Pipor

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Pipor

Inlägg av R60 » 22 dec 2009, 20:27

Skulle vara roligt att bygga en singelpipa till Rajden. Avgassystemet som sitter på den från fabrik är nog inte mycket att hänga i granen, ser inte speciellt effektivt ut iaf. Problemet är ju att man saknar kunskap om detta. Men man måste ju faktiskt börja i någon ände om man ska komma någon vart. Jag är inte ute efter att få ut maximal effekt ur motorn, utan att få en lagom effekthöjning säg en sådär 5-10hk. Sen är det ju ganska tufft med en trimpipa under huven på en veteranskoter :P

Finns det någon bok eller nåt sånt som beskriver och förklarar detta?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Pipor

Inlägg av Laser » 22 dec 2009, 20:41

Hehe, vore väl läckert om du stoppade in en 440 från en Laser också! :twisted:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 21:36

Laser skrev:Hehe, vore väl läckert om du stoppade in en 440 från en Laser också! :twisted:
Hur många hk är det i en original Laser?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Pipor

Inlägg av Laser » 23 dec 2009, 21:41

Nån säger 42 och nån säger 44.
Herr 440+ vet nog redigare besked. :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 22:03

Kan det tänkas vara 38 hk i Rajden ?

Vad skiljer egentligen mellan Laser och Rajd? gasare, avgassystem?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Pipor

Inlägg av Laser » 23 dec 2009, 22:14

CDI o Walbro WF på Lasern och andra cylindrar. Finns säkert mer men det syns i reservdelskatalogen. Lasermotorn heter 440 AS.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 22:24

Har ju mikuni gasare i rajden. Men original Walbro har jag liggande någonstans. Min farfar bytte ut den för att det alltid blev ånglås i den, så skotern blev väldigt svårstartad när den var varm.

En rätt bestyckad mikuni borde ge åtminstone 39 hk :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Pipor

Inlägg av Laser » 23 dec 2009, 22:29

Hösten 76 stod jag på lovet (från skolan) och hjälpte till att byta ut förgasare på Rajd o Ockelbo.
Kom inte i håg beteckningarna men ånglås, svårstartad etc var felen. Blev en garantigrej så vitt jag kommer i håg. Tror att den du har liggande är en helmembranare WR.
Däremot har jag aldrig haft problem med WF som är en flottörgasare med integrerad bränslepump av membranpump.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 22:40

"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk :P Walbro gasare som jag har liggande är en helmembran. Det kommer jag ihåg, ingen flottör.

Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Senast redigerad av 1 R60, redigerad totalt 23 gånger.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av marino carlsson » 23 dec 2009, 22:42

R60 skrev:"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk :P

Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Är förgasarhuset av samma modell så kan du nog känna dig lugn. De som då är viktigt är att de är samma spolrör, nål, trottel, munstycken..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Pipor

Inlägg av Laser » 23 dec 2009, 22:45

Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! :D Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man... :roll:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 22:48

marino carlsson skrev:
R60 skrev:"Reservdels Rajden" jag drog hem hade också en mikuni. Man kanske skulle montera på dubbla. Då kanske man kommer upp i hela 40 hk :P

Läste dock att det kan skilja mellan förgasarna även om de är av samma modell.
Är förgasarhuset av samma modell så kan du nog känna dig lugn. De som då är viktigt är att de är samma spolrör, nål, trottel, munstycken..
Ok, bra att veta. Dock så är det inte någon större idé att börja tjorva med gasarna om man inte har ett riktigt avgassystem. :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 22:50

Laser skrev:Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! :D Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man... :roll:
Det är nog inga problem att knåpa ihop något själv. Men det är alltid roligare med original grejer.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Pipor

Inlägg av 440+ » 23 dec 2009, 22:56

Laser skrev:Nån säger 42 och nån säger 44.
Herr 440+ vet nog redigare besked. :D
För att gå ovanstående skribent till mötes så kan jag tillföra följande.
En snäll kamrat till mig mätte upp alla hål, vinklar och vrår i en Lasercylinder och matade in detta i ett dataprogram han har och fick fram att med orginal Walbroförgasaren så skulle den kunna ge 43-44hk. med dubbla 34:or ca:48-50hk. (därutöver kan man ju fila och pipa lite till :lol: men det går vi inte in på nu)
R60 skrev:Kan det tänkas vara 38 hk i Rajden ?
I någon broschyr har jag läst 37hk. på AM/AMS
Laser skrev:Finns insugsrör för att montera dubbla förgasare på Kohler! Har bara sett ett par och dom sitter på 440+ racerLaser. Lite avundsjuk är man... :roll:
Lugn nu ärade Laservän, om jag skulle få för mig att sälja så vet du att du har första tjing :thumbright: :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 23:03

Vridmoment? Antar att det är lite högre vrid på AM/AMS motorn vid lägre varvtal än de andra. Eller är jag ute och cyklar?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Pipor

Inlägg av 440+ » 23 dec 2009, 23:11

R60 skrev:Vridmoment? Antar att det är lite högre vrid på AM/AMS motorn vid lägre varvtal än de andra. Eller är jag ute och cyklar?
Det hade faktiskt varit kul att veta den skillnaden. AM/AMS är råstarka arbetsmotorer medan AS-motorn har en rappare/sportigare karaktär
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 23 dec 2009, 23:17

440+ skrev:Det hade faktiskt varit kul att veta den skillnaden. AM/AMS är råstarka arbetsmotorer medan AS-motorn har en rappare/sportigare karaktär
Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

440+
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 29 aug 2008, 13:03
Ort: Mora

Re: Pipor

Inlägg av 440+ » 23 dec 2009, 23:33

R60 skrev:Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll :P
Skulle nog ha behövt en bromsbänk för dom värdena.

:roll: En dragkamp mellan dubbelbandarn och en Laser kan jag göra men det känns inte riktigt rättvist :lol:
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Skiroule Laser 440+ 75 f.d. racer
Rajd Laser 440+ 77 matching numbers
Rajd Laser 440+ 77 inte en siffra rätt
På dispens
Aktiv SC20/2E 79 13mil
Ockelbo 800 79
Ockelbo Trioman 67

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 24 dec 2009, 09:44

440+ skrev:
R60 skrev:Din snälle kamrat kan ju räkna på det om han har lite göra någon kväll :P
Skulle nog ha behövt en bromsbänk för dom värdena.

:roll: En dragkamp mellan dubbelbandarn och en Laser kan jag göra men det känns inte riktigt rättvist :lol:

Man tar en Laser motor och en Rajd motor, sätter dem i en bänk med förgasarna mot varandra, sätter en variatorrem mellan variatorerna, sen drar man på full gas på båda motorerna samtidigt och ser vilken som slocknar först. Kanske lite brutalt men säkert lärorikt :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 25 dec 2009, 13:04

Nu har den här tråden spåra ur lite grann. Trimpipor, var det den skulle handla om. Man måste väl ha en pipa som är anpassad efter motorns slagvolym, slaglängd(?) och diverse andra saker...är ju som sagt ganska grön på detta område.

Lite teori runt detta vore skoj. Ingen som känner att de vill dela med sig av sina trimtips?

Eller är det "trial and error" som gäller? :P
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Skriv svar