Förtändning på en enstånka?
Förtändning på en enstånka?
Hur mycket förtändning (i grader) ska man ha på en tvåtakts enstånka?
- Sm-X
- Sponsor medlem
- Inlägg: 601
- Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
- Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
- Kontakt:
Re: Förtändning på en enstånka?
Prova med kolven 2mm före den är i topp då ska den tända
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil
Re: Förtändning på en enstånka?
Jag har hört några olika uppgifter som dina, dvs mått i millimeter.
2-4 millimeter tycks vara standardsvaret och jag är övertygad om att det stämmer och funkar.
Dock så skulle det vara intressant att veta vad en optimal förtändning ska vara i grader istället för millimeter.
Främst eftersom en angivelse i millimeter inte tar någon hänsyn till slaglängden på en motor.
2 mm i en motor med kort slaglängd ger mer förtändning än i en med lång slaglängd.
Så min fråga kvarstår
2-4 millimeter tycks vara standardsvaret och jag är övertygad om att det stämmer och funkar.
Dock så skulle det vara intressant att veta vad en optimal förtändning ska vara i grader istället för millimeter.
Främst eftersom en angivelse i millimeter inte tar någon hänsyn till slaglängden på en motor.
2 mm i en motor med kort slaglängd ger mer förtändning än i en med lång slaglängd.
Så min fråga kvarstår
Re: Förtändning på en enstånka?
Ca 12-14 grader, beror lite på hur toppen är designad.
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Re: Förtändning på en enstånka?
Nu vet vi ju varken slaglängd eller vilken motor du pratar om så hur ska man då kunna säga vad som är rätt...
Alternativt talar du om vilka grader du här ute efter så kan man ju räkna om det till mm eller så talar du om mm så kan man ju räkna om det till grader.
Men då måste man ju ha lite mer data på motorn är det brytare eller cdi ?
Alternativt talar du om vilka grader du här ute efter så kan man ju räkna om det till mm eller så talar du om mm så kan man ju räkna om det till grader.
Men då måste man ju ha lite mer data på motorn är det brytare eller cdi ?
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Re: Förtändning på en enstånka?
Hotpistons skrev:Nu vet vi ju varken slaglängd eller vilken motor du pratar om så hur ska man då kunna säga vad som är rätt...
Alternativt talar du om vilka grader du här ute efter så kan man ju räkna om det till mm eller så talar du om mm så kan man ju räkna om det till grader.
Men då måste man ju ha lite mer data på motorn är det brytare eller cdi ?
Ber om ursäkt om jag är otydlig men jag söker inte info om en specifik motor, utan tänkte mer på om det fanns en generellt gradantal för en tvåtaktare.
Re: Förtändning på en enstånka?
DME skrev:Jag har hört några olika uppgifter som dina, dvs mått i millimeter.
2-4 millimeter tycks vara standardsvaret och jag är övertygad om att det stämmer och funkar.
Dock så skulle det vara intressant att veta vad en optimal förtändning ska vara i grader istället för millimeter.
Främst eftersom en angivelse i millimeter inte tar någon hänsyn till slaglängden på en motor.
2 mm i en motor med kort slaglängd ger mer förtändning än i en med lång slaglängd.
Så min fråga kvarstår
NEJ NU TYCKER JAG DET ÄR SNURRIT HÄR
Om du ska ha exakt på graden men inte vet slag?????????
Gonatt
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;