Bonntrim

Chassie, Drivlina, osv
blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Bonntrim

Inlägg av blixters » 29 nov 2009, 21:26

Fick ett tips av en som ska hetas kunna skotertrim att man kunde köra en et 250 motor utan fläkt för att tjäna lite kraft...
Då jag tycker det låter som garanterad överhettning så undrar jag om man kanske kan korta vingarna på fläkten,tjäna lite kraft och motverka överhettning genom att ta upp ett jättehål i huven(vilket jag redan gjort då det är tufft),nån som har erfarenhet av detta?
En cylinder räcker...

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Bonntrim

Inlägg av Ballan » 29 nov 2009, 21:33

Se till att cyllarna blottas helt, och inga kåpor sitter över dom... har sett folk som tagit bort fläkten och bara kört fartvinds kylt, verkar funka... Men hur mycket effekt det ska ge osv har jag ingen aning om..
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Bonntrim

Inlägg av blixters » 29 nov 2009, 21:45

Det är en sak om man kör dragrace men den här ska gå på crossbana så det blir ganska lång körtid...
En cylinder räcker...

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Bonntrim

Inlägg av SS440-80 » 29 nov 2009, 22:00

PÅ EN SÅ LITEN MOTOR ÄR DET INTE MYCKET EXTRA KRAFT ATT HÄMTA GENOM ATT TA BORT KYLFLÄKTEN. DU TÄNAR MER PÅ ATT SÄTTA AV EN HELG TILL ATT PORTA CYLINDERN OCH FINJUSTERA FÖRGASARE OCH SEDAN ATT FÖRSÖKA ATT FÅ TAG PÅ EN BÄTTRE PRIMÄRVARIATOR ÄN DEN ORIGINALA.

FÖRÖVRIGT MÅSTE JAG BARA SÄGA ATT JÄKLAR VAD SNYGG DIN AVATAR ÄR!!
DE VANN IKVÄLL MED 5-3, BLIR ELITSERIEN NÄSTA SÄSONG!!

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Bonntrim

Inlägg av blixters » 29 nov 2009, 22:04

Hockey och gamm skotrar,det är livet...
En cylinder räcker...

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Bonntrim

Inlägg av Holländaren » 29 nov 2009, 22:04

På en crossbana är det inte att rekommendera att köra utan fläkt. Man ska ha just fart för att det ska funka med fartvindskylning och man kommer aldrig upp i nån fart att tala om på en crossbana.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Bonntrim

Inlägg av Pinjongen » 30 nov 2009, 08:54

Det bästa sätten att trimma gäller fortfarande:
1. Ett bra portningsjobb på cylindern. Kanalerna är rätt bra på ET250´n men utloppet i överströmningskanalerna är strypta i cylindermanteln, känn efter med fingrarna. Slipa bort de kanterna. Höj avgasporten genom att jämna till hörnen som sitter i avgasportens överkant (cylindermanteln).
2. Skaffa en bra effektpipa. Skulle tro att det kan fungera med att ta en av Aaen-piporna från en SRV540.
3. Släng bort originalförgasaren i skrothögen. Skaffa en Mikuni/Kehin VM38.

Byt primärvariatorn mot en Comet 102C och montera en hårdare fjäder. Skaffa andra lättare vikter runt 46g skulle jag tro. På en sån liten motor måste du få upp inkopplingsvarvet till runt 5000 varv.

Ingen minns en fegis - det finns inga genvägar - gör det rätt med en gång
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

blixters
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 mar 2008, 18:05
Ort: hammerdal
Kontakt:

Re: Bonntrim

Inlägg av blixters » 30 nov 2009, 16:49

Du kan va lugn pinjongen,jag filar för fullt efter dina instruktioner,har skaffat en annan motor med kona...
Ville bara kolla här på forumet vilka åsikter som finns,visste du några mått på det där hålet i kolven du tipsade om tidigare?
En cylinder räcker...

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Bonntrim

Inlägg av Pinjongen » 01 dec 2009, 08:07

Jag hade tittat efter hur mycket en kolv var urtagen i en crossmotorcykel - Honda CR250. När kolven var i ÖD så var urtagen gjord så att öppningen i kolven var 5mm mindre än vad insuget var i cylindermanteln. Jag ritade med en smal tuschpenna och sågade ur. Avrunda kanterna med fil och använd ett fint sandpapper 400 på slutet. Det får inte finnas några jack som kan ge sprickor.
Du kan också läsa den här manualen:

http://www.vintagesleds.com/library/man ... mer_73.pdf

Ang avgasporten bör avståndet mellan cyl toppen och övre delen på avgasporten inte understiga 28mm!
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Bonntrim

Inlägg av Hotpistons » 01 dec 2009, 11:44

28mm låter brutalt vad får man för avg dur då ??
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Pinjongen
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 mar 2008, 16:08
Ort: Gunnarn

Re: Bonntrim

Inlägg av Pinjongen » 01 dec 2009, 15:48

Det står iaf i grassdragmanualen enligt inlägget ovan, men iof så gäller det för en SR292 cylinder. Jag har höjt min avgasport med ca 1mm men det beror ju på utgångsläget. Avgasdurationen ska inte gå över 195 grader. Bäst är ju att mäta upp med gradskiva.
YAMAHA
THE WAY IT SHOULD BE

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Re: Bonntrim

Inlägg av Hotpistons » 01 dec 2009, 15:50

Nu är vi överens :D
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

Skriv svar