Sida 1 av 2

Bränslekvalitet (förenklad version)

Postat: 12 mar 2009, 14:56
av PiteRobban
Vilket bränsle ska man köra med egentligen, för att få ut mest effekt samtidigt som motorn mår bra?

Det är en fråga som inte är så lätt att besvara för gemene man och då är det lätt att tro att det dyrare är bättre. Det har iallafall jag trott en gång i tiden.

För att besvara den här frågan så måste man ha klart för sig vad oktantalet betyder i sammanhanget. Jag jämför 95 oktan med Shell V-Power (kommer till varför just V-power senare men det blir lite överkurs).
_________________

Oktantalet är ett sätt att ange bränslets självantändningspunkt.

Ju högre oktantal, ju högre självantändningspunkt. Det betyder att bränslet motstår spikningar bättre än ett bränsle med lägre oktantal.

Ju lägre oktantal, desto lägre självantändningspunkt och lättare för spikningar.

Så här långt så känns ju det vettigaste valet att köra på högoktanig soppa, eller hur? =)
Men nu kommer vi in på intressanta grejer. I synnerhet för oss tvåtaktsgalningar. Flamfronten...

Eftersom att V-Power har svårare för självantändning så innebär det i praktiken att bränslet brinner långsammare. (kommer en teori senare i texten om varför vissa bilar får effektökning av detta bränsle).
Naturligtvis så innebär detta att 95 oktan bensin brinner fortare, och det är här det börjar bli intressant...


Vi retrofolk kör ju tvåtaktare, och våra ärade motorer öppnar sin avgasport långt innan bränslet har förbrännts fullständigt. Följdaktligen borde vi vara mer intresserade av att ta vara på bränslet så fort som möjligt, för i samma ögonblick som avgasporten öppnas, så "eldar vi åt kråkorna".

Ett enkelt sätt att ta tillvara på förbränningen, är att helt enkelt köra på lågoktanig soppa. Ha i åtanke att våra gammelskotrar funkade fint med 93 oktan blyad bensin, där blyet inte hade någon effekt på oktantalet, utan enbart användes som smörjmedel.

Ett annat är att höja kompressionen eftersom att högre tryck ger högre hastighet på flamfronten. Ökar man kompressionen för mycket så måste man gå upp i oktantal och här vinner man effekt. Men det är inte bränslet som ger effektökningen, utan att hastigheten på flamfronten ökats genom att trycket ökats. Detta innebär att man MÅSTE köra på högre oktan för att få behålla kolvarna. Annars spikar dom sönder.


Så... Ska inte skriva så mycket mer om detta utan jag lämnar det öppet för diskussion istället.

__________________________

Om V-Power. Många vet säkert det redan men Shell gick ut med att man fick effektökning av detta bränsle. Det fick man också, men inte av bränslet som sådant, utan genom att modern motorstyrning med knacksensorer automatiskt ökade tändningen till en "mera riskabel" nivå. Dock ändå en säker nivå. eftersom att motorstyrningen automatiskt sänker tändningen vid självantändning (spikning), och på det sättet ligger man hela tiden nära gränsen för spikning med en modern bilmotor.

//Robert

Postat: 12 mar 2009, 19:46
av Noe
Utan att ha läst igenom detta så skulle jag ha sagt att det inte finns nåt att vinna i att köra på mer oktan än nödvändigt sålänge inte motorn spikar.

Jag tankar 95


//Noe

Postat: 12 mar 2009, 19:56
av Gunnar
95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.

Postat: 12 mar 2009, 20:28
av Blizzard Peter
98 innehåller väl också etanol? Den erfarenhet jag har av 95oktan är att skiten innehåller mer vatten än de andra oktantalen, då speciellt OKs 95. Jag jobbade med moppar och motorcyklar för några år sedan och mopederna stannade ofta pga vatten i förgasaren, och då var dom helt original. Efter det tankar jag INTE 95. IOFS har ju moppar mycket mindre munstycken än skotrar...

Postat: 12 mar 2009, 20:49
av RUSCH
ALKYLAT soppa = aspen destillerad så klart om du är rädd om kolv,cyl,stake, ramlager,och vill ha lite trim :D

Inget krackat lort som duger till en 4-taktare som har soppan ovanför kolven och ej ska smörja hela motorn!!!

OK/Q8 har på lösvikts pumpar med en toppen olja färdig blandad 2%

alla mackar har ej på pump tyvärr :cry:

finns ingen dålig olja bara kass bensin som dom får kalla den :twisted:
(Livslängden på en motocross 2-taks kolv är det dubbla om du kör Alkylat
mot bensin)

http://www.aspen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Postat: 12 mar 2009, 21:12
av Blizzard Peter
Har faktiskt tänkt på att köra på Aspen, men Blizzarden drar nånting jävulskt med soppa. Så fort jag fixat till motorn och variatorerna ska jag prova köra på det.

Postat: 12 mar 2009, 21:17
av Gunnar
Blizzard Peter skrev:98 innehåller väl också etanol?
nä de har jag inte läst att det skulle vara så. Är du helt säker? och i såfall vem säljer den soppan....

Postat: 12 mar 2009, 23:58
av PiteRobban
Gunnar skrev:95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.
Kul att det drog igång lite debatt det här =).
När du skriver att det är etanol i 95 oktan så börjar ju tankarna vandra. Vissa kör ju tvåtaktare på E85. Dock måste man ju ha en speciell olja som blandar sig med etanolen.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att köra på annorlunda olja trots att jag kör mina fordon på 95.
Ta i trä, men jag har bara råkat ut för ett enda kolvhaveri och det var pga isbildning i förgasaren. (Skidoo Blizzard 9500+ med rotax 537, lätt trimmad). Denna skoter körde jag för övrigt på 98 oktan, men det har ju mindre betydelse då gasaren frös ihop...

Nej hörni... Jag håller på Noe i det här fallet. Ingen mening med att köra på specialbränsle med höga oktantal om inte motorn kräver det. =)

//Robert

Postat: 13 mar 2009, 00:16
av green_lightning
PiteRobban skrev:
Gunnar skrev:95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.
Kul att det drog igång lite debatt det här =).
När du skriver att det är etanol i 95 oktan så börjar ju tankarna vandra. Vissa kör ju tvåtaktare på E85. Dock måste man ju ha en speciell olja som blandar sig med etanolen.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att köra på annorlunda olja trots att jag kör mina fordon på 95.
Ta i trä, men jag har bara råkat ut för ett enda kolvhaveri och det var pga isbildning i förgasaren. (Skidoo Blizzard 9500+ med rotax 537, lätt trimmad). Denna skoter körde jag för övrigt på 98 oktan, men det har ju mindre betydelse då gasaren frös ihop...

Nej hörni... Jag håller på Noe i det här fallet. Ingen mening med att köra på specialbränsle med höga oktantal om inte motorn kräver det. =)

//Robert
Jag vill minnas att jag i en artikel i tidningen snöskoter eller om det va snowmobile läste att vanlig bensin ska förbrukas inom ca 40 dagar efter den är inhandlad för den är en färskvara.

Sen då aspen har jag en känsla av håller sig betydligt längre så tror jag det kan va värt att köra på den i en skoter som man inte kör så himla massa mil med.. Till exempel en veteranskoter. Nu är ju detta bara nånting jag har tänkt på och inget jag "gör". Sen undrar jag med dagens oljepriser hur mycke dyrare en dunk aspen 2-T färdigblandad är egentligen jämfört med vanlig bensin och 2-taktsolja som inte heller är billig?

Postat: 13 mar 2009, 01:12
av Nordda
Vad kostar Aspen 2 per liter då? Vi använder någon sorts Alkylatbensin till gräsklipparen. Annars kör vi 95. Jag körde 98 till Blizzen då det begav sig.

Postat: 13 mar 2009, 14:50
av sleed
ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?

Postat: 13 mar 2009, 16:56
av SuperAdam
Blandar rätt friskt i tanken på mina skotrar. Nyare maskiner kör jag på vanlig blyfritt 95, om det inte är trimmat så känns det inte som nån vits med annat.

Prövade hälla i en slatt från en miljösoppa-dunk (aspen tror jag) som blev över från motorsågen, ner i gammelskotern och det gick ju hur fint som helst. Upplevde framförallt att den rykte/osade mindre, kan ju bero på överentusiastiskt oljeblandande från min sida, men hursomhelst så gick den prima! :D

Postat: 13 mar 2009, 17:54
av Jeppster
För två år sedan i den första SM-deltävlingen, där vi alla måste åka på Aspen Racing som köps på plats, rasade 11 stycken motorer i min klass, Efter den upplevelsen så känns det som att "jämnare kvalité" och dylikt inte alltid stämmer. Men fördelen är ju som sagt att oktantalet i dunken alltid är det utlovade.

Men som tidigare talare svarat så är det ju ett bra alternativ till alla ni trimnissar där ute i stugorna som filat så att Dremeln gått varm. :)

Postat: 13 mar 2009, 18:12
av Hotpistons
Med 11 rasade motorer kan man väl inte säga att kvaliten va ogämn heller :shock:

Postat: 13 mar 2009, 18:44
av swedetrail
sleed skrev:ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?
Jag tror du är lurad jag :lol: :lol:

Postat: 13 mar 2009, 20:37
av Jeppster
Hotpistons skrev:Med 11 rasade motorer kan man väl inte säga att kvaliten va ogämn heller :shock:
nej det är väl i och för sig sant, alla fick ju skitbensin..

Postat: 13 mar 2009, 21:37
av PiteRobban
sleed skrev:ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?
Desto bättre till vad?

Bra fråga.. Jag skulle kunna tro att 98 oktan är lite besvärligare att framställa...

Fler förslag?

//Robert

Postat: 14 mar 2009, 11:12
av sleed
ja högst troligt är man lurad, precis som vanligt :lol: Jag har ialf betalat för mig :wink:

Postat: 17 jul 2009, 17:13
av Nordda
Bumpar tråden:

Nån som kört med Triboron och Aspen 2T i skotern?

Postat: 17 jul 2009, 20:24
av falken91
hej vanligtvis kör jag 98oktans soppa och oktanbooster i min nya skoter i veteranarn kör vi vanlig 95:D jag har testat triboron olja grymmt bra grejjer lyktar inte ett smack:P och ökar effekten äftersom du behöver mindre %blandning med den oljan.