SRX 440 -77 Motor

Chassie, Drivlina, osv
Mordellio
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jan 2009, 16:09
Ort: Östersund

SRX 440 -77 Motor

Inlägg av Mordellio » 13 dec 2009, 21:00

Hej
Tänkte kolla med er som är duktiga på 77an.
Har själv nämligen en 77ans motor i min 79a. Det står 8F200 på cyllar och toppar. När jag satte ihop motorn för några år sedan hade jag ingen koll på detta med nummren. Trodde det var en 79a som chassiet. Satte i kolvar som ska passa 78- 80.
-Vad skiljer på kolvar mellan 77an och 78-80?
-Kan det vara nån fara att köra med denna setup?

Andreas

Användarvisningsbild
yamaton
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 08 feb 2007, 19:26
Ort: Kalix

Re: SRX 440 -77 Motor

Inlägg av yamaton » 13 dec 2009, 21:36

Om du har monterat in 78-80 kolvar så måste du ha en nyare vevaxel än 77. 76:an och 77:an hade 18mm kolvbult medan 78-80 hade 20mm kolvbult. 77:ans 8F200 cylindrar passar på nyare underdelarna om man borrar upp för de grövre pinbultarna.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)

Mordellio
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 jan 2009, 16:09
Ort: Östersund

Re: SRX 440 -77 Motor

Inlägg av Mordellio » 13 dec 2009, 23:35

Tack för era svar. Jag har inte haft igång den på flera år, men blev lite sugen nu när man surfat runt på diverse forum.
Det var kul att man fick koll på vilken årsmodell cylindrarna är ifrån. Att jag hade piporna från -77 hade jag koll på.
-Tändningen har jag ställt på ca 1,4mm BTDC enligt serviceboken för 80an, är det annat för -77?
-Vad rekommenderar ni för grundinställning för powerjet skruven i botten på förgasaren? 1 varv ut eller mer?
Skulle behöva lite mer info om grundbestyckningen av förgasarna. Finns det ingen servicemanual till -77 att ladda ner någonstans?

Skriv svar