Oljepump ET 340

Chassie, Drivlina, osv
Diversion
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:30

Oljepump ET 340

Inlägg av Diversion » 19 mar 2009, 15:56

Den ryker fasligt när man ger gas men lite på tomgång, kan pumpen vara feljusterad, någon som vet vad fabriksinställningarna skall vara?

Jag antar att man bara sträcker/slackar wiren vid förgasaren eller?

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 19 mar 2009, 17:33

Oj, att du litar på den fortfarande. Jo, den regleras vid förgasaren.

Användarvisningsbild
Salming
Inlägg: 78
Blev medlem: 17 feb 2009, 14:26
Ort: Ume

Inlägg av Salming » 19 mar 2009, 17:37

Börjar fundera på att montera bort min o blanda direkt i tanken. Skotran har ju bara gått futtiga 1650 mil och pumpen jobbar fint fortfarande...;)

Kanske dags att montera bort pumpen eller vad tycker ni?

Har tyvärr ingen data på hur den ska vara inställd som standard.
Yamaha ET 340 -87 (renoveras)
hade Polaris XC700SP -99

Diversion
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:30

Inlägg av Diversion » 19 mar 2009, 19:07

Har dom rykte om sig att rasa? Hade en ET förr med pumpen bortkopplad och sen en nyare (-82) med pumpen ikopplad och det var aldrig problem. Inga som jag kände hade hellre problem men skotrarna var ju förstås inte lika gamla då. Den går väl att renovera om inte annat?

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 19 mar 2009, 19:15

Med gamla skotrar så tar jag det säkra före det osäkra. Men jag har 2 st över om nån är intresserad. Dom går väl plocka bort?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Inlägg av SS440-80 » 19 mar 2009, 19:37

Inställningen på Yamahas oljepumpar är att du (utan att ha gasen intryckt) drar upp oljepumpens wirehöljet där den går ned i justerskruven vid förgasaren tills det tar stopp, avståndet mellan wirehöljets nederkant och justerskruvens överkant skall då vara 25 mm.
Lycka till.

Diversion
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:30

Inlägg av Diversion » 23 mar 2009, 12:11

SS440-80 skrev:Inställningen på Yamahas oljepumpar är att du (utan att ha gasen intryckt) drar upp oljepumpens wirehöljet där den går ned i justerskruven vid förgasaren tills det tar stopp, avståndet mellan wirehöljets nederkant och justerskruvens överkant skall då vara 25 mm.
Lycka till.
Okej, tack. Kollade det och det är ca 26 mm, hur känsligt är det, behöver man bry sig om den millimetern?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

oljepump 340

Inlägg av SS440-80 » 23 mar 2009, 13:28

Nej, så exakt noga är det inte att en millimeter spelar någon roll på en gammal maskin.
Att det ryker för mycket om den vid körning kan ju bero på att den får för fett med bensin? Eller om du kör med en billigbillig olja förstås.

Diversion
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 mar 2009, 23:30

Re: oljepump 340

Inlägg av Diversion » 24 mar 2009, 15:59

SS440-80 skrev:Nej, så exakt noga är det inte att en millimeter spelar någon roll på en gammal maskin.
Att det ryker för mycket om den vid körning kan ju bero på att den får för fett med bensin? Eller om du kör med en billigbillig olja förstås.
Jo, just nu körs den på oljan som var i tanken när jag köpte den men snart är det dags att fylla på, får se om det ändras.

Från det ena till det andra så vibrerar den ganska mycket. Minns inte att min gamla gjorde det men det var ju länge sedan. Kör man på hårt underlag under 20 knyck vibrerar chassiet. Släpper man gasen och låter den stanna av sig själv så märks det ända ned till stillastående. Hurv huurv huuurv.... Det behövs dock inte många cm snö för att det skall försvinna och i högre farter försvinner det (eller maskeras) Har kollat mattspänningen och slacket är väl runt 2 cm. Alla drivhjul verkar också vara som dom skall. Någon som har en teori?

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1551
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Inlägg av SS440-80 » 24 mar 2009, 18:40

Hoppas att det är så enkelt att det är oljekvalitén.

Vad det gäller vibrationer i chassiet så kan det vara hel del som orsakar det. Här är några tips hastigt tagna ur luften:
-Variatorrem som har blivit sönderslirad och fått en midja.
-Krokig drivaxel.
-Trasigt drivaxellager, antingen i kedjehuset eller vid hastighetsmätardrivningen.
-Slitna drivhjul eller att drivhjulen ej sitter på rätt plats på drivaxeln.
-Utslitna drev i kedjehus.
-Någon bultskalle på eventuella bogiehöjningsplåtar som tar i mattan.
-Dåliga slides som är så nedslitna att mattan nästan enbart rullar på boggiehjulen.

Hoppas att du hittar felet. Annars får du ALLTID köra fortare än 20km/tim.

Skriv svar