Bränslekvalitet (förenklad version)

Chassie, Drivlina, osv

95 oktan
32
52%
98 oktan
18
29%
V-Power
3
5%
Aspen
7
11%
VP Racing
1
2%
Annat
1
2%
 
Antal röster: 62

green_lightning
Inlägg: 390
Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av green_lightning » 19 jul 2009, 20:26

Nordda skrev:Bumpar tråden:

Nån som kört med Triboron och Aspen 2T i skotern?
Aspen 2T är ju färdigblandad med 2% olja..

Därför den heter 2T, 4T-soppan dom säljer har såvitt ja vet ingen annan skillnad än att den är utan 2-taktsolja
Att k

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 20 jul 2009, 00:28

green_lightning skrev:
Nordda skrev:Bumpar tråden:

Nån som kört med Triboron och Aspen 2T i skotern?
Aspen 2T är ju färdigblandad med 2% olja..

Därför den heter 2T, 4T-soppan dom säljer har såvitt ja vet ingen annan skillnad än att den är utan 2-taktsolja
Jo, jag vet men tänkte om någon kört med det ändå? Eller med Aspen 4T?

Användarvisningsbild
RUSCH
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: 24 feb 2007, 16:48
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av RUSCH » 22 jul 2009, 23:57

Kör allt 2-t på alkylat soppa OK/Q8 färdigblandad 2% på lösvikt
och ska alltid göra ochså :wink:
Kan behövas en om bestyckning på vissa förknasare :idea:
Senast redigerad av 1 RUSCH, redigerad totalt 25 gånger.
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Nordda
Inlägg: 436
Blev medlem: 01 feb 2007, 16:28
Ort: Söråker
Kontakt:

Inlägg av Nordda » 23 jul 2009, 00:28

Det blir nog bara den soppan för mig nu efter Blizze-renoveringen.

Användarvisningsbild
Pantera 5000
Super sponsor
Super sponsor
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jan 2009, 18:38
Ort: Lycksele
Kontakt:

98 oktan och Octan Booster

Inlägg av Pantera 5000 » 24 jul 2009, 12:23

För att kunna ha en högre tändning och kompression samt lägre bestyckning kör jag på 98 oktan och Pro-tec Octan Booster som Team Ski-Doo Sweden har testat i sina tävlingsmaskiner med gott resultat.
1 st Arctic cat Pantera 5000
Arctic cat F6 EXT -04, John Deere Sportfire -82

http://www.pro-tec-sweden.se" onclick="window.open(this.href);return false;

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av PiteRobban » 25 feb 2010, 12:19

Lyfter denna tråd då jag såg att frågan var på tapeten igen =)

Mvh //Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av Laser » 25 feb 2010, 12:49

Ockelbo 5000 m Rotax447 har alltid gått på färdigblandad alkylat som "RUSCH" beskriver. Häller samma sak i motorsågen. :D
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

PiteRobban
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
Ort: Piteå
Kontakt:

Re: Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av PiteRobban » 25 feb 2010, 13:07

Laser skrev:Ockelbo 5000 m Rotax447 har alltid gått på färdigblandad alkylat som "RUSCH" beskriver. Häller samma sak i motorsågen. :D
Men vo kost hejna vä färdiblandä alkylatsoppa då? Å vors nagerst hitt man åt hä?

(Vad kostar soppan och vart hittar man det?)

//Robert
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78

http://www.cravepower.org

Användarvisningsbild
Laser
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 2066
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:38
Ort: Sikåsflon

Re: Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av Laser » 25 feb 2010, 13:22

OKQ8 har pumparna. I Strömsund fins oblandad och i HAmmerdal finns färdigblandad 2%.
Priset brukar ligga någon/några kronor över vanlig 95oktan.

Ett starkt skäl är att man slipper suga i sig BENSEN som är en tillsats i vanlig handelsbensin (oblyad soppa). Bensen är ett starkt cancerogent ämne och alkylatpumparna kom upp bl.a. för att tillhandahålla soppa till Skogshuggarna som gick med motorsåg, av främst arbetsmiljöskäl.
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club

Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i

Blizzard Peter
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
Ort: Stöde

Re:

Inlägg av Blizzard Peter » 25 feb 2010, 21:22

[quote="Jeppster"]För två år sedan i den första SM-deltävlingen, där vi alla måste åka på Aspen Racing som köps på plats, rasade 11 stycken motorer i min klass, Efter den upplevelsen så känns det som att "jämnare kvalité" och dylikt inte alltid stämmer.

Om man kör Aspen i en tvåtaktare som gått länge på vanlig bensin kan det lossna avlagringar som gör att motorn havererar. Kan det ha något med saken att göra kanske? Om motorn är ordentligt rengjord på insidan, helrenoverad eller ny så borde den ju hålla...
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80

Bobbytexas
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 feb 2010, 22:18
Ort: Skellefteå

Re: Bränslekvalitet (förenklad version)

Inlägg av Bobbytexas » 25 feb 2010, 23:27

Jag läste nåt nån kunnig jänkare skrev för inte så länge sen. I en högvarvig tvåtaktmotor föredrog han ett snabbt bränsle för att få ut mest av effekten och i en lågvarvig motor föredrog han ett långsammare bränsle. Enligt vad han skrev så va orsaken den att ett snabbt bränsle får en spetsigare och kortare effektkurva (mätt på ett kolvslag givetvis)

Snabbt bränsle kanske har 10 MPs vid 5-10 grader efter ÖD och sen vid 60 grader har den bara 1 MPa medans ett långsammare bränsle har 8 MPa vid 5-10 grader efter ÖD men då har 2 MPa vid 60 grader istället.

Det snabbare bränslevalet Har lägre avgastryck och är då mindre känsligt på avgassystemets utformning men ställer högre krav på toppens utformning då 50 procent av värmen kommer vi just 5-10 grader efter ÖD. Det betyder att kolven får sig en rejäl "tjotablängare" när den är som hetast vid 5-10 grader, det nöter mer. Men hur mycket skillnad det är mellan våra svenska soppasorter vet jag dessvärre inte.

Hoppas jag inte skrivit alltför tjorvigt, får väl söka efter länken med ljus å lykta hela natten för den tvivlande :roll:
Ät gul snö, kan ju vara öl...

*Sno-tric sc20

Skriv svar