Pipor

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 25 dec 2009, 14:10

Någon som har denna bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1859606199" onclick="window.open(this.href);return false;
Är den något att ha?

Hittade denna på nätet: http://www.vintagesleds.com/library/man ... ndbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor

Inlägg av Noe » 26 dec 2009, 22:41

Jag har bells bok och det står en hel del bra info i den boken.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Pipor

Inlägg av trioman75 » 27 dec 2009, 18:43

Noe skrev:Jag har bells bok och det står en hel del bra info i den boken.
Har du isbn nummret på den boken?
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor

Inlägg av Noe » 28 dec 2009, 00:24

Japp det har jag.

Detta står att läsa på den

ISBN 185960 619 9
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
trioman75
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 15 okt 2008, 20:48
Ort: Tärendö

Re: Pipor

Inlägg av trioman75 » 28 dec 2009, 10:24

Tackar :thumbright:
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 02 dec 2010, 16:03

Nu väcker jag liv i denna tråden igen :P Det har nästan gått ett år sedan jag först skrev tråden. Jag har satt mig in lite grann i det här med att bygga en pipa, detta har medfört att lite frågetecken har blossat upp.

Först och främst. När man bygger en singelpipa till en tvåcylindrig motor. Ska man bygga pipan som att det vore för en encylindrig motor eller måste man tänka annorlunda då en pipa ska ta hand om två avgaspulser?

När man ska mäta avgasportens diameter ska man mäta från hörn till hörn (diagonalt) då porten är rektangulär?

Varvtalet man ska dimensionera pipan för. Är det nåt man ska bestämma själv eller ska man utgå från motortillverkarens data gällande maxeffekt vid ett specifikt varvtal?

Det kanske är lite onödigt att bygga en pipa till en Rajd R60. Men nu är det så att det gamla avgassystemet läker, det blir lite som att åka runt på en mobil gaskammare. Det går att fixa, men va f-n någon gång måste man ju lära sig att bygga en trimpipa! Det blir mycket roligare med lite oljud! :D
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
burk_ab
Inlägg: 168
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:41
Ort: bureå

Re: Pipor

Inlägg av burk_ab » 02 dec 2010, 17:32

är ingen expert på ämnet med jag är ganska säker på att det är portarna som har största betydelse om vilket varatal motorn ska ha.
och avgasporten borde ju vara diagonalt
men det där mad en singel pipa på en två cylindrig motorn har jag också undrat över men inte ricktigt förstått hur det funkar. hoppas någon här vet :)
sno-tric ska de va!!

sno-tric 440
yamaha ss 440
yamaha et 250

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 02 dec 2010, 20:01

Eftersom att motorn har två avgaspulser, ska man då halvera durationen så att den ena cylinderns puls upptas av den andra cylindern? Halverar man durationen så blir pipan kortare enligt A. Graham Bells formel: Längden= (avgasdurationen*42545)/rpm.

Eller är det så att pulserna inte påverkar varandra? Man bygger alltså pipan som att det vore en encylindrig motor.

Jag blir inte klok på detta...det bara snurrar i skallen!!! :|
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor

Inlägg av Noe » 02 dec 2010, 20:31

Mycket bra fråga då jag undrar precis samma sak, jag har hört både det ena och det andra, nu senast hörde jag att en singelpipa ska göras som en pipa till en cylinder fast användas till två dock med en något grövre stinger, vad då en "något grövre" innebär känns ju lite som ett höftmått..


Någon som kan bringa klarhet i detta?
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 02 dec 2010, 20:49

Noe skrev:Mycket bra fråga då jag undrar precis samma sak, jag har hört både det ena och det andra, nu senast hörde jag att en singelpipa ska göras som en pipa till en cylinder fast användas till två dock med en något grövre stinger, vad då en "något grövre" innebär känns ju lite som ett höftmått..


Någon som kan bringa klarhet i detta?

A. Grahams Bell säger att en 250cc ska ha en stinger som är 120-280mm lång med en diameter på 26-28mm. 350-500cc ska ha 120-285mm lång och och en diameter på 27-29mm.

Ska man då anta att 29mm är något grövre?

Om man ska bygga pipan som att det vore till en encylindrig maskin så kan inte avgaspulserna påverka varandra...eller vad ska man tro?!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Re: Pipor

Inlägg av Noe » 03 dec 2010, 10:15

Jag har hans bok också och läser precis som du detta om storleken på stingers , var tvungen att gräva fram boken igår och kika lite, jag tror att 29mm är något grövre ;) det jag dock funderar på är att är det samma oavsett om det är en eller två cylindrar? lite av en djungel detta.

Angående avgaspulserna så har jag läst om det på någon sida efter timmar av googlande , inte allt för vanligt att man snickrar just egna singelpipor då görs ofast 2 och då behöver man ju inte tänka på hurvida pulserna stör varandra, men visst måste dom störa varandra och pipan bör ju bli någon form av kompromiss det är ju inte utan anledning som man kan få mer effekt ur 2 pipor istället för en.
Jag ska se om jag hittar sidan.

Varför jag undrar om just singelpipa är platsbrist , kanske samma anledning för din del? 2 pipor under huven på en lynx40 är inte att leka med om man fortfarande vill ha maskinen någorlunda intakt.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250

Snöskroters.

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 03 dec 2010, 14:32

Noe skrev:Jag har hans bok också och läser precis som du detta om storleken på stingers , var tvungen att gräva fram boken igår och kika lite, jag tror att 29mm är något grövre ;) det jag dock funderar på är att är det samma oavsett om det är en eller två cylindrar? lite av en djungel detta.

Angående avgaspulserna så har jag läst om det på någon sida efter timmar av googlande , inte allt för vanligt att man snickrar just egna singelpipor då görs ofast 2 och då behöver man ju inte tänka på hurvida pulserna stör varandra, men visst måste dom störa varandra och pipan bör ju bli någon form av kompromiss det är ju inte utan anledning som man kan få mer effekt ur 2 pipor istället för en.
Jag ska se om jag hittar sidan.

Varför jag undrar om just singelpipa är platsbrist , kanske samma anledning för din del? 2 pipor under huven på en lynx40 är inte att leka med om man fortfarande vill ha maskinen någorlunda intakt.
Det är ju lättare att bara bygga en pipa. Då man aldrig har byggt någon tycker jag att det känns lättare att börja med en singelpipa. Jag tror att det ska gå att få in två pipor men det blir trångt under huven. Sen är jag inte ute efter att få ut maximal effekt ur motorn. Största anledningen till att bygga en pipa är att få bort avgasläckagen, sen är ju en liten effekthöjning bara en bonus. Man får ju också en massa bra kunskap och erfarenheter som är bra att ha den dagen man ska bygga en veteranracer :D
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av Holländaren » 03 dec 2010, 14:34

Man har ju hört rykten om att vissa motorer går bättre med en singelpipa än 2 pipor, nån Yamaha 540 tror det var SRV motorn? Måste ju gå att få pulserna att samarbeta om bara portningen är rätt för det kanske.
Men jag blir då inte riktig klok på det här med singelpipa heller, hade varit intressant att få veta mer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 03 dec 2010, 14:59

Någon kanske kan svara på frågan angående varvtal i väntan på någon som kan svara på pipfrågan.

Pipans längd avgörs ju bl.a. av vilket varvtal man anger i formeln. Motortillverkaren anger en maxeffekt vid ett specifikt varvtal (ex: 35hk vid 8500rpm). Detta bör innebära att motorn har sin maxeffekt vid 8500rpm med tillverkarens portning och original avgassystem. Ska man då anta 8500rpm vid beräkning av pipans avstämda längd då man bygger en pipa åt en motor med orörda portar?
Senast redigerad av 1 R60, redigerad totalt 3 gånger.
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av Holländaren » 03 dec 2010, 15:01

R60 skrev:Någon kanske kan svara på frågan angående varvtal i väntan på någon som kan svara på pipfrågan. Pipans längd avgörs ju bl.a. av vilket varvtal man anger i formeln. Motortillverkaren anger en maxeffekt vid ett specifikt varvtal (ex: 35hk vid 8500rpm). Detta bör innebära att motorn har sin maxeffekt vid 8500rpm med tillverkarens portning och original avgassystem. Ska man då anta 8500rpm vid beräkning av pipans avstämda längd då man bygger en pipa åt en motor med orörda portar?
Jo det är väl säkrast att göra så :) Om nu inte portningen säger nåt helt annat än vad tillverkaren säger, t.ex har du 200 graders avgasduration orginal och tillverkaren säger 6000 varv då kan man ju börja fundera lite.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 03 dec 2010, 15:07

Holländaren skrev:
R60 skrev:Någon kanske kan svara på frågan angående varvtal i väntan på någon som kan svara på pipfrågan. Pipans längd avgörs ju bl.a. av vilket varvtal man anger i formeln. Motortillverkaren anger en maxeffekt vid ett specifikt varvtal (ex: 35hk vid 8500rpm). Detta bör innebära att motorn har sin maxeffekt vid 8500rpm med tillverkarens portning och original avgassystem. Ska man då anta 8500rpm vid beräkning av pipans avstämda längd då man bygger en pipa åt en motor med orörda portar?
Jo det är väl säkrast att göra så :) Om nu inte portningen säger nåt helt annat än vad tillverkaren säger, t.ex har du 200 graders avgasduration orginal och tillverkaren säger 6000 varv då kan man ju börja fundera lite.
Då måste jag rota fram motordata om Kohler 440 AM/AMS. Det finns ju en del bra grejer på forumet om Kohler. Ska kolla igenom det och se om jag hittar nåt vettigt :) Vet iaf att det ska vara runt 37-38hk, men jag vet inte vid vilket varvtal. Ska ta och kolla upp avgasduration också!
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 04 dec 2010, 20:17

Nu har jag varit och mätt avgasdurationen...tror jag :P

Jag kom fram till detta iaf. Avgasporten börjar öppna vid 87 grader från TDC och den stänger sedan vid 272 grader (92 grader från BDC). Avgasporten är alltså öppen 272-87 = 185 grader av totalt 360 grader.

Avgasdurationen är alltså 185 grader. Eller har jag gjort fel :?:
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av Gunnar » 04 dec 2010, 20:20

tycker de låter som en trött motor... nämen de låter ju rätt :thumbright:

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Användarvisningsbild
R60
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 14 dec 2009, 18:36
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av R60 » 04 dec 2010, 20:35

Gunnar skrev:tycker de låter som en trött motor... nämen de låter ju rätt :thumbright:
Beror på vad man jämför den emot ;)


Vad kan man tänkas få upp för varvtal på spisen med 185 graders avgasduration? 7-8000rpm?
Lynx GL 3900 -83
Rajd R60L -77 (Eller bara R60 då förlängningen är borttagen för att öka manöverförmågan :P)
Rajd R60 -76 (Trasig växellåda :| Blir ett offer till skotergudarna)
Yamaha från mitten av 90-talet

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Re: Pipor

Inlägg av Gunnar » 04 dec 2010, 21:03

varför ska du varva den mera än vad den gör nu me 185 grader..

du tänkter bygga en pipa till den motorn??

ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74

Skriv svar