38 hk i Rajden ?
Lugn nu ärade Laservän, om jag skulle få för mig att sälja så vet du att du har första tjingLaser skrev:Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man...
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Re: Pipor
Vridmoment? Antar att det är lite högre vrid på AM/AMS motorn vid lägre varvtal än de andra. Eller är jag ute och cyklar?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Det hade faktiskt varit kul att veta den skillnaden. AM/AMS är råstarka arbetsmotorer medan AS-motorn har en rappare/sportigare karaktärR60 skrev:Vridmoment? Antar att det är lite högre vrid på AM/AMS motorn vid lägre varvtal än de andra. Eller är jag ute och cyklar?
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Re: Pipor
Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll440+ skrev:Det hade faktiskt varit kul att veta den skillnaden. AM/AMS är råstarka arbetsmotorer medan AS-motorn har en rappare/sportigare karaktär
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Skulle nog ha behövt en bromsbänk för dom värdena.R60 skrev:Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll
En dragkamp mellan dubbelbandarn och en Laser kan jag göra men det känns inte riktigt rättvist
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67
Re: Pipor
440+ skrev:Skulle nog ha behövt en bromsbänk för dom värdena.R60 skrev:Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll
En dragkamp mellan dubbelbandarn och en Laser kan jag göra men det känns inte riktigt rättvist
Man tar en Laser motor och en Rajd motor, sätter dem i en bänk med förgasarna mot varandra, sätter en variatorrem mellan variatorerna, sen drar man på full gas på båda motorerna samtidigt och ser vilken som slocknar först. Kanske lite brutalt men säkert lärorikt
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Re: Pipor
Nu har den här tråden spåra ur lite grann. Trimpipor, var det den skulle handla om. Man måste väl ha en pipa som är anpassad efter motorns slagvolym, slaglängd(?) och diverse andra saker...är ju som sagt ganska grön på detta område.
Lite teori runt detta vore skoj. Ingen som känner att de vill dela med sig av sina trimtips?
Eller är det "trial and error" som gäller?
Lite teori runt detta vore skoj. Ingen som känner att de vill dela med sig av sina trimtips?
Eller är det "trial and error" som gäller?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan )
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet