Oljepump ET 340
Oljepump ET 340
Den ryker fasligt när man ger gas men lite på tomgång, kan pumpen vara feljusterad, någon som vet vad fabriksinställningarna skall vara?
Jag antar att man bara sträcker/slackar wiren vid förgasaren eller?
Jag antar att man bara sträcker/slackar wiren vid förgasaren eller?
Börjar fundera på att montera bort min o blanda direkt i tanken. Skotran har ju bara gått futtiga 1650 mil och pumpen jobbar fint fortfarande...
Kanske dags att montera bort pumpen eller vad tycker ni?
Har tyvärr ingen data på hur den ska vara inställd som standard.
Kanske dags att montera bort pumpen eller vad tycker ni?
Har tyvärr ingen data på hur den ska vara inställd som standard.
Yamaha ET 340 -87 (renoveras)
hade Polaris XC700SP -99
hade Polaris XC700SP -99
Okej, tack. Kollade det och det är ca 26 mm, hur känsligt är det, behöver man bry sig om den millimetern?SS440-80 skrev:Inställningen på Yamahas oljepumpar är att du (utan att ha gasen intryckt) drar upp oljepumpens wirehöljet där den går ned i justerskruven vid förgasaren tills det tar stopp, avståndet mellan wirehöljets nederkant och justerskruvens överkant skall då vara 25 mm.
Lycka till.
oljepump 340
Nej, så exakt noga är det inte att en millimeter spelar någon roll på en gammal maskin.
Att det ryker för mycket om den vid körning kan ju bero på att den får för fett med bensin? Eller om du kör med en billigbillig olja förstås.
Att det ryker för mycket om den vid körning kan ju bero på att den får för fett med bensin? Eller om du kör med en billigbillig olja förstås.
Re: oljepump 340
Jo, just nu körs den på oljan som var i tanken när jag köpte den men snart är det dags att fylla på, får se om det ändras.SS440-80 skrev:Nej, så exakt noga är det inte att en millimeter spelar någon roll på en gammal maskin.
Att det ryker för mycket om den vid körning kan ju bero på att den får för fett med bensin? Eller om du kör med en billigbillig olja förstås.
Från det ena till det andra så vibrerar den ganska mycket. Minns inte att min gamla gjorde det men det var ju länge sedan. Kör man på hårt underlag under 20 knyck vibrerar chassiet. Släpper man gasen och låter den stanna av sig själv så märks det ända ned till stillastående. Hurv huurv huuurv.... Det behövs dock inte många cm snö för att det skall försvinna och i högre farter försvinner det (eller maskeras) Har kollat mattspänningen och slacket är väl runt 2 cm. Alla drivhjul verkar också vara som dom skall. Någon som har en teori?
Hoppas att det är så enkelt att det är oljekvalitén.
Vad det gäller vibrationer i chassiet så kan det vara hel del som orsakar det. Här är några tips hastigt tagna ur luften:
-Variatorrem som har blivit sönderslirad och fått en midja.
-Krokig drivaxel.
-Trasigt drivaxellager, antingen i kedjehuset eller vid hastighetsmätardrivningen.
-Slitna drivhjul eller att drivhjulen ej sitter på rätt plats på drivaxeln.
-Utslitna drev i kedjehus.
-Någon bultskalle på eventuella bogiehöjningsplåtar som tar i mattan.
-Dåliga slides som är så nedslitna att mattan nästan enbart rullar på boggiehjulen.
Hoppas att du hittar felet. Annars får du ALLTID köra fortare än 20km/tim.
Vad det gäller vibrationer i chassiet så kan det vara hel del som orsakar det. Här är några tips hastigt tagna ur luften:
-Variatorrem som har blivit sönderslirad och fått en midja.
-Krokig drivaxel.
-Trasigt drivaxellager, antingen i kedjehuset eller vid hastighetsmätardrivningen.
-Slitna drivhjul eller att drivhjulen ej sitter på rätt plats på drivaxeln.
-Utslitna drev i kedjehus.
-Någon bultskalle på eventuella bogiehöjningsplåtar som tar i mattan.
-Dåliga slides som är så nedslitna att mattan nästan enbart rullar på boggiehjulen.
Hoppas att du hittar felet. Annars får du ALLTID köra fortare än 20km/tim.