Ingen gnista Everest 440 -74

Chassie, Drivlina, osv
MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Ingen gnista Everest 440 -74

Inlägg av MantaMania » 30 mar 2009, 22:17

Säg den glädje som består :?

Glad i hågen monterade jag min nya soppapump
som jag hittade idag, och skulle bara rycka igång den och
ta en provtur.

Inte ett liv, ingen gnista alls ! Har försök att kolla alla kablar
och kontakter, elsystemet är ganska risigt med diverse skarvar mm.
men ser ganka ok ut ändå.
Kollade även tändningslås och "handledskontakten" ? om jag fattat
elschemat rätt ska dom kortsluta tre kablar vid "stopp"

Elshemat har jag hittat på nätet och är inte säker på att det är rätt,
ser ut att stämma hyfsat även om färgrena är svåra att bestämma
efter alla år.

Kan CDI-boxen dött ? Hur kan jag kolla den ?
Något annat som kan spöka ? Alla tips mottages tacksamt :P

Å jag som trodde jag skulle ta "det liia äcklet" på en släpa till
stugan i Gällötrakten i helgen.............

Vill gärna ha snabba svar så jag får åka lite skoter i helgen !


/Staffan

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 30 mar 2009, 22:47

Jadu.. Har du fel på CDI-boxen i en 74 TNT så har du gjort de bra.. De finns ingen sån.

Dessa är de fel som du kan börja med.

Koppla ur alla kablar från motorn så de inte är något fel på vägen å testa. Startar den så kan du ju alltid sura ihjäl den om du inte vet vilka kablar som går till dödaren.

Annars:

Ta bort magnapullen, gör dig en avdragare till svänghjulet, ta bort svänghjulet, Torka rent med något mellan brytarspetsarna.

Kolla gnistan, har du gnista nu är det troligt att packboxen på vevaxeln farit bakom tändplattan vilket inte är ovanligt och så blir de en oljefilm på brytarna. Har du gnista men den vill ändå inte starta så gör ett kompprov. Kolla packboxen på variatorsidan så den inte åkt på semester.
Annars kanske en toppackning gjort sitt.

Har du ingen gnista så är de mycket troligt att brytarna, tändspolarna, tändhattar, kondensators, tändkablar etc har gjort sitt.

Har du bytt allt å de ändå inte fungerar börjar du om från början och hoppas att de blir rätt.

Mvh Marino
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 31 mar 2009, 05:41

Konstigt, reg.beviset säger -74, och jag har ett elschema på
en everest -74 med CDI box ?

Jag får forska vidare, det kanske finns fler som har ideér ?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Inlägg av SS440-80 » 31 mar 2009, 07:15

Skulle gissa att när du bytte bränslepump så rörde du runt i ditt inte fullt så nydragna elsystem och då kan ju någon skarv gett upp eller att isoleringen är borta på något ställe och nu ligger mot gods (jord).
Gamla kabelskarvar har en förmåga att vara ruskigt dåliga och oxiderade, speciellt om skotern har haft långtidsförvaring på det fina sätt som din har haft....
Kan ju även vara dålig kontakt i elsystemet som gjorde att den la av när du var ute och körde.
Dubbelkolla elsystemet och kör sen efter Marinos punktförpunktlista så kommer du nog på felet.

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 31 mar 2009, 19:47

Du kör väl inte med något modernt resistor stift ?
sätt i en skruvmejsel och håll den 3mm från jord = godset i motorn
och ryck i snöret för att kolla att du har gnista!
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 31 mar 2009, 21:13

Hej !

Tack för tipsen. Har inte haft tid att meka nå't ikväll, stiften jag
köpte var NGK A7....är det resistorstift ? Testade med dom gamla
stiften också , ingen gnista.

Marino: Inte vet jag, men så här ser "lådan" ut :lol:

Trodde det var en CDI-box, men det kanske är nått annat ?



Bild

/Staffan

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Inlägg av marino carlsson » 01 apr 2009, 03:38

En sådan har jag aldrig sett men kanske någon annan kan svara dig med större expertis. De är inte så att man blir förvånad när någon har tändproblem på en Evert 440 direkt. 7 av 8 annonser på blocket så är de elfel.. Kanske tog i men inte långt ifrån.. Det som sägs är att dessa brukar fungera om man köper tänddelar av originalmodell å inte eftermarknadsprodukter.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

FunnyCar
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 807
Blev medlem: 11 mar 2008, 19:15
Ort: Ljusvattnet daytime

Inlägg av FunnyCar » 01 apr 2009, 08:29

Hej!
Den där ser lite likt ut Bosch Polarfire cdi box med dubbla utv spolar.
Tror dom systemena satt på gamla Tnt F/A motorer...
Men då är det nog inga brytare...
Jag har ett system på en motor som jag håller på att ställa i ordning.
Står det några nummer på den ?
Har faktiskt ingen aning om det där systemet satt på några F/C motorer ???
I vart fall är det nog usa som gäller , har sett några på ebay till salu under vintern.
Skulle tro att pluss, rvmannen och snopro 78 kan ha lite mer koll...
Mvh Marcus!
Ljusvattnet Skoterskrot

Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.

snopro78
Inlägg: 603
Blev medlem: 22 jan 2007, 20:22
Ort: Umeå

Inlägg av snopro78 » 01 apr 2009, 11:08

ja visst ser det ut som polar fire, det kan vara så att det går få tag i nya spolar fortfarande i duells katalogen, köpte själv ett par för några år sedan. i USA tillverkas en pirat cdi-box som brukar komma ut på ebay för inta allt för mkt pengar ibland, annars kan man kolla in http://www.cdibox.com/
Originalboxarna är tyvärr allt för eftertraktade för att det ska kunna vara rimliga priser, som det mesta nu för tiden :? .
Annars som Marino säger, koppla ur all el, kontaktstycket från motorn, så du bara har till tändningen, kolla så jorden är kopplad som den ska, se elschemat, kolla de tunna kablarna mellan boxen och spolarna.
Ska kolla om jag hittar några värden för spolarna någonstans, annars pm:a rvmannen.
visste inte heller att de polar fire kunde förekomma i everset. Tror att man måste ha et trepolig brytare till tändningen. Var noga med att alltid hålla stiften jordade när du prövar, dra heller inte lös tändhattarna för att stanna.
mvh. Niklas
såg precis att det ligger ute en cdi-box billigt på ebay:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ski-doo- ... 500wt_1203
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 02 apr 2009, 08:22

Tack för svaren !

Ja det ser onekligen ut att vara samma box.
Synd att auktionen var avslutad när jag tittade. På cdi.com står
det att tillverkningen är stoppad och att en ny modell kommer
under -09.

Jag har fått ett tips av en bekant att bygga om tändsystemet
med grejor från en Rotax 377 eller 503.

Det skulle innebära att man byter tändplatta, svänghjul och
CDI-box.
Är det nån av er som testat detta, och hur är tillgången på
dessa grejor ?
Om jag fattade det hela rätt så skulle det vara bolt on, men det kritiska
var att hitta rätt läge på tändplattan ?


/Staffan

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 05 apr 2009, 09:19

Ingen som konverterat till modernare tändsystem och
har tips på vilka grejor jag ska leta efter ? Gärna en liten beskrivning
på hur det går till oxå :)

Eller ska jag försöka hitta ett brytarsystem som passar ?

/S

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 09 apr 2009, 20:24

Jaha... så har man inhandlat ett "bolt on kit" tändsystem till räsern
aka. "äcklet" !

Det tråkiga är att svänghjulet inte passade speciellt bra.
Konan är 4-5mm för stor. Tändplattan passar iofs. men hur i h***e
vet jag hur den ska sitta ?
Grejorna skulle komma ifrån en 503:a om jag hörde rätt...?

Så, det blev inget skoteråka i påsk då...

Det skulle vara nice att komma i kontakt med nå'n som var lite haj på skii-doo el ! 8)

/S

PLUSSS
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1650
Blev medlem: 17 jan 2007, 12:22
Ort: l
Kontakt:

Inlägg av PLUSSS » 09 apr 2009, 20:30

ja jag kan inte hjälpa dej där, det låter inte kul :cry:

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 09 apr 2009, 21:42

Hmmmm jag ska se vad jag kan göra... Men jag åker bort nu och blir borta till slutet av nästa vecka å har det inte löst sej då så kan jag nog vecka pannan en stund för dej med :)

Mvh Erik
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 09 apr 2009, 22:40

Tack för medlidandet 8)

Försöker lägga upp några bilder så ni har nåt att fundera över
mellan påskägg och lamstek ! :lol:

Svänghjul....nya till vänster

Bild


Bild


Nya tändplattan.....

Bild

Please...berätta hur jag ska få snurr på "äcklet " *S*


Det finns fler bilder för den som är intresserad !

/Stafffan

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Inlägg av MantaMania » 10 aug 2009, 07:11

Lyfter en gammal tråd.....

Sommaren har snart gått och jag har inte rört skotern och jag tror inte
den lagat sig själv :roll:

Alltså.....nån som kan hjälpa mig att få snurr på motorn innan snön kommer ??


/Staffan

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Re: Ingen gnista Everest 440 -74

Inlägg av MantaMania » 01 okt 2009, 15:45

Upp en bit igen......

Nu är det snart vinter igen och inte har jag lyckats hitta nå'n som
kan hjälpa mig att lösa mitt tändningsproblem.. :cry:

PLEASE HELP !


/Staffan

elanmannen
Inlägg: 204
Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
Ort: Orsa

Re: Ingen gnista Everest 440 -74

Inlägg av elanmannen » 04 okt 2009, 12:58

Kanske prova att byta till vanliga brytare etc från en 70-tals 440 F/C eller rentav 340 F/C. I så fall borde man kolla om veven är samma på de med brytare. Checka lite broschyrer på davids vintage snowmobile page.
Polar Fire är väldigt känsligt system.
Chez nous c´est Ski-doo!

Användarvisningsbild
Holländaren
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3382
Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
Ort: Harads världsmetropol
Kontakt:

Re: Ingen gnista Everest 440 -74

Inlägg av Holländaren » 04 okt 2009, 14:52

Håller med Elanmannen..

Veven ser inte likadan ut som på gamla 440 F/C, kilen som håller svänghjulet på plats är mycket mindre på den här än på gamla 440 och 640 iaf.
Men jag känner igen den, tror att det är samma som på dom lite nyare F/C motorer, minns inte riktig när dom kom men 74 kanske? Isf borde det inte vara så svårt att få tag i ett brytartändsystem.

F.ö kan det vara så att ditt tändsystem kommer från en TNT F/A, dom hade polar fire i 74. Eller en 75:as Everest. 76 gick dom tillbaka till brytartändning, antagligen pga all strul med polar fire :)
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½

MantaMania
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 mar 2009, 19:36
Ort: Bollnäs

Re: Ingen gnista Everest 440 -74

Inlägg av MantaMania » 11 okt 2009, 20:11

Tack för svaren........

Tror att jag hittat rätt grejor, var och hämtade ett brytarsystem från
en -77 Everest 340.

Vet inte hur det gick till men det följde med hel hel jäkla skoter :lol:
Ingen gnista på den heller från början, men efter lite mek small den igång !
440:ins svänghjul passar, så nu är det bara att flytta över allt när jag kommer till stugan.
Å så har man ju lite reservdelar oxå, mycket ser rätt lika ut.

Håll tummarna för att allt funkar nu :thumbright:

Förresten....kan nån förklara hur tändningen ska ställas in ?
Kul grej med den mekaniska tändförställningen...är det en viktig grej, eller nåt man klarar
sig utan ?

IMG_4169 (Small).JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar