Förtändning på en enstånka?

Chassie, Drivlina, osv
DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Förtändning på en enstånka?

Inlägg av DME » 12 dec 2009, 16:30

Hur mycket förtändning (i grader) ska man ha på en tvåtakts enstånka?
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
Sm-X
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 06 jan 2008, 20:56
Ort: Lauker(hem), Arvidsjaur, IBland Ume
Kontakt:

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av Sm-X » 12 dec 2009, 16:33

Prova med kolven 2mm före den är i topp då ska den tända
Skotrar:
Sw 440 Europa -74(546mil, ska nog rustas upp och 2ägare)
Sm-X -76?(Sm 340 Powder Edition, chassiet har gått 1150mil end still going on)
Sm 340 -78 (Pärla, 270 på mätarn sen ny och 2 ägare)
VK 540E -90 Långmilaren i sällskapet passerat 2k mil

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av DME » 12 dec 2009, 16:45

Jag har hört några olika uppgifter som dina, dvs mått i millimeter.
2-4 millimeter tycks vara standardsvaret och jag är övertygad om att det stämmer och funkar.

Dock så skulle det vara intressant att veta vad en optimal förtändning ska vara i grader istället för millimeter.
Främst eftersom en angivelse i millimeter inte tar någon hänsyn till slaglängden på en motor.
2 mm i en motor med kort slaglängd ger mer förtändning än i en med lång slaglängd.

Så min fråga kvarstår :?:
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Patrik E
Inlägg: 21
Blev medlem: 12 dec 2009, 17:03
Ort: Bjurholm

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av Patrik E » 12 dec 2009, 17:17

Ca 12-14 grader, beror lite på hur toppen är designad.

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av Hotpistons » 12 dec 2009, 17:24

Nu vet vi ju varken slaglängd eller vilken motor du pratar om så hur ska man då kunna säga vad som är rätt...

Alternativt talar du om vilka grader du här ute efter så kan man ju räkna om det till mm eller så talar du om mm så kan man ju räkna om det till grader.

Men då måste man ju ha lite mer data på motorn är det brytare eller cdi ?
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

DME
Inlägg: 100
Blev medlem: 19 dec 2007, 20:01
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av DME » 12 dec 2009, 17:42

Hotpistons skrev:Nu vet vi ju varken slaglängd eller vilken motor du pratar om så hur ska man då kunna säga vad som är rätt...

Alternativt talar du om vilka grader du här ute efter så kan man ju räkna om det till mm eller så talar du om mm så kan man ju räkna om det till grader.

Men då måste man ju ha lite mer data på motorn är det brytare eller cdi ?

Ber om ursäkt om jag är otydlig men jag söker inte info om en specifik motor, utan tänkte mer på om det fanns en generellt gradantal för en tvåtaktare.
Ockelbo 400 -81
AMF Delta 5820 -74

Snöskroters Piteå

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Förtändning på en enstånka?

Inlägg av RUSCH » 12 dec 2009, 17:55

DME skrev:Jag har hört några olika uppgifter som dina, dvs mått i millimeter.
2-4 millimeter tycks vara standardsvaret och jag är övertygad om att det stämmer och funkar.

Dock så skulle det vara intressant att veta vad en optimal förtändning ska vara i grader istället för millimeter.
Främst eftersom en angivelse i millimeter inte tar någon hänsyn till slaglängden på en motor.
2 mm i en motor med kort slaglängd ger mer förtändning än i en med lång slaglängd.

Så min fråga kvarstår :?:


:evil: NEJ NU TYCKER JAG DET ÄR SNURRIT HÄR :roll:
Om du ska ha exakt på graden men inte vet slag?????????
Gonatt
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar