Pipor

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 04 dec 2010, 21:58

Gunnar skrev:varför ska du varva den mera än vad den gör nu me 185 grader..

du tänkter bygga en pipa till den motorn??
Låter det dumt med pipa till en motor med 185 graders avgasduration? :P

Jag är inte ute efter mer rpm. Det här med varvtal och duration hör väl ihop som jag har fattat det. Måste ju ha något att utgå ifrån när man ska räkna fram pipans avstämda längd.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 05 dec 2010, 16:30

Jag har letat men inte hittat de specifikationerna om Kohlermotorerna som jag är ute efter. Det enda jag hittar är hur många hästkrafter de har, men det nämns inget vid vilket varvtal :(

Får väl försöka komma fram till nåt med hjälp av A. Graham Bell. Det står lite om olika portars durationer och vilket varvtal de förväntas ge.

"Inlet port": 150-155 grader => 7000rpm.
"Exhaust port": 1x200cc, 184-186 grader => 9000 rpm el. 1x250cc, 180-182 grader => 7500 rpm.
"Transfer port": 124-128 grader => 8000rpm

Hmm...vad ska man tro att Kohler 440 AMS (original portning) "orkar" varva, 6-7000 rpm?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 05 dec 2010, 23:48

Nu Har jag räknat fram en pipa. Kan detta funka?

Har ju inte fått någon klarhet i hur det fungerar när man ska bygga en singelpipa, så jag gjorde den som att den vore till en encylindrig motor, fast med lite grövre stinger. Ser att jag har glömt att sätta ut diametern på mittsektionen som ska vara 118,8mm

Bild.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor

Inlägg av Noe » 08 dec 2010, 19:09

Tja, bygg den och testa :) men på pappret ser den fin ut, jag ska mäta mina portar och porta min andra cylinder så att jag åtminstone har två likadana sen ska det räknas och byggas pipa, jäkla mög att forma plåten bara när man tyvärr inte har rätt grejer för det.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Skriv svar