INGEN GNISTA SA290 -78
INGEN GNISTA SA290 -78
Har en SA290 (293) som inte vill ge mig ngn gnista. Har provat tändspolen på en annan skoter och den funkar. Får 12 v från tändplattan på blå kabel mot jord. Brytaren är "putsad" och den öppnar och stänger. X-tra jord punkt dragen. Nytt stifft. Det som är kopplat nu är blå kabel från tändplattan till tändspole + jord till tändspole. Är detta fel??
Vilka saker kan man mäta och hur, värden man bör få??
MYCKET tacksam för svar och ideer!!!!
Vilka saker kan man mäta och hur, värden man bör få??
MYCKET tacksam för svar och ideer!!!!
Tändnings problem / ingen gnista
Enklast och troligtvis bäst är det om du monterar dit ny kondensator och brytare.
det är billiga saker till dessa!
Brytare 69kr
kond ca 59kr.
Ett rättså vanligt fel är att backelit nocken är sliten så abrisavståndet blir fel.
det går inte att kompensera så mycket med brytaravståndet heller..
Komihog nochfett på klacken å lite på nocken!
Om du byter brytaren kolla att kabelskon på brytaren inte kommer nära gods,det är lätt att det blir överslag där.
Även kondersatorn är lite ömtålig, när du monterar in den nya i plattan så använd en passande hylsa från en verktygs sats typ.
den ska trycka på ytterringen, knacka in den försiktigt.
När du ska löda på kabeln på brytaren så kommihog att inte värma den för länge, så att värmen sår in i kondensatorn och förstör den.
jag brukar använda en lite kraftig lödkolv så det går fort, och gör en liten för lödning innan jag lägger på kabeln å värmer fast den.
Behöver du grejer så kan jag skicka det i ett post brev så har du det på en dag.
Mvh // Micke
det är billiga saker till dessa!
Brytare 69kr
kond ca 59kr.
Ett rättså vanligt fel är att backelit nocken är sliten så abrisavståndet blir fel.
det går inte att kompensera så mycket med brytaravståndet heller..
Komihog nochfett på klacken å lite på nocken!
Om du byter brytaren kolla att kabelskon på brytaren inte kommer nära gods,det är lätt att det blir överslag där.
Även kondersatorn är lite ömtålig, när du monterar in den nya i plattan så använd en passande hylsa från en verktygs sats typ.
den ska trycka på ytterringen, knacka in den försiktigt.
När du ska löda på kabeln på brytaren så kommihog att inte värma den för länge, så att värmen sår in i kondensatorn och förstör den.
jag brukar använda en lite kraftig lödkolv så det går fort, och gör en liten för lödning innan jag lägger på kabeln å värmer fast den.
Behöver du grejer så kan jag skicka det i ett post brev så har du det på en dag.
Mvh // Micke
You Can Fixit!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Ett tips ang lämplig lödkolv till kondensatorer är ca 200W.
För att mäta upp kondensatorn får man plocka lös den eller iaf sladden som kommer från polen.
Men på min trasiga konding varierade motståndet kraftigt, dom första sekunderna är det väl normal men den här fortsatt att göra så hela tiden. På dom hela blev motståndet ganska konstant efter några sekunder, några % mer eller mindre men inte typ 25-50% som det var på den trasiga.
För att mäta upp kondensatorn får man plocka lös den eller iaf sladden som kommer från polen.
Men på min trasiga konding varierade motståndet kraftigt, dom första sekunderna är det väl normal men den här fortsatt att göra så hela tiden. På dom hela blev motståndet ganska konstant efter några sekunder, några % mer eller mindre men inte typ 25-50% som det var på den trasiga.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Bra tips, men jag har några fina tändnings provare och kan felsöka hela systemet om killen kommer med plattan.
Kondensatorn tsetaren laddar upp till ca 10000volt och man mäter hur länge den kan behålla strömmen utan läkage. men de visste ni kanske.
Jag kan även göra olika belastnings provningar på spolen ,och mäta energi och gnistans kraft.
// Micke
Kondensatorn tsetaren laddar upp till ca 10000volt och man mäter hur länge den kan behålla strömmen utan läkage. men de visste ni kanske.
Jag kan även göra olika belastnings provningar på spolen ,och mäta energi och gnistans kraft.
// Micke
You Can Fixit!
Gnistlös
Ja jag håller till i Tandsbyn, men är in till Ösd mest varje dag så det går att lösa hämtning där om du vill.
Avdragare har jag ingen kvar, utlånad och försvunnen
men jag vet att motorteknik i odenskog har en, kolla om du får låna den.
annars så tillverkar man en ganska lättt själv, ett platt järn som man böjer
som en hatt över centrum och svetsar dit en mutter för centrumbulten, och borrar 6mm hål för yttre fläktbultarna ,där man fästen den. det funkar ,jag har provat. slå inte på vevaxeln bara!
öppettider och tel har du här!
www.mopedbutiken.se
// Micke
Avdragare har jag ingen kvar, utlånad och försvunnen
men jag vet att motorteknik i odenskog har en, kolla om du får låna den.
annars så tillverkar man en ganska lättt själv, ett platt järn som man böjer
som en hatt över centrum och svetsar dit en mutter för centrumbulten, och borrar 6mm hål för yttre fläktbultarna ,där man fästen den. det funkar ,jag har provat. slå inte på vevaxeln bara!
öppettider och tel har du här!
www.mopedbutiken.se
// Micke
You Can Fixit!
Lysande. Tack för tipsen. Fick idag tag på en avdragare som jag tror skall passa, fick även en konding o prova. Om det äntligen skall lyckas med svänghjulet ikväll så kollar jag brytarna och gör en liten lista på saker jag behöver. Har du variatorrem, gasvire, tändningslås (eller en ny nyckel) bla???
Nu rackarns fick skiten ge sig. Kondensatorn bytt och TÄNT VARE HÄR!!!
Nu har jag fått motorn att tända och gå lite men bara LITE!! E ju en hel del kvar att kolla. Nu ska det putsas variatorer, byta soppa, kolla boggie + smörjning, köpa lite nya frächa saker och till slut VAXA. Stackarn har ju bara fått göra 109 mil sedan -78 så det skall fixas riktigt på en gång.
Ett STORT tack för alla tips som gjor att motorn nu går.
Hör av mig Micke när det e dags för att handla.
TACK!!
Fredrik
Nu har jag fått motorn att tända och gå lite men bara LITE!! E ju en hel del kvar att kolla. Nu ska det putsas variatorer, byta soppa, kolla boggie + smörjning, köpa lite nya frächa saker och till slut VAXA. Stackarn har ju bara fått göra 109 mil sedan -78 så det skall fixas riktigt på en gång.
Ett STORT tack för alla tips som gjor att motorn nu går.
Hör av mig Micke när det e dags för att handla.
TACK!!
Fredrik
Visst jag har du behöver! Välkommen.FRehn skrev:Lysande. Tack för tipsen. Fick idag tag på en avdragare som jag tror skall passa, fick även en konding o prova. Om det äntligen skall lyckas med svänghjulet ikväll så kollar jag brytarna och gör en liten lista på saker jag behöver. Har du variatorrem, gasvire, tändningslås (eller en ny nyckel) bla???
Ha de gott Fredrik!
Mvh // Micke
You Can Fixit!
Tädnings problem
Behöver du ny brytare så är det bara å hojta.
Kan kasta en i ett brev så har du den dagen därpå...
Jag har allt du kan tänkas behöva hemma till din rova!
// Micke
Kan kasta en i ett brev så har du den dagen därpå...
Jag har allt du kan tänkas behöva hemma till din rova!
// Micke
You Can Fixit!
Här är ännu en med gnistlös Sachssnurra i en nyförvärvad Aktiv Blå.
Det kommer tillräckligt med kräm för att ge en doja om jag håller tändkabeln i handen, men inte nog för att kännas obehagligt.
Har plockat av svänghjulet och filat brytarspetsarna. De öppnar fint och allt är rent och snyggt. Jag har också kopplat bort skoterns elsystem och direktkopplat blå och jord till tändspolen. Tändkabeln har jag kortat i bägge ändar för att eliminera dålig kontakt där.
Så jag börjar luta åt att antingen primärspolen, den externa sekundärspolen eller kondensatorn är trasig.
Tänkte börja med kondingen. Det är lite svårt att få tag i delar här i fjollträsk, så för att inte tappa tempo klurar jag på om inte en kondensator till en bil borde funka lika bra som felsökningsdel? De borde väl ha likvärdig kapacitans kan jag tänka mig, eller?
The Bike, jag köper gärna konding och nya brytarspetsar av dig om det är möjligt.
Det kommer tillräckligt med kräm för att ge en doja om jag håller tändkabeln i handen, men inte nog för att kännas obehagligt.
Har plockat av svänghjulet och filat brytarspetsarna. De öppnar fint och allt är rent och snyggt. Jag har också kopplat bort skoterns elsystem och direktkopplat blå och jord till tändspolen. Tändkabeln har jag kortat i bägge ändar för att eliminera dålig kontakt där.
Så jag börjar luta åt att antingen primärspolen, den externa sekundärspolen eller kondensatorn är trasig.
Tänkte börja med kondingen. Det är lite svårt att få tag i delar här i fjollträsk, så för att inte tappa tempo klurar jag på om inte en kondensator till en bil borde funka lika bra som felsökningsdel? De borde väl ha likvärdig kapacitans kan jag tänka mig, eller?
The Bike, jag köper gärna konding och nya brytarspetsar av dig om det är möjligt.
tändning problem
Behöver ni grejor så slå gärna en signal till shoppen!
Jag är där på vardagar 12-18 å servar kunder allt vad jag kan.
kan vara fullt upp i bland ,men ring igen om du inte kommer fram.
får jag beställningen runt 3 tiden så kan du ha grejen i postlådan dagen efter.
i bästa fall.....
Mvh // Micke
www.mopedbutiken.se
Jag är där på vardagar 12-18 å servar kunder allt vad jag kan.
kan vara fullt upp i bland ,men ring igen om du inte kommer fram.
får jag beställningen runt 3 tiden så kan du ha grejen i postlådan dagen efter.
i bästa fall.....
Mvh // Micke
www.mopedbutiken.se
You Can Fixit!
Pust, hemma från meckandet i blötsnö nu.
Kondensator från Volvo 142 hjälpte inte, även om jag tyckte att stötarna i fingret var mer kännbara nu. Så jag skruvade bort tändplatta och tändspole för att ta hem och torka upp lite.
Mätte upp resistansen i primärspolen, 3,5 ohm. Normalt?
Men jag kan nog ha hittat felet. Det är 3,5 ohm även med slutna brytare! Mina nyfilade brytarspetsar verkar inte leda överhuvudtaget! Klämmer jag in lite ihopskrynklad aluminiumfolie mellan dem sjunker motståndet till 1,9 ohm, men det är mycket även det. Med mätpinnarna 1 cm ifrån varandra och solid metall skall instrumentet inte överhuvudtaget ge utslag. Någon som varit med om något liknande?
Om jag ger mig på att mäta upp sekundärspolen, finns det några riktlinjer på vad ett normalt värde kan vara? Lika bra att kolla upp allting nu när jag har grejerna hemma i värmen.
Kondensator från Volvo 142 hjälpte inte, även om jag tyckte att stötarna i fingret var mer kännbara nu. Så jag skruvade bort tändplatta och tändspole för att ta hem och torka upp lite.
Mätte upp resistansen i primärspolen, 3,5 ohm. Normalt?
Men jag kan nog ha hittat felet. Det är 3,5 ohm även med slutna brytare! Mina nyfilade brytarspetsar verkar inte leda överhuvudtaget! Klämmer jag in lite ihopskrynklad aluminiumfolie mellan dem sjunker motståndet till 1,9 ohm, men det är mycket även det. Med mätpinnarna 1 cm ifrån varandra och solid metall skall instrumentet inte överhuvudtaget ge utslag. Någon som varit med om något liknande?
Om jag ger mig på att mäta upp sekundärspolen, finns det några riktlinjer på vad ett normalt värde kan vara? Lika bra att kolla upp allting nu när jag har grejerna hemma i värmen.
Tändning problem
Ja tror mest på byte brytare å konding,
det som är lite svårt å se på en monterad brytare om just nocken är sliten
,det har en stor betydelse för att abrisavståndet ska ligga innom riktvädet.
Man kan inte kompensera bara genom att justera kontaktavståndet,
därför brukar det bli så bra gnista med nya brytare för att just nocken har rätt höjd...den hinner då ladda mer energi från magnetet och fylla upp kondensatorn bättre.
du kan även maila namn å adress om du vill ha nåt postat.
Jag har ju nya orginal kompletta tändplattor med invändig spole till Sachs stånkor ,m,f,l om man vill ha rubbet nytt och Bosch orginal grejor.
Micke // www.mopedbutiken.se
det som är lite svårt å se på en monterad brytare om just nocken är sliten
,det har en stor betydelse för att abrisavståndet ska ligga innom riktvädet.
Man kan inte kompensera bara genom att justera kontaktavståndet,
därför brukar det bli så bra gnista med nya brytare för att just nocken har rätt höjd...den hinner då ladda mer energi från magnetet och fylla upp kondensatorn bättre.
du kan även maila namn å adress om du vill ha nåt postat.
Jag har ju nya orginal kompletta tändplattor med invändig spole till Sachs stånkor ,m,f,l om man vill ha rubbet nytt och Bosch orginal grejor.
Micke // www.mopedbutiken.se
You Can Fixit!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
3,5 kan stämma bra.. Min spole har 3,4 ohm. Med sluten brytare blev det ca 0,3-0,4 om jag minns rätt, mätat på sladden vid den externa tändspolen då.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½