Bränslekvalitet (förenklad version)

Chassie, Drivlina, osv

95 oktan
32
52%
98 oktan
18
29%
V-Power
3
5%
Aspen
7
11%
VP Racing
1
2%
Annat
1
2%
 
Antal röster: 62

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av PiteRobban » 12 mar 2009, 14:56

Vilket bränsle ska man köra med egentligen, för att få ut mest effekt samtidigt som motorn mår bra?

Det är en fråga som inte är så lätt att besvara för gemene man och då är det lätt att tro att det dyrare är bättre. Det har iallafall jag trott en gång i tiden.

För att besvara den här frågan så måste man ha klart för sig vad oktantalet betyder i sammanhanget. Jag jämför 95 oktan med Shell V-Power (kommer till varför just V-power senare men det blir lite överkurs).
_________________

Oktantalet är ett sätt att ange bränslets självantändningspunkt.

Ju högre oktantal, ju högre självantändningspunkt. Det betyder att bränslet motstår spikningar bättre än ett bränsle med lägre oktantal.

Ju lägre oktantal, desto lägre självantändningspunkt och lättare för spikningar.

Så här långt så känns ju det vettigaste valet att köra på högoktanig soppa, eller hur? =)
Men nu kommer vi in på intressanta grejer. I synnerhet för oss tvåtaktsgalningar. Flamfronten...

Eftersom att V-Power har svårare för självantändning så innebär det i praktiken att bränslet brinner långsammare. (kommer en teori senare i texten om varför vissa bilar får effektökning av detta bränsle).
Naturligtvis så innebär detta att 95 oktan bensin brinner fortare, och det är här det börjar bli intressant...


Vi retrofolk kör ju tvåtaktare, och våra ärade motorer öppnar sin avgasport långt innan bränslet har förbrännts fullständigt. Följdaktligen borde vi vara mer intresserade av att ta vara på bränslet så fort som möjligt, för i samma ögonblick som avgasporten öppnas, så "eldar vi åt kråkorna".

Ett enkelt sätt att ta tillvara på förbränningen, är att helt enkelt köra på lågoktanig soppa. Ha i åtanke att våra gammelskotrar funkade fint med 93 oktan blyad bensin, där blyet inte hade någon effekt på oktantalet, utan enbart användes som smörjmedel.

Ett annat är att höja kompressionen eftersom att högre tryck ger högre hastighet på flamfronten. Ökar man kompressionen för mycket så måste man gå upp i oktantal och här vinner man effekt. Men det är inte bränslet som ger effektökningen, utan att hastigheten på flamfronten ökats genom att trycket ökats. Detta innebär att man MÅSTE köra på högre oktan för att få behålla kolvarna. Annars spikar dom sönder.


Så... Ska inte skriva så mycket mer om detta utan jag lämnar det öppet för diskussion istället.

__________________________

Om V-Power. Många vet säkert det redan men Shell gick ut med att man fick effektökning av detta bränsle. Det fick man också, men inte av bränslet som sådant, utan genom att modern motorstyrning med knacksensorer automatiskt ökade tändningen till en "mera riskabel" nivå. Dock ändå en säker nivå. eftersom att motorstyrningen automatiskt sänker tändningen vid självantändning (spikning), och på det sättet ligger man hela tiden nära gränsen för spikning med en modern bilmotor.

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Noe
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 23 jan 2009, 19:20
Ort: Norrfjärden

Inlägg av Noe » 12 mar 2009, 19:46

Utan att ha läst igenom detta så skulle jag ha sagt att det inte finns nåt att vinna i att köra på mer oktan än nödvändigt sålänge inte motorn spikar.

Jag tankar 95


//Noe

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 mar 2009, 19:56

95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.
Senast redigerad av 1 Gunnar, redigerad totalt 12 gånger.

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 12 mar 2009, 20:28

98 innehåller väl också etanol? Den erfarenhet jag har av 95oktan är att skiten innehåller mer vatten än de andra oktantalen, då speciellt OKs 95. Jag jobbade med moppar och motorcyklar för några år sedan och mopederna stannade ofta pga vatten i förgasaren, och då var dom helt original. Efter det tankar jag INTE 95. IOFS har ju moppar mycket mindre munstycken än skotrar...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 12 mar 2009, 20:49

ALKYLAT soppa = aspen destillerad så klart om du är rädd om kolv,cyl,stake, ramlager,och vill ha lite trim :D

Inget krackat lort som duger till en 4-taktare som har soppan ovanför kolven och ej ska smörja hela motorn!!!

OK/Q8 har på lösvikts pumpar med en toppen olja färdig blandad 2%

alla mackar har ej på pump tyvärr :cry:

finns ingen dålig olja bara kass bensin som dom får kalla den :twisted:
(Livslängden på en motocross 2-taks kolv är det dubbla om du kör Alkylat
mot bensin)

http://www.aspen.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av 2 RUSCH, redigerad totalt 25 gång.
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Inlägg av Blizzard Peter » 12 mar 2009, 21:12

Har faktiskt tänkt på att köra på Aspen, men Blizzarden drar nånting jävulskt med soppa. Så fort jag fixat till motorn och variatorerna ska jag prova köra på det.
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Användarvisningsbild
Gunnar
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 3529
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
Ort: Lule såklart, norr om lövånger
Kontakt:

Inlägg av Gunnar » 12 mar 2009, 21:17

Blizzard Peter skrev:98 innehåller väl också etanol?
nä de har jag inte läst att det skulle vara så. Är du helt säker? och i såfall vem säljer den soppan....

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 12 mar 2009, 23:58

Gunnar skrev:95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.
Kul att det drog igång lite debatt det här =).
När du skriver att det är etanol i 95 oktan så börjar ju tankarna vandra. Vissa kör ju tvåtaktare på E85. Dock måste man ju ha en speciell olja som blandar sig med etanolen.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att köra på annorlunda olja trots att jag kör mina fordon på 95.
Ta i trä, men jag har bara råkat ut för ett enda kolvhaveri och det var pga isbildning i förgasaren. (Skidoo Blizzard 9500+ med rotax 537, lätt trimmad). Denna skoter körde jag för övrigt på 98 oktan, men det har ju mindre betydelse då gasaren frös ihop...

Nej hörni... Jag håller på Noe i det här fallet. Ingen mening med att köra på specialbränsle med höga oktantal om inte motorn kräver det. =)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 13 mar 2009, 00:16

PiteRobban skrev:
Gunnar skrev:95okt innehåller lite Etanol, typ 5% och de är inte en skoter motor gjord för.
jag kör 98okt i mina veteraner.
Hadde tänkt prova miljösoppa på nästa tävling, har aldrig testat de i en skoter.
När räjsskotern är klar så blir det VP i den, helt klart.
Kul att det drog igång lite debatt det här =).
När du skriver att det är etanol i 95 oktan så börjar ju tankarna vandra. Vissa kör ju tvåtaktare på E85. Dock måste man ju ha en speciell olja som blandar sig med etanolen.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att köra på annorlunda olja trots att jag kör mina fordon på 95.
Ta i trä, men jag har bara råkat ut för ett enda kolvhaveri och det var pga isbildning i förgasaren. (Skidoo Blizzard 9500+ med rotax 537, lätt trimmad). Denna skoter körde jag för övrigt på 98 oktan, men det har ju mindre betydelse då gasaren frös ihop...

Nej hörni... Jag håller på Noe i det här fallet. Ingen mening med att köra på specialbränsle med höga oktantal om inte motorn kräver det. =)

//Robert
Jag vill minnas att jag i en artikel i tidningen snöskoter eller om det va snowmobile läste att vanlig bensin ska förbrukas inom ca 40 dagar efter den är inhandlad för den är en färskvara.

Sen då aspen har jag en känsla av håller sig betydligt längre så tror jag det kan va värt att köra på den i en skoter som man inte kör så himla massa mil med.. Till exempel en veteranskoter. Nu är ju detta bara nånting jag har tänkt på och inget jag "gör". Sen undrar jag med dagens oljepriser hur mycke dyrare en dunk aspen 2-T färdigblandad är egentligen jämfört med vanlig bensin och 2-taktsolja som inte heller är billig?
Att k

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 13 mar 2009, 01:12

Vad kostar Aspen 2 per liter då? Vi använder någon sorts Alkylatbensin till gräsklipparen. Annars kör vi 95. Jag körde 98 till Blizzen då det begav sig.

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 13 mar 2009, 14:50

ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?
svart å gult

SuperAdam
Inlägg: 20
Blev medlem: 07 feb 2009, 13:01
Ort: Schellefte

Inlägg av SuperAdam » 13 mar 2009, 16:56

Blandar rätt friskt i tanken på mina skotrar. Nyare maskiner kör jag på vanlig blyfritt 95, om det inte är trimmat så känns det inte som nån vits med annat.

Prövade hälla i en slatt från en miljösoppa-dunk (aspen tror jag) som blev över från motorsågen, ner i gammelskotern och det gick ju hur fint som helst. Upplevde framförallt att den rykte/osade mindre, kan ju bero på överentusiastiskt oljeblandande från min sida, men hursomhelst så gick den prima! :D
Proud owner of:
* Yamaha EX 440
* Ski-doo Formula 500

Tidigare synder:
* Polaris Indy Sport
* Yamaha ET 340 T
* Ski-doo Trapper 600

Jeppster
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 nov 2008, 19:50

Inlägg av Jeppster » 13 mar 2009, 17:54

För två år sedan i den första SM-deltävlingen, där vi alla måste åka på Aspen Racing som köps på plats, rasade 11 stycken motorer i min klass, Efter den upplevelsen så känns det som att "jämnare kvalité" och dylikt inte alltid stämmer. Men fördelen är ju som sagt att oktantalet i dunken alltid är det utlovade.

Men som tidigare talare svarat så är det ju ett bra alternativ till alla ni trimnissar där ute i stugorna som filat så att Dremeln gått varm. :)

Användarvisningsbild
Hotpistons
Inlägg: 511
Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
Ort: Fällforsån

Inlägg av Hotpistons » 13 mar 2009, 18:12

Med 11 rasade motorer kan man väl inte säga att kvaliten va ogämn heller :shock:
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr

swedetrail
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: 15 feb 2007, 19:36
Ort: Sundsvall

Inlägg av swedetrail » 13 mar 2009, 18:44

sleed skrev:ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?
Jag tror du är lurad jag :lol: :lol:
/Conny

Ski doo nordic 69
Ski doo olympic 71
JD trailfire 81
En något nyare med massa ventiler

Jeppster
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 nov 2008, 19:50

Inlägg av Jeppster » 13 mar 2009, 20:37

Hotpistons skrev:Med 11 rasade motorer kan man väl inte säga att kvaliten va ogämn heller :shock:
nej det är väl i och för sig sant, alla fick ju skitbensin..

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban » 13 mar 2009, 21:37

sleed skrev:ja jag kör då alla mina fordon på 98oktan å hade kört v-power om det funnit häromkring. Min teori är att ju dyrare bränslet är desto bättre.

varför skulle det annars vara dyrare?
Desto bättre till vad?

Bra fråga.. Jag skulle kunna tro att 98 oktan är lite besvärligare att framställa...

Fler förslag?

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Inlägg av sleed » 14 mar 2009, 11:12

ja högst troligt är man lurad, precis som vanligt :lol: Jag har ialf betalat för mig :wink:
svart å gult

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 17 jul 2009, 17:13

Bumpar tråden:

Nån som kört med Triboron och Aspen 2T i skotern?

falken91
Inlägg: 174
Blev medlem: 17 mar 2009, 20:47
Ort: kiruna
Kontakt:

Inlägg av falken91 » 17 jul 2009, 20:24

hej vanligtvis kör jag 98oktans soppa och oktanbooster i min nya skoter i veteranarn kör vi vanlig 95:D jag har testat triboron olja grymmt bra grejjer lyktar inte ett smack:P och ökar effekten äftersom du behöver mindre %blandning med den oljan.
kawasaki drifter 340/fa
ockelbo 380 72a 340r motor
fartvindskylt is the sht!

Skriv svar